Залізничний транспорт загального користування являє собою виробничо-технологічний комплекс організацій і підприємств, призначений для забезпечення потреб суспільного виробництва і населення України в перевезеннях у внутрішньому і міжнародному сполученнях. Транспортні послуги надаються усім споживачам без обмежень за ознаками форми власності та видів діяльності.
Залізничний транспорт є однією з важливих базових галузей економіки, забезпечує внутрішні та зовнішні транспортно-економічні зв'язки, потреби населення у перевезеннях. Залізничним транспортом загального користування здійснюються магістральні перевезення між країнами, регіонами держави, підприємствами; забезпечуються транзитні перевезення через територію України. Для нього характерні велика дальність і висока швидкість перевезень. Виступає як надійний партнер, задовольняє потреби відправників вантажів, сприяє зміцненню обороноздатності держави, міжнародному співробітництву, забезпечує високу ефективність перевезень.
Діяльність працівників залізничного транспорту безпосередньо позитивно впливає на розвиток економіки країни в цілому та окремих регіонів, на задоволення соціальних потреб. Перевезення вантажів для задоволення попиту на внутрішні транспортні послуги забезпечуються за доступними тарифами, не завжди рентабельні, але соціально важливі перевезення, що сприяє створенню нових робочих МІСЦЬ.
Управління діяльністю на залізничному транспорті України здійснюється центральним органом виконавчої влади (Міністерством транспорту та зв'язку України). Територіальне управління діяльністю здійснюється територіально-галузевими об'єднаннями — залізницями. Залізниця є основною організаційною ланкою на залізничному транспорті, до її складу входять транспортні підприємства, установи та організації. При централізованому управлінні здійснює перевезення пасажирів та вантажів у визначеному регіоні транспортної мережі. На території України діють шість залізниць: Донецька, Львівська, Одеська, Придніпровська, Південна, Південно-Західна.
Аналіз тенденцій у зміні обсягів перевезень та транспортної роботи, виконаної протягом останнього періоду, свідчить про наявність негативних процесів на залізничному транспорті. Обсяг перевезень пасажирів та пасажирооборот зменшилися на 32% (табл. 4.14), обсяг перевезень вантажів та вантажооборот зменшилися в два рази (табл. 4.15). Однією із основних проблем, яка стримує забезпечення зростаючого за обсягами та якістю попиту на транспорті послуги, є старіння основних фондів, невідповідність їх технічного рівня перспективним вимогам. Ступінь зносу тепловозів, електровозів, дизель-поїздів, вагонів складає 80-90%. Припинилось практично оновлення рухомого складу транспорту.
Повільно оновлюється рухомий склад залізничного транспорту незважаючи на те, що значна частина вагонного парку зношена, потребує заміни. Забезпеченість електровозами, електропоїздами, дизель-поїздами складає біля 50% потреби.
Відсутні пасажирські вагони міжнародного сполучення, які відповідали б європейським стандартам за санітарними вимогами, рівню комфортності. Недостатня кількість вантажних вагонів, цистерн, тягового рухомого складу. В складному стані знаходиться колійне господарство галузі, із-за чого впроваджуються обмеження швидкості поїздів до 60-40 км/год. Відстає від європейських стандартів рівень технологічного та інформаційного забезпечення діяльності залізничного транспорту.
В складних економічних умовах впроваджуються заходи по покращенню організації пасажирських перевезень. Реалізується проірама розвитку швидкісного руху пасажирських поїздів, вводяться в експлуатацію сучасні залізничні вокзали, відновлені залізничні колії, використовуються вітчизняні пасажирські вагони, відновлений престиж працівника-транспортника. Впроваджено перевезення пасажирів швидкісними поїздами на ділянці Київ-Харків-Київ. На трасі відрес-тавровано 60 вокзалів, 190 пунктів зупинки, реконструйована верхня будова дороги, виконані інші роботи.
Заплановано ввести швидкісний рух пасажирських поїздів з Києва до Дніпропетровська, Одеси, Львова, Сімферополя, Москви.
Позитивні результати очікуються від реалізації проектів співробіт-ництва залізничників України та Росії. Визначена стратегія розвитку транспортних комплексів, приділена увага розвиткові міжнародних транспортних коридорів, що проходять територією України та Росії.
На транспорті впроваджено реформування існуючої системи управління транспортом, впроваджена ефективна і гнучка система управління, яка охопила стрімку модернізацію, впровадження економічних методів стимулювання роботи працівників, економічні методи господарювання. Програмами розвитку залізничного транспорту, передбачено створення сучасної телекомунікаційної мережі та впровадження новітніх технологій, реформування системи управління галуззю тощо.
Для забезпечення виробничого процесу крупні підприємства мають власний (відомчий) залізничний транспорт.
Автомобільний транспорт
Водний транспорт
Авіаційний транспорт
Транспорт міст
Зв'язок
4.9. Інноваційна та інвестиційна діяльність
Інноваційна діяльність
Інвестиційна діяльність
4.10. Послуги. Мале підприємництво