Ця шкала може бути використана для самооцінювання підлітками, старшокласниками рівня розвитку суспільних і моральних якостей, а також для оцінювання керівником, педагогом.
Групи якостей | Якості | Показники прояву якостей |
1 | 2 | 3 |
І. Суспільні | А. Ставлення до суспільної діяльності | 1. Негативно ставиться (ставлюсь) до суспільних справ (СС). 2. Байдуже ставиться до СС. 3. Приваблює можливість одержати заохочення. 4. Приваблює значущість суспільних справ. 5. Захоплює творчий початок у СС, їх необхідність |
В. Суспільна активність | 1. Ніколи не бере (не беру) участі в СС. 2. Виконує доручення від нагоди до нагоди. 8. Бере участь в СС часто, але як виконавець. 4. Бере участь в СС регулярно. 5. Ініціатор СС у колективі | |
П. Професійно-моральні | А. Усвідомлення майбутньої професії | 1. Зовсім не задумується (задумуюся) про професію. 2. Івколи задумується про професію. 3. Задумується про професію лише в момент підвищеного інтересу. 4. Уявляє цілі професії, але не бачить свого місця в ній. 5. Усвідомлює цілі, зміст діяльності і свою роль в ній |
В. Ставлення до майбутньої професії | 1. Нічого не приваблює в майбутній професії. 2. Приваблюють насамперед переваги майбутньої професії. 3. Приваблює можливість займатися науковою діяльністю. |
Продовження таблиці
1 | 2 | 3 |
4. Приваблює суспільна значущість професії. 5. Приваблює можливість професійної творчості і суспільна важливість професії | ||
В. Участь у навчальній діяльності | 1. Вчиться (вчусь) без інтересу, часто пропускає заняття. 2. Цікавиться окремими проблемами, відвідує заняття вибірково. 3. Виявляє інтерес до окремих предметів. 4. Розуміє необхідність вивчення усіх дисциплін, регулярно відвідує заняття. 5. 3 інтересом відвідує всі уроки, активний на практичних заняттях | |
Г. Участь у науково-дослідницькій діяльності | 1. Не займається (займаюсь) науково-дослідницькою діяльністю. 2. Працює над проблемою, розуміючи ід необхідність. 3. Працює над темою, оскільки вона цікава. 4. Розробляє проблему, оскільки усвідомлює її суспільну важливість. 5. Творчо розв'язує проблему | |
Д. Участь у трудовій діяльності | 1. Уникає участі у трудових справах. 2. Інколи бере участь, але роботу виконує погано. 3. Бере участь, але за відсутності контролю роботу не виконує. 4. Однаково добре виконує будь-яку роботу. 5. Працює із захопленням, не допускає неакуратності | |
III. Морально-психологічні | А. Моральна свідомість | 1. Не замислюється (замислююсь) над своїми вчинками. 2. Замислюється лише після критики. 3. Інколи аналізує свої вчинки за власною ініціативою. 4. Майже завжди аналізує власну поведінку. 5. Постійно аналізує свою поведінку |
Закінчення таблиці
1 | 2 | 3 |
В. Ставлення до товаришів | Г. Негативно ставиться (ставлюсь) до товаришів по групі (класу). 2. Байдужий до товаришів по групі. 3. Позитивно ставиться лише до тих, у чийому доброму ставленні зацікавлений. 4. Уважний і чуйний стосовно більшості. 5. Уважність і чуйність стосовно товаришів поєднуються з вимогливістю до них | |
В. Участь у справах товаришів | 1. Ніколи нікому не допомагає (допомагаю). 2. Інколи допомагає обраним. 3. Допомагає постійно обраним. 4. Допомагає інколи будь-кому. 5. Допомагає завжди будь-кому |
Запропонована шкала дає змогу діагностувати прояв 10 якостей особистості за трьома основними групами якостей; суспільні, професійно-моральні, морально-психологічні. Відповіді розташовані в ній у порядку зростання: 1 - "дуже погано", 2 - "погано", 3 - "задовільно", 4 - "добре", 5 - "відмінно".
6.1. Костянтин Ушинський як основоположник наукової педагогіки
6.2. Естетика духовності Василя Сухомлинського
Короткий термінологічний словник
Література