У табл. 5.2 наведено фінансово-економічні показники діяльності підприємств у галузі сільського господарства Словаччини за 2000 р. Аналіз цієї таблиці дає незаперечні підстави українським дослідникам констатувати, що в секторі селянських господарств Словаччини, згрупованих за обсягами землекористування, простежується чітка залежність показників господарювання від величини господарств. З його збільшенням показники господарювання в розрахунку на 1 га сільськогосподарських угідь змінюються таким чином:
- знижується концентрація майнового капіталу, скорочуються затрати матеріально-технічних ресурсів, зменшуються витрати на оплату праці та надходження коштів від реалізації продукції;
- скорочуються виробничі затрати в цілому, причому вищими темпами, ніж надходження коштів від реалізації продукції,
№ з/п | Показники | І вид підприємства, що має 1-60 га | П вид підприємства, що має 51-100 га | Ш вид підприємства, що має 101-500 га | IV вид підприємства, що має понад 500 га | У цілому | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||||
1 | Кількість господарств | 390 | 201 | 222 | 36 | 849 | |||||
2 | Забезпеченість майновим капіталом, у тому числі: | 29 115 | 22 304 | 21 813 | 14 819 | 20 545 | |||||
- власним; | 24 019 | 17 649 | 18 912 | 10 579 | 16 753 | ||||||
- позичковим | 5096 | 4655 | 2901 | 4240 | 3792 | ||||||
3 | Надходження коштів без урахування дотацій | 29 525 | 21 288 | 18 046 | 16 215 | 19170 | |||||
4 | Виробничі затрати без фонду споживання сім'ї підприємця | 30 752 | 22 757 | 19 121 | 17148 | 20 277 | |||||
5 | Фонд споживання | 3805 | 1350 | 501 | 121 | 856 | |||||
6 | Усього виробничих затрат (п. 4 + п. 5) | 34 557 | 24 107 | 19 622 | 17269 | 21 133 | |||||
7 | Прибуток (збиток) (п. 3 - п. 6) | -5032 | -2819 | -1576 | -1054 | -1963 ) | |||||
8 | Рентабельність (п. 7/п. 6 o 100) % | -14,6 | -11,7 | -8,0 | -6,1 | -9,3 | |||||
9 | Дотації | 3441 | 2338 | 2652 | 2987 | 2763 | |||||
10 | Відношення дотацій до надходження коштів за результатами господарювання | 11,6 | 11,0 | 14,7 | 18,4 | 14,4 | |||||
11 | Надходження коштів з урахуванням дотацій | 32 866 | 23 626 | 20 698 | 19 192 | 21 933 | |||||
12 | Прибуток з урахуванням дотації | -1591 | -481 | 476 | 1923 | 800 | |||||
13 | Рентабельність (п. 12/п.в. 100)% | -4,6 | -2,0 | 2,4 | 11,1 | 3,8 | |||||
14 | Прибутковість майнового 1 капіталу (п. 12/п. 2 o 100) % | -5,5 | -2,2 | -2,2 | 13,0 | 3,9 | |||||
15 | ' Всього власного | -6.6 | -2,7 | 2,5 | 18,2 | 4.8 | |||||
16 | Частка прибуткових господарств, % | 28 | 49 | 68 | 94 | 47 | |||||
що зумовлює зменшення збитків і показників збитковості господарств; зростає частка прибуткових господарств.
Найбільші дотації в розрахунку на 1 га угідь мали най дрібніші селянські господарства І групи, а найменші, відповідно, - господарства II групи. У НІ і IV групах цей показник зростав. Відношення ж дотацій до надходжень коштів до господарств за результатами господарювання мають тенденцію до зростання з збільшенням розміру господарств. Так, відношення дотацій, наданих господарствам з площею землекористування понад 500 га, до надходжень коштів до цих господарств за результатами господарювання перевищувала 18 %.
Дотації істотно змінили абсолютні й відносні показники фінансової результативності господарювання, але не змінили тенденцій залежності цих показників від розміру господарств, тобто тенденцій їх поліпшення. Однак і з урахуванням дотацій у перших двох групах господарств результативність їх діяльності залишалася з від'ємним коефіцієнтом. Додатними фінансові результати виявилися лише у господарствах III і IV груп (з обсягом землекористування понад 100 га), а також у всій сукупності селянських господарств. Слід зауважити, що у 1999 р. усі показники діяльності у цій галузі в цілому погіршилися порівняно з 1998 р. Лише в селянських господарствах спостерігалася позитивна динаміка.
Проведений українськими вченими аналіз показників господарювання різних у Словаччині форм привів до таких висновків.
По-перше, сьогодні серед господарств спільної підприємницької діяльності менш ефективні виробничі кооперативи.
По-друге, незважаючи на менший розмір селянських господарств, вони демонструють кращі результати діяльності, ніж виробничі кооперативи і господарські товариства.
По-третє, показники роботи селянських господарств підтверджують закономірність зростання ефективності господарювання з підвищенням концентрації виробництва.
По-четверте, зниження показника інтенсивності використання землі із збільшенням розміру селянських господарств супроводжується зростанням ефективності їх діяльності.
5.4. Особливості пенсійної реформи у Словаччині
Реформування першого рівня привело до запровадження таких основних інновацій
5.5. Результати і проблеми реформування фінансової системи Словаччини
Розділ 6. Фінанси Угорщини
6.1. Фінанси Угорщини до та після реформи кінця 80-х років XX ст.
Напрями реформування фінансів Угорщини після 1989 р.
6.2. Наслідки фінансово-економічних реформ
6.3. Бюджетно-податкова політика та її ефективність
Податкова система