Інструкція для виконання: якщо учень завжди виявляє певну форму поведінки (їх - 24), то навпроти його прізвища у відповідному рядку первинного бланку педагог ставить плюс. Якщо учень виявляє її лише інколи або взагалі не виявляє, педагог ставить мінус.
1. Вимагає від себе і своїх товаришів звернення справи.
2. Має стійкі завдання в житті.
3. Засуджує несправедливі вчинки товариша.
4. Дотримується чистоти.
5. Ніколи не порушує правил, які ним проголошені як необхідні для всіх.
6. Негативно ставиться до тих, хто не планує свій час і працю.
7. Із задоволенням працює.
8. Допомагає товаришам у досягненні загальних цілей.
9. Відчуває неприємні переживання, якщо робота виконана несвоєчасно.
10. Завзято і наполегливо домагається того, що заздалегідь намітив для себе.
11. Не любить тих, хто залишається осторонь, коли товаришеві потрібна допомога.
12. Дотримується у своїх справах і речах порядку.
13. Не любить людей, які легко змінюють свої переконання.
14. Вміє розподіляти час і сили так, щоб встигнути своєчасно зробити все необхідне.
15. Завжди знаходить собі роботу.
16. Негативно ставиться до тих, хто не допомагає у виконанні спільних завдань.
17. Виконує добре й у встановлений термін будь-яку доручену справу.
18. Має негативні почуття до тих, хто не береться за те, до чого прагне.
19. Завжди допомагає товаришам по роботі.
20. Не любить тих, хто розкидає речі, неточний у часі.
21. Завжди діє відповідно до своїх переконань, захищає їх, не турбуючись про власну користь.
22. Завжди діє за обраним планом.
23. Готовий виконувати будь-яку посильну роботу.
24. Бере активну участь у постановці загальних завдань.
Номер форми поведінки | Прізвища учнів | ||||||
1. | |||||||
2. | |||||||
3. | |||||||
4. | |||||||
5. | |||||||
6. | |||||||
6. | |||||||
7. | |||||||
00 | |||||||
9. | |||||||
10. | |||||||
11. | |||||||
12. | |||||||
13. | |||||||
14. | |||||||
15. | |||||||
16. | |||||||
17. | |||||||
18. | |||||||
19. | |||||||
20. | |||||||
21. | |||||||
22. | |||||||
23. | |||||||
24. |
Кожна якість оцінюється за трьома твердженнями. Перші два описують поведінку, яка характеризує конкретну якість, а третє - оцінює наявність мотиву, який є основою цієї якості. Кількість плюсів, яку набрав учень з кожного твердження, дає підстави для оцінювання вираженості зовнішніх проявів цієї якості, сили мотивів, покладених в її основу, ступеня сформованості якості загалом.
Методика "Самооцінювання скромності"
Мета - обстоювання особистісних принципів аналізу моральних цінностей.
Школярам пропонують анкету з переліком ознак скромності. Вивчаючи її, вони визначають ступінь варіативності конкретної ознаки і записують у графу анкети власну оцінку за шестибальною шкалою.
П/П | Ознаки | Оцінка ступеня вияву ознаки (бали) | |||||
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. | Правильно оцінюю свій успіх | ||||||
2. | Вимогливий до себе | ||||||
со | Відчуваю неприязнь до тих, хто рекламує свої успіхи і чесноти | ||||||
4. | Не прагну до зверхності |
Закінчення таблиці
1 | 2 | 3 | 4 | б | 6 | 7 | 8 |
5. | Не рекламую себе | ||||||
6 | Володію почуттям власної гідності | ||||||
7. | Впевнений у собі | ||||||
8 | Рахуюся з думкою товаришів | ||||||
9. | Виконую правила поведінки, які обстоює інший | ||||||
10. | Правильно оцінюю та реагую на свої недоліки | ||||||
11. | Обстоюю природність у поведінці | ||||||
12. | Не прагну бути у центрі уваги | ||||||
13. | Помірний у запитах | ||||||
14. | Визнаю обмеженість своїх досягнень порівняно із внеском інших | ||||||
15. | Не зосереджений на собі | ||||||
16. | Прагну до самовдосконалення | ||||||
17. | Здатний у присутності інших людей дати собі низьку оцінку, якщо вона заслужена | ||||||
16. | Вмію бачити у своїх успіхах заслуги інших | ||||||
19. | Прагну не ображати інших | ||||||
20. | Не акцентую на перевагах своєї зовнішності | ||||||
Всього балів: |
Оброблення отриманих даних. Слід визначити суму 20 оцінок і вирахувати коефіцієнт самооцінювання скромності:
де Я - коефіцієнт самооцінювання скромності, т - кількість набраних балів.
6. Наука творення особистості у працях майстрів педагогіки
6.1. Костянтин Ушинський як основоположник наукової педагогіки
6.2. Естетика духовності Василя Сухомлинського
Короткий термінологічний словник
Література