Кожна фірма у своїй діяльності переслідує основну мету одержати максимальний прибуток, який залежить від величини одержаного ним валового доходу (виручки від продаж) і витрат виробництва. На перший погляд здається, що чим більше продукції захоче виробити фігАїа і чим вищу ціну на неї буде встановлено, тим більшим буде валовий дохід і, відповідно, прибуток. Але це не завжди так. На практиці рішення виробника щодо ціни і обсягів випуску залежать від особливостей конкретних ринкових структур (моделей ринку), в яких здійснюється виробнича діяльність і продається продукція. На одному ринку може панувати єдина фірма (така модель ринку називається чистою монополією), на іншому - тисячі фірм, кожна з яких зокрема постачає на цей ринок незначну частину даного продукту (чисто конкурентна ринкова модель). Між цими крайнощами існують проміжні ринкові структури: монополістична конкуренція і олігополія. Основним завданням даного розділу є розгляд особливостей різних моделей ринків продуктів, з'ясування особливостей формування цін і визначення обсягів виробництва фірмами, які функціонують на цих ринках, а також з 'ясування питання на скільки ефективно з точки зору суспільства на цих ринках використовуються обмежені економічні ресурси. Ці питання досліджувались такими видатними економістами, як А. Курно, А. Маршалл, Дж. Гелбрейт, П. Сраффа, О. Еффертс" А. Ландрі, Р. Дорфман, А. Пігу, Дж. Робінсон, Е. Чемберлін, П. Самусльсон.
ТЕМА 10. Визначення ціни та обсягу виробництва продукту фірмою в умовах ринку досконалої конкуренції
В цій темі ми розглянемо специфічні ознаки ринку досконалої (чистої) конкуренції і на цій основі з'ясуємо особливості ціноутворення і визначення чисто конкурентною фірмою оптимальних (з точки зору максимізації прибутку) обсягів випуску продукції, а також проаналізуємо ефективність цього ринку.
10.1. Характерні ознаки ринку чистої конкуренції
Виділяються наступні ознаки ринку досконалої конкуренції: наявність великої кількості дрібних за розмірами фірм, кожна з яких виробляє і постачає на ринок незначну частку даного продукту; продукт є стандартизований, тобто однаковий; відсутній контроль за ціною продукту зі сторони окремого виробника (ця ознака обумовлена першими двома. Так як в умовах чистої конкуренції кожний виробник випускає незначну частку загального обсягу продукту, то збільшення чи зменшення ним кількості цього продукту суттєво не впливає на загальну його пропозицію, а отже, і на його ціну); покупці і продавці на такому ринку мають однаковий доступ до інформації про ціни на товари і ресурси, наявні технології виробництва; легкі умови появи нової фірми на такому ринку в силу відсутності жодних обмежень і перешкод.
Отже, ринок досконалої конкуренції - це ринок, який представлений великою кількістю малих за розмірами фірм, кожна з яких випускає і постачає на ринок незначну частку даного продукту, який є стандартизований. Наближено до такого ринку можна віднести ринок сільгосппродукції, ринок валюти.
10.2. Ринковий попит і попит на продукт фірми в умовах чистої конкуренції
Оскільки частка кожної окремої фірми в загальній пропозиції продукту чисто конкурентного ринку є незначною, то окрема фірма не може впливати на його ціну. Ціна на продукт на ринку досконалої конкуренції встановлюється в результаті взаємодії загального, ринкового, попиту і пропозиції даного продукту, а тому ця ринкова ціна продукту є "заданою" кожній окремій фірмі і останній залишається лише і фистосуватись до цієї ціни.
Таким чином, хоч загальний, ринковий, попит на продукт залежить від ціни (і ця залежність є оберненою), все ж попит на продукт окремого виробника не залежить від неї, що означає, що попит на продукт чисто конкурентної фірми є абсолютно еластичний (і крива попиту є горизонтальною). Криві галузевого (ринкового) попиту і попиту на продукт окремої фірми зображені на графіку 10-1.
Фірми в своїй діяльності повинні враховувати динаміку середнього, граничного і валового доходу у зв язку із збільшенням обсягів випуску.
Крива попиту на продукт окремої чисто конкурентної фірми є в той же час і кривою її середнього та граничного доходу, так як величина середнього і граничного доходу співпадає з ціною одиниці продукту:
СД = Ц;ГД = Ц. (10.1)
Середній дохід співпадає з ціною тому, що те, що платить покупець за одиницю продукції (а саме ЇЇ ціну), одержує фірма у вигляді середнього доходу. Оскільки ціна одиниці продукту на ринку досконалої конкуренції для будь-якої кількості продукту є сталою, то і граничний дохід є однаковим для всіх проданих одиниць і рівний ціні продукту. Що торкається
валового доходу, то при продажі кожної наступної одиниці продукту він збільшується на ціну продукту. Криві середнього, граничного і валового доходу зображені на графік10-2 відповідно кривими СД% ГД і ВД.
10.1. Характерні ознаки ринку чистої конкуренції
10.2. Ринковий попит і попит на продукт фірми в умовах чистої конкуренції
10.3. Визначення обсягів виробництва чисто конкурентною фірмою в короткотерміновому періоді
Принцип порівняння валового доходу і валових витрат
Принцип порівняння граничного доходу і граничних витрат
10.4. Визначення обсягів виробництва чисто конкурентною фірмою в довготерміновому періоді
Довготермінова рівновага фірми
Зміна довготермінової рівноваги на фірні і в галузі
10.5. Ефективність діяльності в умовах чистої конкуренції