Якщо в короткотерміновому періоді окрема фірма може нести тимчасові збитки, то в довготерміновому періоді збиткове виробництво є недопустимим. В довготерміновому періоді у фірми є достатньо часу для зміни обсягів виробництва у зв'язку із ринковими змінами. Крім того, нові фірми можуть вступити в галузь, а старі її покинути.
Довготермінова рівновага фірми
В довготерміновому часі, оскільки кожна фірма прагне уникнути збитків і одержати прибуток і, оскільки кожна фірма вільно може вступити в чисто конкурентний ринок так само, як і вийти з нього, ціна на продукт коливається в точці нульового економічного прибутку і відповідає мінімальному значенню середніх валових витрат:
Ц=сВВмін. (10.9)
Оптимальний розмір виробництва припадає на обсяг випуску, при якому ціна одночасно дорівнює граничним витратам і мінімальному значенню середніх валових витрат. Отже, ринкова ціна в довготерміновому часі коливається навколо мінімального значення середніх валових витрат і фірма виробляє такий обсяг продукції, при якому досягається потрійна рівність:
Ко9Ц(ГД) =ГВ = сВВмін. (10.10)
Ця потрійна рівність є умовою довготермінової рівноваги чисто конкурентної фірми і показує на те, що в цьому періоді часу чисто конкурентна фірма не одержує економічного прибутку, а задовольняється лише нормальним прибутком (який є елементом валових
витрат). Довготермінова рівновага фірми, яка діє на ринку досконалої конкуренції, зображена на графіку 10-12.
Ринкова ціна в довготерміновому періоді має тенденцію до мінімуму середніх валових витрат, що пояснюється конкуренцією між фірмами галузі за одержання прибутку чи уникнення збитків. Одні
фірми розширюють обсяги виробництва, вступають в галузь тоді, коли в ній поряд з нормальним прибутком типові фірми одержують економічний прибуток (коли ринкова ціна перевищує середні валові витрати). Коли ринкова ціна є нижчою за середні валові витрати, то фірми звужують виробництво або покидають галузь. В результаті змінюється загальна, ринкова, пропозиція продукту, а відтак, і його ринкова ціна.
Розглянемо процес встановлення ринкової ціни на рівні мінімального значення середніх валових витрат за допомогою графіків 10-13 і 10-14.
На графіку 10-13 показана ситуація, коли типова фірма спочатку одержує економічний прибуток. Галузевий попит П і галузева пропозиція Пр встановлюють ринкову ціну на рівні Ц (графік-13, а). Ця ціна є вищою за середні валові витрати фірми, яка випускає оптимальний для неї обсяг продукції Ко, при якому ГВ (графік 10-13, б). Оскільки спочатку ціна перевищує середні валові витрати, то можливість одержання економічного прибутку буде спонукати появу нових фірм у такій галузі. Таке збільшення фірм у галузі приведе до збільшення загальної пропозиції, а значить, і до встановлення нової, тепер більш низької ціни. Це розширення в галузі буде збільшувати пропозицію продукції до тих меж, доки ціна не знизиться до величини мінімуму середніх валових витрат, тобто доти, доки не зникне економічний прибуток (пропозиція Пр зросте до Пр а ціна Ц впаде до Ц яка співпадає з сВВмін і фірма випускатиме Ко] одиниць продукту).
І навпаки, якщо ціна початково менша середніх валових витрат (графік 10-14, б), то неминучість збитків викличе відтік фірм з галузі. Внаслідок цього загальна пропозиція продукції буде зменшуватись (з Пр до Пр1) доти, доки ціна не підвищиться до значення мінімуму середніх валових витрат (до //*), тобто доти, доки нова ціна не забезпечить беззбитковість виробництва.
Отже, прагнення ефективно функціонувати, яке проявляється у вступі і виході фірм з галузі, у розширенні чи звуженні виробництва, в кінцевому рахунку зрівноважує ринкову ціну з мінімумом середніх валових витрат в довготерміновому періоді і кожна фірма виробляє в точці мінімуму середніх валових витрат Ко одиниць продукції (графік 10-12).
