Роздрібну торгівлю класифікують залежно від форм власності, за показниками орієнтації та обсягами збуту, за структурою асортименту та ціновою політикою, за концентрацією магазинів, немагазинною торгівлею.
1. До підприємств роздрібної торгівлі залежно від форми власності відносять:
o роздрібні торговельні магазини;
o роздрібні франшизи;
o кооперативи;
o орендовані відділи.
У роздрібному магазині здійснюється персональне обслуговування, безпосередній контакт з покупцем.
Роздрібні франшизи - це підприємства, які працюють за контрактом між виробником, сервісною організацією та роздрібними підприємствами.
Кооперативи створюються роздрібною торгівлею або споживачами. У споживчому кооперативі роздрібний магазин є власністю його членів, які вносять кошти, одержуючи сертифікати про володіння, обирають посадових осіб, здійснюють управління і розподіл прибутків.
Орендовані відділи - це окремі відділи в роздрібному магазині, який здається в оренду окремій особі або особам. Власники орендованого відділу сплачують відповідну плату. Орендування є економічно вигідною справою для власника магазину і орендатора.
До групи підприємств за структурою стратегії роздрібної торгівлі входять підприємства, які становлять поєднання за показниками орієнтації і обсягів збуту (підприємства самообслуговування, з обмеженим обслуговуванням, торговці з вільним обігом товарів), за структурою асортименту (універсами, універмаги, спецмагазини, чергові магазини, магазини різноманітного попиту), за ціновою політикою (магазини престижних товарів, знижених цін, виставки, ярмарки), за концентрацією магазинів (центральний, діловий регіон, регіональний торговий центр, центр торгівлі мікрорайону).
Черговий магазин - це торговельна організація, яка здійснює продаж товарів обмеженого асортименту (продукти харчування), з продовженим графіком роботи.
Універсами (супермаркети ) - великі продовольчі магазини з відділами окремих товарів продовольчого спрямування. Чисельність цих організацій постійно зростає. Ці організації здійснюють великі торговельні операції за обсягом з низьким рівнем витрат і невисоким рівнем прибутковості.
Зосередження на одній території різних видів продуктів харчування зробило можливим закупівлю у великих кількостях продуктів харчування великою кількістю покупців, що забезпечує досить великий товарний обіг.
Універмаги - торговельно-роздрібна організація, яка здійснює продаж товарів різних асортиментних груп (в основному товарів промислового виробництва домашнього і господарського спрямування). Універмаги - це магазини змішаної торгівлі товарами повсякденного попиту. Ці торговельні організації розділені на окремі відділи для продажу різних асортиментних груп товарів.
Спеціалізовані магазини - торговельні організації, які займаються продажем товарів однієї товарної групи. Більшості покупців ці магазини подобаються тому, що у відділах цих магазинів зосереджена спеціалізована група товарів.
Магазини різноманітного асортименту займаються торгівлею широким набором товарів за низькими і середніми цінами (канцелярські товари, подарунки, предмети жіночого вжитку та ін.).
Роздрібні конгломерати - корпорації, які об'єднують кілька магазинів під єдиною владною структурою з частковою інтеграцією функцій з управління та розподілу товарів. Цей вид організації торгівлі стикається з великими труднощами в умовах конкуренції. Вони займають невисоке місце у структурі роздрібного товарного обігу.
Магазини товарів повсякденного попиту за розмірами невеликі порівняно з універсамом. Тут здійснюється продаж продовольчих, господарських, безалкогольних товарів. Ці магазини розміщуються недалеко від житлових районів, працюють за продовженим графіком. Асортимент товарів у цьому магазині обмежений, ціни досить високі.
Магазини зі зниженими цінами характеризуються продажем товарів за низькими цінами, широким асортиментом товарів, самообслуговуванням. Розташовуються в місцях з низькою орендною платою.
Торговельні комплекси - великі торговельні організації, до складу яких входять універсами, магазини зі зниженими цінами і роздрібні магазини-склади. До асортименту продажу цих організацій входять меблі, важкі електроприлади, одяг і величезна кількість інших товарів. У цих комплексах торгівлю здійснюють з ціновою знижкою. Товари в ці магазини доставляються прямо від виробника.
Магазини-склади - торгові підприємства, які продають товари за зниженими цінами з обмеженим обсягом послуг, мета яких - продаж великих партій товарів за низькими цінами. Однією з найбільш поширених форм магазинів-складів є меблеві. Основою їх діяльності є продаж зі складу.
Магазини-демонстратори здійснюють продаж ювелірних виробів, фотообладнання. Ці організації випускають каталоги товарів, які демонструються в спеціальних залах, а також розсилаються поштою.
2. До класифікації роздрібної торгівлі за ознакою "не магазинна торгівля" відносять:
o торговельні автомати;
o прямий продаж додому;
o прямий збут через пошту;
o телефонна торгівля.
Ця форма торгівлі не потребує торговельного персоналу, дозволяє вести цілодобовий продаж.
Торговельні автомати - обладнання, яке приводиться в рух за допомогою монет.
Торгівельні автомати здійснюють продаж товарів вузького асортименту. Завдяки цій формі торгівлі покупці можуть придбати різноманітні товари повсякденного попиту (цигарки, деякі ліки, газети, цукерки тощо).
Разом з тим, це досить витратний канал розповсюдження товарів.
Продаж телефоном є одним із найефективніших способів продажу, який вимагає особливої майстерності та певної практики.
Переваги продажу товарів телефоном такі:
o терміновий зв'язок з потенційним покупцем з офісу, автомобіля тощо;
o широка мережа телезв'язку з одного пункту чи мобільного телефона.
Крім переваг, продаж телефоном має певні недоліки:
o відсутність можливості демонстрації зразка товару та рекламних звернень;
o відсутність можливості спостереження та своєчасного реагування на негативне ставлення клієнта до пропозиції щодо купівлі.
Під час розмови по телефону необхідно дотримуватись певних правил:
- намагайтеся посміхатись, тому що це впливає на голос;
- пам'ятайте, що клієнт весь час думає: "Що з цього матиму?";
- отримайте його згоду про купівлю або домовтеся про зустріч;
- домовтеся про спосіб та термін підписання угоди;
- кладіть трубку тільки тоді, як її поклав клієнт.
Продаж товарів під час ярмарків, виставок є важливим аспектом діяльності підприємства. Виставки дають змогу продемонструвати товар в дії, укласти нові угоди, залучити потенційних покупців, підтримувати імідж підприємства. Участь у виставці вимагає, крім того, великої підготовки, значних витрат та праці.
7.8. Послуги магазинів роздрібної торгівлі
Роздрібні продавці приймають рішення для ефективного функціонування, керуючись такими мотивами: вибір цільового ринку, товарний асортимент, комплекс послуг; атмосфера у магазині, цінова політика, методи стимулювання, розташування магазинів.
Роздрібні магазини надають послуги таких видів:
1) послуги перед продажем товарів (приймання замовлень, рекламування товарів, обладнання вітрин, внутрішньомагазинні експозиції, примірочні, режим роботи, показ мод, приймання старих товарів);
2) послуги після продажу товарів (доставка покупок, пакування, подарункове пакування, підгонка виробів, монтування, показ товару у момент експлуатації, приймання товару, що повернули, переробка товарів, доукомплектування);
3) додаткові послуги (інкасування чеків, довідкова служба, безкоштовна автостоянка, кафе, ресторани, послуги з ремонту, заправка, проживання, кредитування, банківські послуги, кімнати відпочинку, догляд за дітьми).
На розвиток роздрібної торгівлі впливає багато факторів. Серед них: демографічна ситуація, стиль життя, конкуренція, витрати, науково-технічний прогрес.
Результативність та ефективність роздрібної торгівлі оцінюють за такими показниками:
o роздрібний обсяг товарообороту за певний період часу (виторг від реалізації), тис. грн;
o коефіцієнт забезпеченості товарообороту, як відношення середнього розміру товарообороту до товарних запасів;
o швидкість товарообороту;
o сума виручки з розрахунку на одного працівника;
o валовий прибуток;
o чистий торговельний прибуток.
Розділ 8. ПРОСУВАННЯ ТОВАРУ, СТИМУЛЮВАННЯ ЗБУТУ , ПРОПАГАНДА, ПЕРСОНАЛЬНИЙ ПРОДАЖ, РЕКЛАМА
8.1. Функції просування товару
8.2. Канали просування товарів
8.3. Засоби стимулювання збуту
8.4. Сутність поняття ФОПСТИЗ
8.5. Просування товару та правовий захист споживачів
8.6. Пабліситі (пропаганда товару)
8.7. Мета, завдання та організація рекламної діяльності
8.8. Етапи створення рекламних звернень