Іншим, альтернативним, методом визначення оптимальних обсягів виробництва с принцип порівняння граничного доходу і граничних витрат. Виходячи з формули (10.3), фірма одержуватиме економічний прибуток за умови, що вироблятиме такий обсяг випуску, для якого ціна продукту є вищою за середні валові витрати його виробництва, і нестиме збитки за умови, що ціна є меншою за середні валові витрати.
Фірмі слід виробляти додаткову одиницю продукту, якщо її граничний дохід більший за граничні витрати, тобто тоді, коли приріст доходу від виробництва додаткової одиниці продукту і ЇЇ продажу буде більшим за додаткові витрати по її виробництву. Виробництво таких додаткових одиниць продукції дозволить фірмі збільшити прибутки або зменшити збитки. Якщо ж співвідношення є протилежним, то фірмі слід відмовитись від виробництва такої одиниці продукції. Дослідження показують, що фірма в короткотерміновому періоді буде максимізувати прибуток або мінімізувати збитки, виробляючи такий обсяг продукції, при якому граничний дохід буде рівний граничним витратам:
Ко,ГД = ГВ (10.7)
На графіку 10-6 оптимальний обсяг випуску продукції позначений Ко (він відповідає точці перетиігу кривих ГД і ГВ). Слід зазначити, що правило максимізації прибутку (чи мінімізації збитків), а саме ГД = ГВ, справедливе для фірм всіх ринкових структур, лише для чисто конкурентної фірми воно модифікується у правило Ц = ГВ, оскільки граничний дохід для чисто конкурентної фірми співпадає з ціною:
Ко,Ц(ГД)=ГВ (10.8)
Отже, правило Ц (ГД) - ГВ дозволяє встановити такий єдиний обсяг виробництва, при якому чисто конкурентна фірма одержить максимальний прибуток або мінімальні збитки.
Коли ж фірма одержує максимальний прибуток або мінімальні збитки?
Максимальний прибуток фірма одержить при такому обсязі виробництва, при якому Ц (ГД) - ГВ, при умові, що ціна буде більшою від середніх валових витрат при цьому обсязі виробництва. На ірафіку 10-7 це обсяг Ко. Щоб підрахувати величину економічного прибутку, одержаного від продажу Ко одиниць продукції, треба скористатись формулою (10.3). На графіку 10-7 величина економічного прибутку показана площею заштрихованого прямокутника.
Якщо ціна продукції буде меншою за середні валові витрати, то виробництво буде збитковим. В цих умовах завданням фірми є звести збитки до мінімуму. З цією метою вона повинна прийняти одне з двох рішень - або продовжити виробництво, або його припинити.
За умови, якщо с обсяги виробництва, при яких ціна все ж с більшою за середні змінні витрати, фірмі для мінімізації збитків слід виробляти такий обсяг продукції, при якому Ц (ГД) - ГВ. На графіку 10-8 це обсяг виробництва Ко. Виробництво в таких розмірах дозволяє фірмі покрити повністю змінні витрати і частину постійних витрат. Величина збитків показана площею заштрихованого прямокутника.
Якщо ж ціна опускається нижче мінімального значення середніх змінних витрат, то конкурентна фірма в короткотерміновому періоді зможе мінімізувати свої збитки лише шляхом зупинки виробництва, оскільки не існує такого рівня виробництва, при якому фірма може виробляти продукцію і одержувати збитки менші від її постійних витрат. Випадок закриття зображений на графіку 10-9.
Отже, умовою виробництва в короткостроковому періоді с наявність обсягів випуску на фірмі, для яких ціна є більшою за мінімальне значення середніх змінних витрат.
Графік 10-10. Крива пропозиції конкурентної фірми е коротко" терміновому періоді
Конкурентна фірма буде максимізувати прибуток (мінімізувати збитки) виробляючи такий обсяг продукції, при якому Ц (ГД) - ГВ. Виходячи з цього, крива граничних витрат фірми, яка знаходиться вище мінімального значення середніх змінних витрат (потовщений відрізок кривої ГВ на графіку 10-10), є кривою пропозиції чисто конкурентної фірми. Кожна точка на цьому потовщеному відрізку кривої ГВ показує на оптимальний для фірми розмір виробництва при будь-якому значенні ринкової ціни.
При ринкових цінах нижче Цх фірма не буде виробляти жодної кількості продукції, так як ці ціни є меншими за мінімум середніх змінних витрат. За таких цін вона зупинить виробництво і її мінімальні збитки становитимуть значення постійних витрат фірми. Якщо ринкова ціна буде знаходитись на рівні Ц яка відповідає значенню мінімуму середніх змінних витрат, фірма буде мінімізувати збитки, випускаючи обсяг виробництва, при якому Ц = ГВ, а саме Ко одиниць продукції. За такої кількості продукції ціна Ц] дозволить фірмі покрити її змінні витрати і мінімізувати збитки до величини постійних витрат. При ринкових цінах більших за мінімум середніх змінних витрат, але менших від середніх валових витрат (наприклад, Ц), фірма одержуватиме збитки, які вона може звести до можливого мінімуму, випускаючи таку кількість продукції, при якій ця ціна Ц буде рівна ГВ. Це обсяг продукції Ко . При ціні Ц3 оптимальним для фірми буде обсяг виробництва Ко . Ціна Ц при такій кількості продукції дозволить повністю покрити валові витрати фірми і забезпечити одержання нормального прибутку, оскільки при обсязі виробництва Ко3 ціна 7/3 = сВВ. При ринкових цінах більших за сВВ (наприклад, ІГ) фірма максимізуватиме прибутки, випускаючи таку кількість продукції, при якій ринкова Ціна співпадатиме з граничними витратами. Так, ціні І/4 відповідає Ко одиниць продукції.
Чи буде окрема фірма в короткотерміновому періоді одержувати максимальний прибуток чи мінімальні збитки, визначаючи оптимальний для неї обсяг виробництва (керуючись правилом Ц = ГВ), буде залежати від ЇЇ витрат і конкретної ринкової ціни, яка для неї є заданою. А ринкова ціна, як зазначалось, формується під впливом взаємодії загального, ринкового, попиту і пропозиції даного продукту. Останній є сумою пропозиції окремих фірм. Якщо ринкова ціна перевищуватиме середні валові витрати, то фірма одержуватиме максимальний економічний прибуток, випускаючи Ко одиниць продукції, при яких ця ціна буде рівна ГВ (графік 10-11, а). Якщо ж ринкова ціна буде менша за середні валові витрати, то фірма буде нести збитки (графік 10-11, в).
Графік 10-11. Ринкова ціна і максимаація прибутку та мінімізація збитків в короткотерміновому періоді
Довготермінова рівновага фірми
Зміна довготермінової рівноваги на фірні і в галузі
10.5. Ефективність діяльності в умовах чистої конкуренції
Ефективність використання економічних ресурсів
Обмеження ефективності чисто конкурентного ринку
ТЕМА 11. Визначення ціни та обсягів виробництва продукту фірмою на монопольному ринку
11.1. Характерні ознаки монопольного ринку та причини його існування
11.2. Попит на продукт монопольного виробника. Валовий дохід і граничний дохід в умовах чистої монополії
11.3. Визначення монопольним виробником ціни і обсягу виробництва