Зміна довготермінової рівноваги на фірні і в галузі
Довготермінова рівновага на окремій фірмі і в галузі може змінюватись в результаті зміни зовнішніх умов, таких, наприклад, як зміна в попиті на продукт галузі. Як відомо, дія нецінових факторів попиту може викликати його збільшення або зменшення.
Розглянемо спочатку зміни в довготерміновій рівновазі фірми і галузі в результаті дії нецінових факторів збільшення попиту на продукт. При такій їх до крива галузевого попиту Я переміститься вправо і займе положення кривої Я1 (графік 10-15, а). Це спричинить підвищення ринкової ціни з // до Для окремої фірми це означатиме, що нова ціна І? тепер буде більшою за середні валові витрати (графік 10-15, б), і вона одержуватиме економічний прибуток. Виникнення на типовій фірмі економічного прибутку стимулюватиме появу нових фірм в галузі, що викличе збільшення загальної пропозиції продукту і одночасне зниження ринкової ціни. Притік нових фірм буде тривати доти, доки ціна І/1, не знизиться до рівня, при якому зникне економічний прибуток, тобто до рівня Цу і крива Пр переміститься в положення кривої Пр (графік 10-15, а).
З графіка 10-15 видно, що в результаті збільшення галузевого попиту на продукт довготермінова рівновага фірми відновлюється: ціна встановлюється на рівні мінімуму середніх валових витрат і виробництво здійснюється в попередніх розмірах Ко (графік 10-15, б), при яких має місце потрійна рівність: Ц = ГВ ~ сВВмін. Що ж торкається рівноважної кількості продукції в галузі, то вона збільшилась з Ко до Ко (графік 10-15, а), що пояснюється появою нових фірм.
Графік 10-15. Зміна довготермінової рівноваги на фірмі і в галузі в результаті дії нецінових факторів збільшення попиту
Розглянемо тепер протилежну ситуацію: що буде відбуватись з довготерміновою рівновагою фірми і галузі при дії нецінових факторів зменшення попиту на продукт*. Ці зміни відображені на графіку 10-16. Зменшення попиту з Я до Я1 викликає зниження ринкової ціни з Ц до Ц (графік 10-16, а). В результаті цього нова ринкова ціна І? є меншою за сВВ (графік 10-16, б), а отже, виробництво буде збитковим. Виникнення збитків на типовій фірмі спричинить відтік виробників з галузі, в результаті якого галузева пропозиція продукту буде зменшуватись, а ціна зростатиме. Відтік з галузі фірм буде тривати доти, доки ціна і/1 не підніметься до такого рівня, при якому будуть повністю покриватись середні валові витрати і зникнуть збитки, тобто до рівня ціни Ц При цьому крива галузевої пропозиції Пр займає положення кривої Пр .
Як видно з графіка 10-16, б, довготермінова рівновага фірми відновлюється: ціна відповідає мінімуму середніх валових витрат і фірма виробляє попередній оптимальний обсяг продукції Ко, при якому досягається потрійна рівність: Ц = ГВ - сВВмін. Що стосується галузі, то рівноважна кількість продукту зменшується з Ко до Ко1 (графік 10-16, а), причиною чого є вихід багатьох фірм з галузі.
Графік 10-16. Зміна довготермінової рівноваги на фірмі і в галузі в результаті зменшення попиту
Отже, довготермінового рівновага чисто конкурентної фірми зберігається. Вона випускає оптимальний для неї обсяг продукту, при якому Ц = ГВ = сВВмін і який є стабільним, незважаючи на будь-які зміни в попиті на продукт галузі. Довготермінова рівновага загальної пропозиції продукту в галузі коливається: збільшується при зростанні попиту на продукт і зменшується при зниженні попиту.
Зміна довготермінової рівноваги на фірні і в галузі
10.5. Ефективність діяльності в умовах чистої конкуренції
Ефективність використання економічних ресурсів
Обмеження ефективності чисто конкурентного ринку
ТЕМА 11. Визначення ціни та обсягів виробництва продукту фірмою на монопольному ринку
11.1. Характерні ознаки монопольного ринку та причини його існування
11.2. Попит на продукт монопольного виробника. Валовий дохід і граничний дохід в умовах чистої монополії
11.3. Визначення монопольним виробником ціни і обсягу виробництва
11.3.1. Короткотерміновий період: максимізація прибутку чи мінімізація збитків