Існування бар'єрів щодо появи конкурентів зумовлює існування фірми, яка є єдиним виробником і постачальником певного продукту, і яка самостійно визначає ціну на продукт своєї діяльності. Здавалось би, максимальний прибуток монополії забезпечений диктуванням високої ціни. Проте аналіз і здоровий глузд показують, що за монопольних умов ціна визначається попитом споживачів: для збільшення продаж фірма повинна знизити ціну на свій продукт. Отже, крива попиту (П) на продукт монопольного виробника є спадною (графік 11-1, а). Оскільки фірма представляє цілу галузь, то крива попиту окремої фірми одночасно є кривою галузевого попиту.
Спадна траєкторія кривої попиту монополіста обумовлює параметри валового і граничного доходу та вибір ним ціни і обсягу випуску з метою максимізації прибутку.
Так, на динаміку валового доходу важливий вплив чинить та чи інша еластичність попиту. Як відомо з теорії еластичності попиту, останній є еластичний в інтервалах високих цін і нееластичний в інтервалах низьких цін; для еластичного попиту характерним є збільшення валового доходу із зниженням ціни продукту, а для нееластичного попиту - зменшення
валового доходу із зниженням ціни. Ці закономірності обумовлюють певну траєкторію кривої валового доходу (графік 11-1, б) та її взаємозв'язок з кривою попиту, які відображені на графіку 11-1: на ділянці еластичного попиту крива ВД піднімається вгору, досягаючи свого максимуму, а на ділянці нееластичного попиту крива ВД знижується.
Що торкається динаміки граничного доходу, то для кожного рівня випуску і продаж, крім першої одиниці, граничний дохід є меншим від ціни продукту, що пояснюється тим, що зниження ціни стосується не тільки проданої додаткової одиниці продукту, але і тих одиниць, які би могли бути реалізовані за вищими цінами при менших обсягах продаж. Таке співвідношення між граничним доходом і ціною означає, що крива граничного доходу знаходиться нижче кривої попиту і є спадною. При обсягах виробництва, при яких валовий дохід збільшується (при еластичному попиті), граничний дохід зменшується, але має додатне значення. При обсягах виробництва, при яких валовий дохід зменшується (при нееластичному попиті), граничний дохід продовжує зменшуватись, набуваючи від'ємного значення. В точці максимуму валового доходу граничний дохід дорівнює нулю і його крива ГД перетинає горизонтальну вісь. Особливістю прямої лінії кривої попиту є те, що вона спричиняє перетин кривою ГД горизонтальної осі точно по її середині між початком координат і перетином кривою попиту горизонтальної осі. Розгляїгуті закономірності відображені на графіку 11-1. Все це обумовлює і вибір монополістом ціни і обсягу виробництва, який знаходиться на еластичній ділянці кривої попиту, оскільки для неї характерним є додатнє значення граничного доходу (збільшення обсягу виробництва і продаж забезпечує приріст валового доходу, а не його зменшення). Іншими словами, монополіст, який прогне максимізуеати прибуток при визначенні ціни на свій продукт та обсягів його виробництва завжди прагне уникнути неелас-тичіюї ділянки кривої попиту на користь деякої комбінації ціни і кількості продукту, що відповідають еластичній ділянці кривої попиту. У зв'язку з тим, що на еластичній ділянці кривої попиту є багато таких комбінацій, виникає питання: яку саме конкретну комбінацію ціни і обсягу виробництва обере монопольний виробник?
11.3. Визначення монопольним виробником ціни і обсягу виробництва
Монополіст обирає таку єдину комбінацію ціни і кількості продукту (на еластичній ділянці кривої политу), яка забезпечує йому одержання максимального прибутку.
Монопольна фірма, яка прагне одержати максимальний прибуток, при визначенні оптимального обсягу виробництва використовує ті ж два методи, що і чисто конкурентна; максимальний прибуток монополіст одержить при такому обсязі виробництва, при якому валовий дохід буде більшим за валові витрати на найбільшу величину (перший метод), або при такому обсязі випуску, при якому граничний дохід буде рівний граничним витратам (другий метод). Цьому оптимальному обсягу виробництва буде відповідати і певна ціна.
11.3.1. Короткотерміновий період: максимізація прибутку чи мінімізація збитків
11.3.2. Максимізація прибутку в довготерміновому періоді
11.4. Цінова дискримінація та її наслідки
11.5. Економічні наслідки монополії
Ефективність використання ресурсів
Монополій і науково-технічний прогрес
ТЕМА 12. Визначення ціни та обсягу виробництва продукту фірмою на ринку монополістичної конкуренції
12.1. Основні ознаки ринку монополістичної конкуренції
12.2. Визначення ціни і обсягу випуску монополістично конкурентною фірмою в коротко-і довготерміновому періодах