Аналіз фінансових даних є основою управління органів місцевого самоврядування. Ефективне управління фінансами, що включає розуміння поточної фінансової ситуації і вміння прогнозувати доходи та видатки бюджету, є найважливішим елементом оцінки фінансового стану. Існує три основних категорії аналізу:
o Контроль за видатками - витрати на надання послуг та фактори, що впливають на зростання рівня витрат;
o Забезпечення бюджетних надходжень - можливості мобілізації органом місцевого самоврядування наявних джерел доходів;
o Фінансовий баланс - планований та поточний баланс між видатками та доходами нині та тенденції на майбутнє .
Напрямки аналізу видатків на утримання органів місцевого самоврядування
o Аналіз численності органів місцевого самоврядування в розрізі юридичних осіб, завантаженості (особливо відділів субсидій та нарахування допомог), порівняти з іншими містами та районами;
o Аналіз видатків на утримання органів місцевого самоврядування (звернути увагу на утримання, енергоносії);
o Аналіз правильності використання коштів на мобільні телефони та утримання і придбання легкового транспорту, утримання охорони;
o Аналіз повноти зарахування до бюджету спеціальних коштів органів місцевого самоврядування;
o Аналіз дебіторської та кредиторської заборгованості та дотримання бюджетної дисципліни в органах місцевого самоврядування особливу увагу необхідно звернути на уточнення бюджетних призначень після фактичних перевитрат;
o Аналіз правильності використання коштів:
- на заробітну плату, преміювання, доплати за інтенсивність праці;
- на санаторно-курортні путівки та лікування;
- на відрядження (особливо за кордон), на організацію прийомів та дотримання лімітів видатків .
o Аналіз використання основних засобів .
Напрямки аналізу видатків на освіту, охорону здоров'я, культуру
Проаналізувати:
o численність працівників, в тому числі в розрахунку на одного жителя (одного учня і т.д.), порівняти з іншими містами/ районами;
o навчальне навантаження вчителів, введення додаткових посад та штатних одиниць, фактично зайняті посади, питому вагу обслуговуючого персоналу;
o наповнюваність в класах в порівнянні з іншими містами/районами;
o контингенти учнів і вихованців для розрахунків видатків;
o кількість груп у дитячих дошкільних закладах, відвідування дітьми дошкільних закладів;
o дотримання лімітів водо-, теплопостачання, використання електроенергії, інших енергоносіїв, вивозу твердих побутових відходів (порівняльний аналіз по закладах, установах і організаціях);
o дотримання типових штатів;
o дотримання норм харчування;
o дотримання норм видатків на прийоми;
o дотримання чинного порядку придбання і утримання мобільних телефонів та легкового транспорту;
o кошторис видатків щодо пріоритетності соціальних виплат, наявності розрахунків та обґрунтувань (врахування підвищення заробітної плати, повноти врахування);
o дотримання чинного законодавства з питань оплати праці;
o надходження коштів від оренди приміщень, платних послуг, спеціальних коштів, коштів за дорученнями (правильність нарахування оренди та відшкодування комунальних послуг);
o здійснення видатків на утримання санаторіїв, будинків відпочинку;
o стан дебіторської та кредиторської заборгованості та дотримання бюджетної дисципліни в бюджетних установах (наявність дебіторської заборгованості) .
Напрямки аналізу використання коштів на соціальний захист
o Обґрунтованість надання фінансової допомоги громадським організаціям (ветеранів, інвалідів, УТОГ, УТОС);
o Правильність призначення субвенцій, допомог) .
Напрямки аналізу видатків на освіту, охорону здоров'я, культуру
Напрямки аналізу використання коштів на соціальний захист
Напрямки аналізу використання коштів на благоустрій і будівництво
Прогнозування доходів та видатків місцевих бюджетів
Аналіз факторів, що впливають на доходи
Розрахунок обсягу міжбюджетних трансфертів
Розрахунок доходів
Розрахунок видатків
Видатки на утримання органів управління (Vуі)