Бюджетний менеджмент - Клець Л.Є. - 9.7. Контроль ефективності використання бюджетних коштів Рахунковою палатою України

Незалежний державний фінансовий контроль є однією з найважливіших функцій державного управління у демократичних країнах світу. В Україні контроль за доцільністю та ефективністю управління бюджетними ресурсами, виявлення відхилень від законності та своєчасне вжиття відповідних заходів здійснюється Рахунковою палатою. Правила та процедури проведення перевірок Рахунковою палатою встановлено Стандартом, затвердженим постановою Колегії Рахункової палати № 28-6 від 27 грудня 2004 року, розробленого у відповідності до Закону України "Про Рахункову палату", Бюджетним кодексом, з урахуванням стандартів аудиту ПГГО8ЛІ.

Рахункова палата здійснює зовнішній контроль у формі ревізії, перевірки (далі - перевірка). Згідно із змінами, внесеними Законом України №3202-ІУ від 15 грудня 2005 року, Рахункова палата також проводить державний фінансовий аудит у порядку, визначеному законодавчо.

Перевірка - це встановлення та аналіз фактів у процесі виконання Державного бюджету України та їх оцінка з точки зору законності, ефективності та доцільності.

Мета перевірки - встановлення стану справ щодо використання коштів Державного бюджету України, загальнодержавних цільових фондів, валютних та кредитно-фінансових ресурсів, інших державних коштів пов'язаних з Державним бюджетом України та його оцінка з точки зору законності, ефективності та доцільності, а також оцінка стану внутрішнього контролю об'єкта перевірки, надання пропозицій щодо усунення порушень чинного законодавства України.

Предмет перевірки - порядок використання коштів Державного бюджету України, загальнодержавних цільових фондів, валютних та кредитно-фінансових ресурсів, інших державних коштів пов'язаних з Державним бюджетом України, їх рух, нормативно-правові акти, розпорядчі та інші документи, пов'язані з діяльністю учасників бюджетного процесу в цій сфері. Об'єктами перевірки Рахункової палати є:

- Апарат Верховної Ради України;

- Адміністрація Президента України;

- Державне управління справами;

- Секретаріат Кабінету Міністрів України;

- апарат Ради національної безпеки і оборони України;

- Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;

- Національний банк України;

- уповноважені банки та інші фінансові установи, що здійснюють обслуговування коштів Державного бюджету України;

- апарати Конституційного, Верховного та Вищого господарського судів України, інші судові органи;

- центральні органи виконавчої влади;

- апарат Генеральної прокуратури України, інші правоохоронні та контрольні органи України;

- Вища рада юстиції;

- Центральна виборча комісія;

- місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування в частині використання ними коштів Державного бюджету України;

- інші бюджетні установи - розпорядники коштів Державного бюджету України усіх рівнів, інші юридичні особи, незалежно від форм власності, в разі отримання ними коштів Державного бюджету України, кредитів під гарантію держави;

- громадські організації, політичні партії та інші в частині використання коштів Державного бюджету України;

- загальнодержавні цільові фонди;

- інші об'єкти в тій частині їх діяльності, яка стосується використання коштів Державного бюджету України.

Суб'єкти перевірки:

- посадові особи Рахункової палати;

- особи, залучені Рахунковою палатою до проведення перевірки як спеціалісти або експерти.

Реалізацію завдань, які виконує Рахункова палата, забезпечують 10 департаментів за такими основними напрямами діяльності:

- контроль видатків на судову владу, оборону, правоохоронну діяльність та безпеку держави;

- контроль видатків на агропромисловий комплекс та виробничу інфраструктуру;

- контроль використання коштів цільових бюджетних та державних позабюджетних фондів;

- контроль видатків на соціальну сферу та науку;

- контроль та аналіз бюджетів України;

- контроль видатків на державне управління;

- контроль державного боргу та діяльності банківських установ;

- контроль за дотриманням законодавства з питань бюджету;

- контроль видатків на промисловість та енергетику;

- контроль за використанням коштів державного бюджету у регіонах.

Класифікація перевірок, які проводяться Рахунковою палатою розглянуто в таблиці 36.

Таблиця 36

Класифікація перевірок

Класифікація перевірок

Ознака

Види перевірок

Зміст

За місцем проведення

Камеральні

Проводяться на підставі звітності та інших документів без виходу на об'єкт

Виїзні

Проводяться за місцезнаходженням об'єкта

За повнотою охоплення предмета перевірки

Суцільні

Перевірка фінансової діяльності об'єкта, починаючи від останньої ревізії

Вибіркові

Перевірка фінансової діяльності об'єкта за певний проміжок часу, або перевірка окремих документів

У залежності від поставлених завдань

Комплексні

Перевірка широкого кола питань, які характеризують усі сторони фінансової діяльності об'єкта та систему управління в цілому

Тематичні

Перевірка окремої сфери діяльності об'єкта

Продовження таблиці

Класифікація перевірок

Ознака

Види перевірок

Зміст

За організаційними ознаками

Планові

Здійснюються відповідно до попередньо розроблених і затверджених планів

Позапланові

Проводяться в строки, не передбачені планом, у зв'язку з нештатними обставинами, які призвели до негативної ситуації

Однією з визначальних ознак діяльності Рахункової палати є принцип плановості, який закладено в проведення всіх її контрольно-аналітичних та експертних заходів.

План роботи Рахункової палати формується на основі:

- пропозицій головних контролерів-директорів департаментів, заступників Голови і Голови Рахункової палати;

- звернень та пропозицій Президента України;

- постанов або протокольних доручень Верховної Ради України;

- звернень комітетів Верховної Ради України та народних депутатів України, за якими Верховна Рада України приймає рішення.

Затверджується план роботи Колегією Рахункової палати. Тематика контрольних заходів ретельно формується, базуючись на детальному аналізі бюджетного процесу; змін законодавства щодо виконання бюджету; напрямів використання бюджетних коштів; соціально-економічних процесів; очікуваних від контрольних заходів результатів.

Повноваження Рахункової палати щодо аналізу бюджетного процесу уточнені нормами Бюджетного кодексу України та реалізуються шляхом здійснення Рахунковою палатою щоквартальних, піврічних та річних аналізів виконання Державного бюджету України. Одним з основних напрямів, які постійно перебувають в полі зору Рахункової палати, є контроль за використанням бюджетних коштів на соціальні питання, на потреби платників податків.

Розглянемо порядок підготовки та проведення перевірок Рахунковою палатою та оформлення їх результатів. Основні етапи організації перевірок наведено на рисунку 48.

1 етап - Підготовка до проведення перевірки
2 етап - Порядок проведення перевірки
3 етап - Оформлення результатів перевірки
9.8. Відповідальність за бюджетні правопорушення
Призупинення бюджетних асигнувань
Зупинення операцій з бюджетними коштами
9.9. Порядок взаємодії між органами державного фінансового контролю
Взаємодія Державного казначейства та Державної контрольно-ревізійної служби
Взаємодія органів Державного казначейства та Державної податкової служби в процесі виконання бюджетів за доходами
Взаємодія між органами Державного казначейства України та Державною митною службою
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru