Методики визначення соціотипу можуть бути різними. Можна визначати тип:
o за висловлюваннями і вчинками;
o за зовнішніми візуальними ознаками;
o за тестами.
Найбільш проста методика визначення - остання. Але вона має обмеження у масовому застосуванні, оскільки пов'язана із спеціальними прийомами технології тестування.
У житті споконвіку склалося визначення особистості за зовнішніми ознаками та поведінковою характеристикою. Так, в Україні, у селах навряд чи знайдеться мешканець, який не має прізвиська, - найбільш удале і яке супроводжує його все життя.
Художня конструкція образу людини будується на основі втілення яскравих ознак особистостей того чи іншого типу.
Опис та пізнання соціотипів на основі візуальних ознак та кіне-стики поведінки сприяє проникненню у глибину явища соціоінтег-рації у відносинах між людьми, походить від усвідомлення таких відносин, а також популяризації соціоніки як захоплюючої психо-соціонічної науки.
Соціонічну методологію побудуємо на засадах восьми методик, визначаючи стандартні соціонічні характеристики, призначені для швидкої ідентифікації типу4.
15.3.1. Соціотип "Дон Кіхот"
1. Інтуїтивно-логічний екстраверт ( ІЛЕ, ЕNТР) - "Дон Кіхот" (рис. 15.2).
Характерні риси типу: 1.1. Зовнішні ознаки:
o фігура і осанка: фігура - астенічна, довга і худа, частини тіла теж витягнуті (особливо привертають увагу довжина ніг і пальців на руках, проте, якщо у типі підсилена логічна компонента, то ця особливість виражається не так яскраво). Вирізняється характерною сутулою осанкою з прогином верхньої частини корпусу вперед, що по формі нагадує латинську літеру "Б". Проте, при цьому голова вперед не нахиляється;
o обличчя: часто зустрічаються носи, що звертають на себе увагу, - виступають чи витягнуті, видовжені. Іноді, навіть, складається враження, що він до чогось принюхується. Якщо переважає інтуїтивна компонента, то характерне скошене підборіддя, що плавно переходить у шию, а також верхня щелепа із виступом. Очі дуже розмиті, дивляться наче крізь туман, погано підмічаючи те, що відбувається довкола;
o невербальні компоненти: у рухах буває незграбним. Під час розмови любить крутити що-небудь у руках, наприклад, ручку; часто ламає цей предмет. Під час руху чи цікавої розповіді, жестикулює і розмахує руками. Інтуїтивний підтип менш швидкий у русі, порівняно з логічним. В цілому, дуже холодний, облишений пристрасті, бажання;
o манера одягу: у зв'язку з особливостями фігури, одяг може виглядати не естетичним (провисає, сповзає, відриваються ґудзики, тощо). Забагато уваги зовнішності не приділяє. Це проявляється тим яскравіше, чим більш підсилена інтуїтивна компонента.
1.2. Манера спілкування.
Протягом тривалого часу не вміє тримати правильну дистанцію у спілкуванні. То товариський, то, навпаки, ворожий до людини. Абсолютно не розбирається у ставленні людей до нього. Тому часто помиляється у своїх знайомствах. У процесі спілкування часто поводить себе безцеремонно; може нетактовно втрутитися у розмову, любить все роздивлятися, не звертаючи уваги на реакцію людей. Ніколи не визнає своєї провини. Навіть якщо формально попросить вибачення, то все одно продовжуватиме поводитися, як і раніше. Висуває далекоглядні, часто нереальні за даних умов плани. За деякий час забуває їх і пропонує щось абсолютно інше, майже жодним чином логічно не пов'язане з минулим, але не менш грандіозне. До минулих досягнень відноситься зневажливо.
Цікавиться і розповідає про все незвичайне з будь-яких галузей. Його цікавлять найновіші теорії, які, навіть, можуть не мати прямого зв'язку з реальністю: філософія, релігія, біоенергетика, екстрасенсорика, йога, НЛО - все, що неможливо пояснити з точки зору логіки й здорового глузду.
Його найулюбленіше заняття - співставляти між собою різні логічні системи. Пояснити свої ідеї логічно не може - вони завжди інтуїтивні, розпливчасті. Більшість людей у них не може розібратися, просто вірять їм або не вірять.
Полюбляє давати поради, як вийти з тієї чи іншої складної ситуації. При цьому пропонує найрадикальніші рішення.
1.3. Особливості поведінки.
Головна особливість поведінки - значна розсіяність, розгубленість, неуважність. Має схильність залишати речі там, де ними користувався. Дрібні предмети постійно губить. На робочому місці та в особистих речах часто безлад. Забуває, що вже зроблено, а що ще ні. Не зважаючи на це, вміє проявити необхідну кмітливість у повсякденних справах, отримуючи від цього будь-яку, най навіть незначну користь. Часом, ця діяльність схожа на комбінаторство у стилі Остапа Бендера, через що його можуть вважати хитрим. В інтуїтивного підтипу ця якість виражена набагато менше. Відразу декілька справ у швидкому темпі робити не вміє. Відтягує виконання нецікавої роботи до останнього. Стан цейтноту його дуже підхльостує: всі справи, що накопились, встигає зробити за короткий час, хоча через це страждає якість виконуваної роботи.
Інша важлива особливість - здатність до мобілізації своїх можливостей в екстремальних ситуаціях. Якщо на нього спричиняється вольовий тиск, - одразу ж переходить до контратаки. При чому відповідна реакція може бути сильніша. У таких ситуаціях може іноді дійти до рукоприкладства.
Ще одна особливість соціотипу, - привнесення у справу, якою практично займається, елементу хаосу, розвалу, заперечення. Особливо це видно на фоні колективів із стійкою суворою дисципліною. У нього це виходить творчо: руйнуючи, він створює.
Навколо нього часто починають групуватися прихильники його далекоглядних інтуїтивних ідей. У крайніх випадках така тенденція може проявитися у вигляді справжньої "атаки вітряка" - щось на зразок відкритого виклику всім при явній відсутності шансів на успіх.
Проте, обирає таку компанію, стилем якої є веселощі та доброзичливі відносини.
Про здоров'я піклується мало.
1.4. Основні функції (формула типа).
На першому місці - інтуїція можливостей - найсильніша, програмна функція, що дозволяє швидко "схоплювати" сутність ідеї, справи, підприємства і бачити перспективи їх розвитку. Живе у майбутньому, при цьому бачить його у "рожевому" кольорі. Схильний до генерування абстрактно-теоретичних ідей.
Друга, творча функція - логіка відносин, - дає можливість вибудовувати дії і вчинки логічно, для досягнення власних (часто глобальних) ідей.
Третьою, рольовою функцією є вольова сенсорика, що обумовлює здатність до періодичних "вольових спалахів". Любить робити зусилля до того, щоб інші бачили у ньому вольову, цілеспрямовану людину.
Четвертою, "больовою" крапкою є етика відносин. Унаслідок цього "ворогом" представника даного соціотипу є людина, яка вказує на те, що він слабо розбирається у людських стосунках. Це та правда, яку він не прощає. Надмірно ідеалізує людей, їх ставлення до нього; важко переживає "прозріння".
П'ята, сугестивна функція - сенсорика відчуттів - робить цей тип надто переконливим і керованим із питань, пов'язаних із комфортом, гармонією, естетикою і кінестичними відчуттями. Консервативний щодо смаків і побутових звичок.
Шоста функція - етика емоцій. Унаслідок цього потребує, щоб оточуючі "забезпечували" його позитивними емоціями. Любить компанії, вечірки, емоційне спілкування. Лише це заряджає його ентузіазмом, побуджає до діяльності, - в іншому випадку починає впадати в лінивий, апатичний стан. Саме за цією функцією сприймає й оцінює оточуючий світ, явище чи людину.
Сьома функція - інтуїція часу - є елементом міцним, але не творчим. Його слід навантажувати складними, але нестандартними завданнями. Даний елемент спокійно сприймає критику, але конструктивну. З питань, пов'язаних із поняттями "своєчасності-несвоєчасності", з ідеями, що консолідують групу, може погоджуватися з оточуючими, лише доки вони не суперечитимуть його світогляду відносно перспектив розвитку його справ. Постійно відслідковує наявний запас часу. Середнього темпу життєдіяльності налагодити не може - живе своїм розумінням часу.
Восьма функція - логіка дій - кваліфіковано виконана робота, чітке знання програми сьогоднішніх дій, спрямованих на досягнення результатів. За цією функцією дотримує інтереси дуала, дає необразливі поради, наче попереджуючи сильніші удари інших. Гарно володіє технологією паралельних дій.
1.5. Рекомендації.
а) Не потрібно захоплюватись надмірним демократизмом, який може непомітно перейти у фамільярність. Це може сприяти підриву авторитету серед людей.
б) У поведінці необхідно проявляти більше такту, щоб не шокувати людей відвертістю та прямолінійністю. Цим можна налаштувати недоброзичливців проти, навіть не бажаючи цього.
в) Потрібно прагнути бути постійно зібраним, самодисциплінова-ним, все робити вчасно.
г) Не потрібно посилювати волюнтаризм. Керівникові слід уникати необгрунтованого посилення тиску на співробітників, не перегинати палицю у вимогливості і вольовому натиску. Така неадекватна реакція може поставити у смішне становище.
д) Переключати потенційну вольову енергію на заняття спортом, щоб давати їй вихід. Це підвищить життєвий тонус, випрацює витримку, допоможе стати більш зібраним, дисциплінованим.
е) При роботі з працівником такого типу не потрібно чинити на нього грубого тиску. Краще м'яко умовити виконати вимоги, виходячи з благородних мотивів, як-то: "Ви можете підвести людей, які Вам вірять і чекають на Вашу допомогу, втратити їх повагу і гарне ставлення". Або, посилаючись на його природну доброту, просити допомогти слабшим чи менш здатним людям, які не зможуть зробити щось так само гарно, як він. Частіше хвалити його за винахідливість і активність. Якщо це не допомагає, зіграйте на його самолюбстві: "Вам це не під силу, у Вас не вистачить здатностей це здійснити", але робіть це дипломатично, с почуттям гумору. Прискорювати його, умовляючи зробити все вчасно, заради збереження його авторитету і добрих відносин з іншими.
1.6. Сфера діяльності / рід професій: природничі, філософські, історичні науки, їх викладання; організація науки; техніка, новітні технології, інженерна справа, хакерство; робота, що вимагає розвинутого ситуаційного мислення та використання його інтелекту.
1.7. Характеристика, як керівника: керівник-творець.
Краще вирішує стратегічні задачі. Адекватно може реалізувати себе у ролі фронтального лідера. Володіє гарними даними інтелектуального лідера.
При встановленні ділового контакту орієнтується на об'єктивні критерії. Форма ділової активності орієнтована на бачення перспективи та подолання перешкод для її досягнення.
Система взаємодії з підлеглими будується у відповідності до принципів демократизму і колегіальності; орієнтація на самостійну діяльність й ініціативу. Демонструє співробітницький тип поведінки з елементами конкуруючого стилю.
Досягає значних результатів за рахунок гарної орієнтації щодо потенційних можливостей працівників та визначення потенційних можливості ситуацій.
Емоційний зріз відносин не має суттєвого значення. Органічно не сприймає брехню і будь-які людські "підлості", бореться з нею.
Стратегія: дотримується етичних принципів у бізнесі. Може орієнтуватися на різні "правила гри". Мотиви і ціль: велике значення має мотив престижності, задоволення інтелектуальних потреб. Ставлення до закону: прагне діяти у рамках закону, який може бути розтлумачений доволі широко.
1.8. Девізи: "Світом править Всесвітній розум. Усе, що відбувається, закономірно"; "Живи і давай жити іншим". Зміст: "Результат - це прогрес".
Крім вищезазначених представників, до цього типа належать:
o вчені: Михайло Ломоносов, Галілео Галілей, Зигмунд Фрейд, Фредерік Жоліо-Кюрі, Чарльз Дарвін, Ернест Резерфорд, Дмитро Менделєєв, Карл Маркс, Костянтин Ціолковський, Марія Склодовська-Кюрі, Софія Ковалевська, Аушра Аугустиновичуте;
o можновладці і політики: Вінстон Черчілль, Теодор Рузвельт, Валерія Новодворська;
o полководець Олександр Суворов;
o автори віршованих творів: Михайло Лєрмонтов, Микола Некрасов;
o актори і сценаристи: Ераст Гарін, Микола Черкасов, Тетяна Пельтцер, Джордж Карлін, Джон Кенді, Альфред Хічкок, Том Хенкс, Аль Пачіно, Дастін Хоффман;
o співаки і композитори: Михайло Глинка, Аркадій Укупник, Андрій Макаревич;
o письменники: Франц Кафка, Льюїс Керрол;
o вигадані персонажі: Mercutio із "Ромео і Джульетта", "Q" (Star Trek - The Next Generation), Bugs Bunny, Аліса з казки "Аліса в країні чудес".
15.3.3. Соціотип "Гюго"
15.3.4. Соціотип "Робесп'єр"
15.3.5. Соціотип "Гамлет"
15.3.6. Соціотип "Горький"
15.3.7. Соціотип "Жуков"
15.3.8. Соціотип "Єсенін"
15.3.9. Соціотип "Наполеон"
15.3.10. Соціотип "Бальзак"
15.3.11. Соціотип "Джек Лондон"