Вправи для вдосконалення гнучкості мислення
Вправи допомагають навчитися отримувати потрібний результат, діючи нестандартно в стандартній ситуації.
• Жінка спортивного типу, молода, енергійна отримала в банку позику -дуже крупну суму. Події відбувалися в сутінках, з нею нікого не було, банк розташовувався за сквером, що виходить на людну вулицю. Жінка ризикнула вийти з банку і перебігти через сквер. Гроші були в жіночій сумці на довгому ремені, перекинутому через плече. В середині сквера у фонтана, коли до тротуару залишалося метрів сто, жінку наздогнав грабіжник і схопив сумочку, притиснено щільно ліктем до тіла. Жінка підняла руки і... зовсім несподівано для грабіжника стала поправляти йому шарф на шиї, ласкаво примовляючи: "Милий, ти ж простудишся!..." Чоловік схопився обома руками за свій шарф, а жінка миттєво кинулася убік до вулиці, уклинилася між двома абсолютно незнайомими чоловіками, схопила їх під руки, вигукнувши: "Володя! Олег! Де ви пропали! Я так довго вас чекала!" - і пішла разом з ними...
Саме на цьому принципі заснована система вправ, запропонована Е. Н. Келасьєвим у статті "Деякі підходи до розвитку гнучкості мислення". Автором пропонується цілісна система прийомів з розвитку гнучкості мислення:
1. Зміна звичних тимчасових зв'язків:
1.1. Прийом виокремлення одного з явищ серед інших у звичному для людини тимчасовому ряду (наприклад, уявити грім без блискавки й описати, що це означає - "постріл").
1.2. Прийом заміни звичного тимчасового порядку на протилежний (зворотний, наприклад, грім - блискавка).
1.3. Прийом різкого скорочення інтервалів часу між деякими подіями (наприклад, скоротити період від народження до смерті до одного дня і скласти сюжет цього дня, описати діалог Аристотеля і Ньютона, людини сьогодення і майбутнього).
1.4. Прийом переміщення уздовж тимчасової осі існування деякого предмета (наприклад, телевізор - його роль у нашому житті, зміна в майбутньому, прототипи у минулому).
2. Зміна звичних просторових зв'язків:
2.1. Прийом заміни звичних просторових зв'язків на незвичайні (наприклад, автомобіль - на/під - дорога - треба описати).
2.2. Прийом поєднання різних об'єктів, зазвичай роз'єднаних в просторі (травичка -авторучка, ягода - картина тощо).
2.3. Прийом роз'єднання зазвичай зв'язаних у просторі фактів (риба без воли, магазин без грошей).
3. Зміна звичних зв'язків суспільства:
3.1. Прийом логічного позбавлення об'єктів (об'єкти "земля" і "м'яч" логічно позбавляються такої ознаки як "округленість").
3.2. Прийом посилення зв'язків (або дій), у суспільстві передусім між різними об'єктами. Потрібно довести їх до взаємоперетворення, знайти шляхи їх зближення ("дощ" і "ракета" - падають на землю; розкласти воду на "кисень" і "водень" - паливо для ракети).
3.3. Прийом заміни звичних відносин на протилежні (наприклад: дим корисніший за свіже повітря).
4. Зміна звичних зв'язків перетворення дій:
4.1. Прийом виокремлення дій: позбавлення об'єкта можливості виконувати звичні для нього дії, перетворення (автомобіль, що нічого не перевозить; їжа, якою не наситишся; завод оборонного значення, що випускає пластмасові кришки).
4.2. Прийом отримання деякого результату без звичного джерела дій (будинок, побудований без будівельників, концерт без артистів).
4.3. Прийом блокування "очікуваного результату в звичній структурі дії" (машина перевозить людину, але вона залишається на тому самому місці).
4.4. Прийом зміни звичного напряму дії (дим отруйний для людини, людина отруйний для диму, холод ховається від людини).
4.5. Посилення деякої властивості об'єкта в необмежене число разів до незвичайних масштабів (автобус, що перевозить не 50, а 100 000 людей).
