Державне регулювання економіки - Калетнік Г.М. - 5.3. Реалізація економічних програм

Реалізація економічних програм забезпечується і здійснюється центральними й місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за допомогою економічних, правових, організаційних, адміністративних методів.

В Україні сьогодні, згідно з чинним законодавством, основними формами державного програмування (програмного планування) на загальнодержавному рівні є Державна програма економічного та соціального розвитку України, Державний бюджет України, а також інші державні програми з питань економічного і соціального розвитку, порядок розробки, завдання та реалізація яких визначаються законом про державні програми.

Органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до Конституції України розробляють і затверджують програми соціально-економічного й культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць та здійснюють планування економічного і соціального розвитку цих одиниць.

Державна програма економічного та соціального розвитку України (ДПЕСР). Особливої уваги в контексті програмно-цільового планування заслуговують державні програми економічного та соціального розвитку. Такі програми є основними програмними документами, якими визначається комплексна система цілей та стратегія соціально-економічного розвитку країни, а також конкретні заходи ДЕП, спрямовані на їх досягнення та реалізацію. Як уже зазначалося, в Україні макроекономічне індикативне планування здійснюється на засадах економічного програмування власне у формі ДПЕСР України на короткостроковий період (рік).

За необхідності та можливості ДПЕСР України можна розробляти, крім короткострокової, і на середню- та довгострокову перспективу.

У Д П ЕСР на довгострокову перспективу (на 10-15 років із коригуванням через кожні 5 років) визначаються стратегічно можливі цілі й пріоритети соціально-економічного розвитку та концептуальні положення щодо їх досягнення та реалізації. Паралельно повинні розроблятися довгострокові програми розвитку галузей і регіонів.

У ДПЕСР на середньострокову перспективу (на 3-5-7 років із щорічним корегуванням) повинні бути відображені: аналіз стану економіки, пошуковий та цільовий прогнози на середньостроковий період, концепція соціально-економічного розвитку та основні напрямки макроекономічної, соціальної, структурної, інвестиційної, інноваційної, аграрної, промислової, зовнішньоекономічної, регіональної, екологічної політики, етапи інституційних перетворень тощо . Мають бути визначені та обґрунтовані цілі та пріоритети ДЕП, напрями їх реалізації, найважливіші завдання до вирішення. Паралельно галузеві міністерства та відомства, місцеві держадміністрації повинні розробляти середньострокові програми розвитку відповідних галузей і регіонів. У ДПЕСР України на короткострокову перспективу (на 1 рік), які розробляються щорічно паралельно з проектом Державного бюджету України, відображають: аналіз стану економіки; цілі, пріоритети та завдання соціально-економічного розпитку; макроекономічні показники та пропорції; основні напрямки розвитку галузей економіки, структурної перебудови, параметри соціального розвитку, заходи у сфері ЗЕД тощо; цільові програми; форми та засоби ДРЕ.

Так, у Законі України "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України" (ст. 8) зазначено, що "Державна програма економічного й соціального розвитку України на короткостроковий" період розробляється щороку взаємоузгоджено з проектом Державного бюджету України на відповідний рік. У Державній програмі економічного і соціального розвитку України на наступний рік конкретизуються заходи, передбачені у Програмі діяльності Кабінету Міністрів України, та завдання, визначені у щорічному посланні Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України.

У Державній програмі економічного і соціального розвитку України на наступний рік повинні бути відображені: аналіз соціально-економічного розвитку країни за минулий та поточний роки та характеристика головних проблем розвитку економіки і соціальної сфери; вплив очікуваних змін зовнішньополітичної та зовнішньоекономічної ситуації на економіку країни; цілі та пріоритети економічного і соціального розвитку у наступному році; система заходів щодо реалізації державної політики з визначенням термінів виконання та виконавців; основні макроекономічні показники, обсяги капітальних вкладень, показники державного замовлення та інші необхідні показники і баланси економічного та соціального розвитку, в тому числі у розрізі галузей економіки, Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя; перелік державних цільових програм, що фінансуватимуться у наступному році за рахунок коштів Державного бюджету України; показники розвитку державного сектора економіки, зокрема отримання та використання доходів від розпорядження державним майном, ефективності використання об'єктів права державної власності, розвитку казенних підприємств.

У свою чергу, у державних цільових програмах наводяться: основні етапи та терміни їх реалізації; необхідні обсяги фінансування кожної з програм в цілому і диференційовано за роками із визначенням джерел фінансування; результати виконання кожної програми; обсяги фінансування кожної з програм за рахунок усіх джерел фінансування в наступному році, у тому числі за рахунок коштів державного бюджету; державні замовники програм.

Державна програма економічного і соціального розвитку України на наступний рік подається до Верховної Ради України одночасно з проектом Державного бюджету України на відповідний рік. Після затвердження Верховною Радою України Державна програма економічного і соціального розвитку України публікується в офіційних виданнях Верховної Ради України та газеті "Урядовий кур'єр".

Розробка річної ДПЕСР України передбачає такі процедури:

1) аналіз стану економіки і прогноз очікуваного виконання поточних плану (програми) та бюджету;

2) розрахунок макроекономічних показників, моделювання макроекономічних пропорцій, планування доходів та видатків державного бюджету і позабюджетних фондів;

3) планування державних потреб у продукції (товарах, роботах, послугах);

4) підготовка проектів держконтрактів з підприємствами на поставки продукції для задоволення державних потреб;

5) розробка проектів галузевих та регіональних соціально-економічних програм;

6) формування організаційно-економічного механізму реалізації цілей та завдань Д П ЕСР України;

7) розробка проекту ДП ЕСР України.

Особливо важливим (центральним) елементом ДПЕСР України є національні цільові комплексні програми. Це найважливіші програми, які націлені на розв'язання загальносуспільних (загальнодержавних) проблем. Ці програми формуються на основі стратегічних цілей ДЕП. Розробляються і реалізуються національні ЦКП згідно з Постановами ВР України, Указами Президента України, Розпорядженнями КМ України.

Складовими частинами розробки ДПЕСР України є також галузеві та регіональні програми, які розробляються відповідними міністерствами, відомствами та місцевими держадміністраціями.

Зміст та порядок розробки цих програм визначено у Законі України "Про державне прогнозування та розроблення Програм економічного і соціального розвитку України" (розділ 3 і 4, ст.9-14). Зокрема, в Законі передбачено, що в Автономній Республіці Крим, областях, районах та містах України розробляються програми економічного і соціального розвитку на короткостроковий період. Програма економічного й соціального розвитку Автономної Республіки Крим, області, району, міста на короткостроковий період розробляється щороку взаємоузгоджено з проектом Державної програми економічного і соціального розвитку України на відповідний рік. У програмі економічного і соціального розвитку Автономної Республіки Крим, області, району, міста на наступний рік повинні бути відображені: аналіз соціально-економічного розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці за попередній і поточний роки та характеристика головних проблем розвитку її економіки та соціальної сфери; стан використання природного, виробничого, науково-технічного та трудового потенціалу, екологічна ситуація у відповідній адміністративно-територіальній одиниці; можливі шляхи розв'язання головних проблем розвитку економіки і соціальної сфери відповідної адміністративно-територіальної одиниці; цілі та пріоритети соціально-економічного розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці в наступному році; система заходів місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо реалізації соціально-економічної політики з визначенням термінів виконання та виконавців; основні показники соціально-економічного розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці; дані про отримання та використання доходів від розпорядження об'єктами права комунальної власності: ефективності використання об'єктів права комунальної власності, показники розвитку підприємств та організацій, що є об'єктами права комунальної власності.

На галузевому рівні розробляються програми розвитку галузей економіки. Перелік галузей економіки, щодо яких розробляються програми розвитку, порядок та терміни їх розробки визначаються Кабінетом Міністрів України.

Повноваження та відповідальність учасників розробки програм економічного і соціального розвитку регламентовані Законом України "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України" (статті 15-19). Зокрема, Верховна Рада України затверджує Державну програму економічного і соціального розвитку України на відповідний рік.

Кабінет Міністрів України: розробляє і здійснює Державну програму економічного й соціального розвитку України на наступний рік, організовує підготовку програм розвитку окремих галузей економіки; визначає структуру програмних документів економічного і соціального розвитку, строки та порядок їх розробки, відповідальних виконавців; схвалює проект Державної програми економічного і соціального розвитку України на наступний рік та подає її на розгляд Верховної Ради України; затверджує програми розвитку окремих галузей економіки; забезпечує та контролює виконання Державної програми економічного й соціального розвитку України і програм розвитку окремих галузей економіки.

Уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань економічної політики (Міністерство економіки) як головний виконавець та координатор робіт з підготовки програм економічного і соціального розвитку (разом з іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, Національним банком України, Фондом державного майна України та Антимонопольним комітетом України) готує Державну програму економічного і соціального розвитку України на наступний рік, здійснює щоквартальний моніторинг її виконання; погоджує проекти програм розвитку окремих галузей економіки; розробляє структуру програмних документів економічного і соціального розвитку, методичні рекомендації щодо їх підготовки; здійснює організаційно-методичне керівництво та координує підготовку програм економічного і соціального розвитку Автономної Республіки Крим, областей, районів і міст на короткостроковий період.

Інші центральні органи виконавчої влади: беруть участь у розробці Державної програми економічного і соціального розвитку України на наступний рік, забезпечують виконання завдань, визначених цією програмою, у відповідних галузях економіки та сферах діяльності; відповідно до визначеного Кабінетом Міністрів України переліку розробляють програми розвитку окремих галузей економіки.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування розробляють програми економічного й соціального розвитку Автономної Республіки Крим, областей, районів і міст на короткостроковий період та забезпечують контроль за виконанням відповідних показників програм економічного й соціального розвитку Автономної Республіки Крим, областей, районів і міст на короткостроковий період. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації беруть участь у розробці проектів Державної програми економічного і соціального розвитку України на наступний рік, забезпечують виконання завдань, визначених цією програмою, на відповідній території.

Розділ 6. МАКРОЕКОНОМІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ У СИСТЕМІ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІКИ
6.1. Сутність і значення індикативного планування в системі державного регулювання економіки
6.2. Методологія індикативного планування
Структура державного плану економічного і соціального розвитку України
6.3. Методи планування
6.4. Формування індикативного плану
Розділ 7. ФІНАНСОВО-КРЕДИТНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІКИ
7.1. Структура фінансової системи країни і державна фінансова політика
7.2. Державний бюджет України. Доходи і видатки державного бюджету
7.3. Податкова політика держави
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru