Основним завданням даної теми є з'ясування ознак ринку монополістичної конкуренції, вивчення особливостей ціноутворення та визначення оптимальних обсягів виробництва фірмою на цьому ринку, аналіз його ефективності. Особливим предметом дослідження буде нецінова конкуренція, яку здійснюють монополістично конкурентні виробники та її економічні наслідки.
12.1. Основні ознаки ринку монополістичної конкуренції
Ринок монополістичної конкуренції можна віднести до проміжного між чисто конкурентним і монопольним. Його подібність до першого проявляється в тому, що він представлений значною кількістю невеликих за розмірами фірм. Проте, якщо на чисто конкурентному ринку функціонують сотні і тисячі фірм, то на монополістично конкурентному ринку, їх кількість обмежена 25-100 виробниками. Іншою ознакою монополістичної конкуренції є виробництво подібної, але неоднакової продукції. Остання є різною, тобто диференційованою за якістю, оформленням, особливостями обслуговування, розташуванням (близькістю розміщення) до споживачів, торговими марками та знаками. З цих перших двох ознак випливає і третя: кожна*окрема монополістично конкурентна фірма володіє лише незначною часткою цього ринку, а тому має лише дуже обмежений контроль над ринковою ціною продукту. Оскільки фірми випускають диференційовані продукти, то вони широко використовують рекламу та інші інструменти нецінової конкуренції (якість продукту, умови його продажу, торгові знаки та марки тощо) з мстою привернути увагу покупця до свого продукту і збільшити свої продажі. П'ята ознака монополістично конкурентного ринку полягає у відносно легкій появі на ньому нових фірм, оскільки на ньому діють невеликі за розмірами підприємства, які не потребують великих капіталів, і які виробляють диференційовані продукти. Проте порівняно з чистою конкуренцією цей вступ нових виробників у галузь вимагає деяких додаткових витрат, пов'язаних із забезпеченням диференціації продукції, її рекламою, та є дещо обмеженим торговими знаками, марками та патентами.
Отже, під монополістичною конкуренцією розуміють галузь, яка складається із відносно великої кількості невеликих за розмірами фірм, які виробляють диференційований продукт незалежно одна від одної. Має місце легкий доступ нових фірм до галузі. Виробники в конкурентній боротьбі широко використовують методи нецінової конкуренції.
Ринок монополістичної конкуренції представлений виробниками одягу і взуття, поліграфічної продукції, ресторанами, бензоколонками, магазинами роздрібної торгівлі тощо.
12.2. Визначення ціни і обсягу випуску монополістично конкурентною фірмою в коротко-і довготерміновому періодах
Оскільки монополі сти чно конкурентні фірми випускають подібні товари, які мають багато замінників, то попит на продукт кожної фірми є еластичний і, подібно до монополії, фірма займається пошуком оптимальної ціни і обсягу виробництва продукту, які забезпечують їй максимальний прибуток.
12.2.1. Попит на продукт монополістично конкурентної фірми
Еластичність попиту на продукт фірми в умовах монополістичної конкуренції має певні межі. Оскільки у монополістично конкурентної фірми є достатня кількість конкурентів, які випускають взаємозамінну продукцію, то попит на її продукт є більш еластичним, ніж в умовах чистої монополії. В той же час попит на продукт монополістично конкурентного виробника не є абсолютно еластичним, як на ринку чистої конкуренції, так як монополістично конкурентна фірма має менше конкурентів і продукти цих конкурентів хоча і є близькими замінниками, але все ж таки не є абсолютними їх замінниками.
Ступінь еластичності попиту фірми в умовах монополістичної конкуренції залежить від кількості конкурентів І стулені диференціації продукту: чим більша кількість конкурентів і менша диференціація продукту, тим більшою є вірогідність заміни даного продукту я разі зростання ціни на нього іншим подібним продуктом, а отже, тим більшою є еластичність попиту на продукт монополістично конкурентного виробника.
12.2.2. Короткотерміновий період: максимізація прибутку чи мінімізація збитків
12.2.3. Довготерміновий період: беззбитковість виробництва
12.3. Економічні наслідки монополістичної конкуренції
12.4. Нецінова конкуренція
ТЕМА 13. ВИЗНАЧЕННЯ ЦІНИ ТА ОБСЯГІВ ВИРОБНИЦТВА ПРОДУКТУ В УМОВАХ ОЛІГОПОЛІЇ
13.1. Олігополія: суть та основні ознаки
13.2. Поведінка олігополістичної фірми щодо ціни і обсягів виробництва
13.2.1. Модель Курно та її "цінова" варіація
13.2.2. Модель ламаної кривої попиту