4.6. Прийом зміни основної властивості об'єкта у бік посилення або ослаблення (будинок - намет - курінь - тент).
4.7. Прийом складання сюжетів на основі наперед підібраних об'єктів: береться група пов'язаних між собою предметів, учасники мають розіграти сюжет, щоб якомога яскравіше виразити можливості предметів (пасажир, стюардеса; Іванко — дурник, Баба — Яга, Василина Прекрасна).
4.8. Прийом формування нових об'єктів з того, що вже є (побудувати новий синтетичний об'єкт). Щоб додати всім цим вправам цікавий і творчий характер, можна використовувати два прийоми:
1. Складання "лимриків " - своєрідна ігрова форма усвідомлення та освоєння теми.
Формою "лимрики" нагадують круг: рима в них організовується на кшталт "аавва". Зміст теж достатньо формалізований: у першому рядку проводиться презентація героя, яка завершується назвою міста або села, де цей герой перебуває; далі повідомляється про який-небудь дивний вчинок або властивість героя; у п'ятому рядку зображається реакція на цей вчинок або властивість. Наприклад: "Освічений джентльмен з Лонг-біч Вимовив безладний спіч. Йому дали огарок І сказали: "Бул яскравий Але болісно довгий ваш: спіч!" 2. Складання "Шкідливих вад ", аналогічних відомим "Шкідливим порадам " В. Остера.
• "Прорив"
Учасники гри діляться на дві групи, кожна з яких утворює два концентричні круги: зовнішній і внутрішній. Гравцям, які стоять у внутрішньому крузі, дається 1 хвилина на роздум: до кого з тих, хто стоять у зовнішньому крузі підійти і як переконати цю людину випустити з круга. Діяти треба за принципом **тут і зараз", тобто не виходити з ситуації, що склалася в групі. Завдання тих, хто стоїть в зовнішньому крузі - не випускати нікого, не реагувати на домовленості, переконання та інші прийоми.
Дається 2 хвилини для "прорива" з внутрішнього круга, після чого йде рефлексія дій і тих, хто "проривається", і тих, хто "тримає межу на замку."
• "Митниця"
З-поміж учасників гри вибираються два "працівники митниці" і два "іноземця". "Митники" залишаються у кімнаті, а "іноземці" виходать з неї. Завдання перших полягає в тому, щоб організувати бесіду "іноземцям" так, аби з'ясувати, хто з них "провозить заборонений товар". "Товаром" можуть бути, наприклад наркотики. Зрозуміло, все це не реальні речі, а ігрові символи. Так "багажем" можуть бути дві книги, з якими "іноземці" підходять до "митників" і ведуть бесіду, а "наркотиками" - вкладений в одну з книг лист чистого паперу. "Митники" не мають права брати ці книги в руки і листати їх. Вони повинні вирішити завдання, завдяки лише своїй спостережливості, інтуїції, праву ставити будь-які запитання, умінню аналізувати отриману інформацію як з погляду змісту, так і невербальних засобів спілкування.
Доки "митники" міркують щодо дій "іноземців", ті, хто за дверима, придумують легенду: з якої країни вони приїхали, з якою метою, на який період запланований їх візит і т.д. Головне завдання "іноземних гостей" полягає в тому, щоб у ході розмови не викликати підозру "митників" і розповісти таку легенду, яка допоможе відвернути увагу "митників" і перешкодить їм ухвалити правильне рішення. Наприклад, сентиментальна або гостро сюжетна історія може надовго відвернути увагу "митників".
Під час гри поступово з'ясовується, що вже перші (дії "іноземців", за часту їх "викривають з головою": той, хто "провозить заборонений товар", починає метушитися, напружений і затиснутий. Лідером бесіди більшості випадків виступає той з "гостей", хто вільний від "контрабанди". Бесіда триває доти, доки "митники" не вирішать, у кого з "іноземців", "заборонений товар". Після того, як відповідь висловлена, інші учасники, які грали роль глядачів, також пропонують свої рішення. І тільки потім "іноземці" зізнаються.
По закінченню гри відбувається загальне обговорення: група аналізує, які відповіді були правильні та чому. З'ясовується, за якими ознаками "працівник митниці" і глядачі визначили, хто з "іноземців" приховував "заборонений товар".
• "Достойна відповідь"
Кожному учаснику гри пропонується продемонструвати різні варіанти відповідей в конкретній ситуації. Наприклад "ваш друг забув повернути вам гроші, узяті у борг на один місяць, а минуло вже цілих три". Зажадайте від нього повернути борг, звертаючись до кого-небудь по-різному: а) агресивно, б) невпевнено, в) упевнено — гідно.
Усі члени групи мають взяти участь у цій вправі, причому обов'язково потрібно помінятися ролями.
Зразки для вправи:
- Друг займає у вас час розмовою, а вам потрібно піти. Ви говорите...
- Ваша подруга влаштувала вам зустріч з незнайомою людиною, не попередивши вас. Ви заявляєте їй...
- Друг приводить вас збентежив, розповідаючи у компанії історії про вас. Ви заявляєте йому...
- Ваша подруга просить позичити їй на вечір нове плаття, а вам не хотілося б, щоб дехто міг бачити іншу в цьому платті та порівнювати. Ви говорите...
• "Мудрий вчинок"
Кожна мікрогрупа отримує картку з описом складної ситуації, вчинку винуватиці або винуватця конфлікту й описом стандартного вчинку у відповідь. Група повинна знайти нестандартне рішення переможного виходу з цієї ситуації.
Вас раптово починають уникати одногрупники. При вашій появі стихають розмови. Головний винуватець: так звана краща подруга. Вдаючи вірність, вона вивідує ваші плани та думки, але лише для того, щоб потім спотворити їх та додати пліток. її мета — ствердитись за ваш рахунок. Звичайна помилка: або не звертати уваги, або влаштувати гучний скандал.
Ваш одногрупник виводить вас з себе своїми уїдливими жартами. Змістом цих жартів є все: ваша зовнішність, одяг, макіяж,зачіска, стиль поведінки, успіхи та невдачі. Звичайна помилка: уїдливо відмітити, що його жарти не смішні та безглузді.
Вас вибрали старостою групи. Ваша одногрупниця не бажає виконувати ваші розпорядження. Винуватиця: незадоволена. Доки ви мали рівні права, відносини були якнайкращі, але, відчумаючи підпорядкованість вона стала справжньою Фурією. Звичайна помилка: відверто поговорити з нею про її неналежну поведінку.
Зазвичай із куратором групи ви спілкуєтеся дуже мирно. Але ви приносите офіційний лист зі спортивного гуртка про необхідність вашої поїздки на змагання, і вона вибухає. Без жодного приводу вона починає кричати про кінець семестру, про те, що група "розпустилася", ніхто не думає про навчання, в думках тільки дискотеки та змагання. Винуватець: некерований холерик. її раптові спалахи непередбачувані. Звичайна помилка: показати свій страх або замішання, розревтися.
Ви перебуваєте одногрупниками на практиці. Одна з ваших приятельок вічно скаржиться на нездужання і підкидає вам роботу ие тільки на робочому місці, й звалює на вас побутовий клопіт: прибирання, миття посуду тощо. Винуватиця: ледарка, яка нахабно ухиляється від роботи. На дискотеці вона може веселитися в повну силу, а вимити тарілку після їжі немає можливості. Звичайна помилка: проявити співчуття і розуміння "не бути дріб'язковим".
У вас є свіжа ідея щодо проведення новорічного вечора. Ви необережно поділилися цією ідеєю з приятелькою, але півгодини опісля, коли вас збирає для розробки сценарію куратор групи, ви зі здивуванням виявляєте, що Марина Ігнатівна висловлює цю ідею, називаючи авторам сценарію вашу приятельку. Звичайна помилка: відмовитися від боротьби, тому що з такими "паразитами" боротися марно.
Знайдіть у літературних творах десять антитез, бажано різних. Побудуйте 2-3 схеми антитез.
Підберіть 20 парантонімів; складіть декілька пропозицій на їхній основі. В одній з них повинна бути логічна протилежність; у другій - розгорнені образи, картини; третя антитеза нехай буде структурно ускладнена. Іще потрібно протиставити характери.
Антитези — парадокси:
Можна зустріти старого років двадцяти - і хлопця у п'ятдесят.
(А. І. Герцен)
Паралельно великому світу, в якому живуть великі люди і великі речі, існує маленький світ з маленькими людьми і маленькими речами.
(І. Ільф, Е. Петров)
Адже небезпідставно і не без справедливої причини той факт, що тоді елліни так рвалися до свободи, а зараз такі розташовані до рабства. Було тоді, було, Афіняни, щось таке в образі думок більшості, чого тепер немає, що і взяло верх над багатством Персів і вело до свободи Елладу, яка не поступалася нікому ні в морській, ні в пішій битві... Тепер же все втрачено, все турбувалося і у всіх справах низ став верхи.
(Демосфен)
• Знайдіть у літературних, газетних і розмовних текстах десять прикладів повторів, охарактеризуйте їх. Складіть перелік видів повтору, знайдених вами.
Складіть самостійно текст із повтором (якнайскладніший).
• Підберіть і запишіть не менше десяти парадоксальних думок, використовуючи різні джерела.
Складіть графічну модель парадокса "В англійському парламенті" як "зигзаг думки". Спробуйте змоделювати й інші парадокси.
Знайдіть і запишіть парадокси, які підкаже вам саме життя. Якщо вам вдасться, можуть вийти цікаві тексти - парадокси.
Організуйте у вільний час конкурс різноманітних текстів, в основі яких - парадоксальна ситуація.
Аналітична оцінка
1. Як аудиторія зустріла оратора? - Доброзичливо, байдуже, недовірливо, неприязно, з відкритою ворожістю.
2. Як розпочалася промова? Чи боявся оратор чи тримався упевнено? Чи викликала ввідна частина інтерес, пожвавлення, настороженість, байдужість, неприйняття?
3. Чи відбувалася доповідь відповідно до плану, чи уклався оратор у відведений йому часі? Чи доводилося скорочувати виступ, змінювати послідовність? Якщо так, то чому?
4. Як можна охарактеризувати настрій аудиторії упродовж промови: чи були ознаки зацікавленості, які саме і чи посилювалися вони під час слухання? Коли з'явилися ознаки втоми слухачів або втрати інтересу, і які? Які були наявні ознаки нерозуміння або, навпаки, інтересу та захоплення?
5. Якщо аудиторія реагувала на промову негативно як в цілому, так і по її окремим частинах, то чим це могло бути викликано?
6. Чи допустив оратор помилок, повторів, чи використовував невдалі обороти мови?
7. Як він сам оцінює вибір теми, її розкриття, свою позицію, побудову (композицію) виступу, його початок, кінець, логіку, висновки? Чим пояснити незадоволеність слухачів?
8. Як сам оратор оцінює свою промову, дихання, інтонації, чи не було зайвої напруги, млявості, спрощення, фамільярності, чи вільно він тримався, чи не зло вживав жестами й мімікою? Корисно послухати, що говорять слухачі - люди відверті.
• Складіть для себе особисту програму самоосвіти та самовиховання, куди органічно увійдуть риторика, культура мови, соціальна активність і тощо. У програмі повинні бути визначені: мета як усвідомлений мотив, змістовна частина — теорія, практика, загальнокультурний компонент. Мінімальний термін дії програми - один рік.
Тема 9 МОВА. РИТОРИЧНІ ЗАСОБИ
9.1. Загальні поняття про мовний акт. Мовна інтенція
9.2. Автоматизм механізмів мови
9.3. Лексична норма. Точність вибору
9.4. Граматична і стилістична норма
9.5. Власне риторичні засоби
9.6. Мовна (внутрішня) структуризація. Перехід на зовнішню мову
9.7. Моделювання процесу сприйняття і розуміння мови. Зворотний зв'язок
Теми для обговорення