Однією з основних тенденцій розвитку макрологістичних систем у світі є глобалізація. Ця тенденція полягає:
– у подальшому розвитку й створенні міждержавних і транснаціональних макрологістичних систем для вільного переміщення через національні кордони товарів, капіталу й інформації. Метою створення глобальних макрологістичних систем є зниження логістичних витрат, поліпшення сервісного обслуговування та інформаційного забезпечення, створення інтегрованої мережі регіональних розподільних логістичних центрів та формування транспортної та телекомунікаційної інфраструктур світового ринку;
– розвитку менеджменту в глобальних логістичних каналах транснаціональних корпорацій. Такий розвиток пов'язаний з раціональним розміщенням виробничих підрозділів у країнах із дешевою сировиною й робочою силою, оптимізацією структури й розміщення складського господарства, оптимізацією товаропотоків та зниженням логістичних витрат.
Велике значення для розвитку глобальної логістики мають міжнародні канальні посередники, до яких відносять*142:
*142: {Сергеев В.И. Логистика в бизнесе: Учебник. — М.: ИНФРА-М, 2001. —608 с.}
– міжнародні експедитори;
– транспортні компанії;
– компанії з управління експортними операціями;
– зовнішньоторговельні компанії й представництва;
– брокерські й агентські фірми;
– компанії з упакування товарів в експортно-імпортних операціях;
– порти й інші посередники.
Особлива роль серед канальних посередників у глобальних логістичних системах належить міжнародним транспортно-логістичним фірмам, що можуть надавати такі види послуг:
– квотування вантажних відправлень;
– підготовка товаросупровідних комерційних і митних документів;
– одержання експортних ліцензій;
– здійснення експортного декларування вантажів;
– підготовка сертифікатів якості, ветеринарних та інших свідоцтв;
– підготовка товарно-транспортних документів;
– вантажно-розвантажувальні операції;
– пакування, сортування, консолідація вантажів;
– страхування та інші послуги з запобігання ризикам;
– організація розрахунків між учасниками товароруху;
– надання складських послуг у портах та складських терміналах;
– здійснення інтермодальних перевезень;
– надання в оренду транспортних засобів, трейлерів, контейнерів.
Експортно-імпортні операції в глобальних логістичних системах за змістом відповідають операціям, що здійснюються в національних логістичних системах, але порівняно з ними вони пов'язані зі значно більшим обсягом інформації та більш складним документообігом. Логістичні системи, як правило, пов'язані з більшим, ніж у звичайному логістичному менеджменті, обсягом інформації, складнішим документообігом. Структура глобальної логістичної мережі представлена на рис. 14.1.
Рис. 14.1. Структура глобальної логістичної мережі
Важливе місце в структурі глобальних логістичних систем займають зони вільної торгівлі (вільні економічні зони).
Вільні економічні зони відіграють роль каталізаторів розвитку глобальної логістики. Основними перевагами їх для глобального логістичного менеджменту є*143:
*143: {Сергеев В.И. Логистика в бизнесе: Учебник. — М.: ИНФРА-М, 2001. —608 с.}
– зберігання товарів і операції вантажопереробки без митних формальностей;
– ефективне виконання функцій логістичними посередниками; можливість консолідації/розукрупнення партій вантажів перед імпортом;
– скорочення логістичних витрат;
– тестування товару споживачами перед імпортом;
– реекспорт товарів без сплати мит і податків;
– зберігання товарів у зоні без обов'язкової ідентифікації.
Одним із факторів розвитку глобалізації логістичних процесів є регіоналізація, що виявляється як на рівні однієї країни, так і в міжнародному масштабі. На розвиток макрологістики багато в чому впливають регіональні особливості розвитку економіки.
Кожний регіон, хоча й має певну відособленість економічних процесів, не є ізольованою макросистемою, а має численні інтеграційні зв'язки з іншими регіонами країни й (або) із закордонними країнами. Це обумовлює необхідність у логістичному управлінні численними міжрегіональними матеріальними і супутніми їм фінансовими й інформаційними потоками.
Процес формування регіональних логістичних систем залежить від :
– мети й завдань синтезу логістичної системи у регіоні;
– виду й характеристик матеріальних потоків;
– характеристик транспортно-дорожнього комплексу регіону;
– наявності логістичних посередників;
– стану інфраструктури й виробничо-технічної бази регіональних дистрибутивних мереж.
Регіональні логістичні системи можуть розвиватися у формі:
– регіональних та міжрегіональних оптових торговельних посередників;
– регіональних логістичних центрів фізичного розподілу продукції;
– регіональних складів загального користування;
– великих посередницьких логістичних компаній.
Усі вищезгадані регіональні логістичні системи можуть виконувати посередницькі функції, такі як (на основі опрацювання джерела*144):
*144: {Сергеев В.И. Логистика в бизнесе: Учебник. — М.: ИНФРА-М, 2001. —608 с.}
– вибір оптимальних видів і типорозмірів тари й упакування при доставці й транспортуванні матеріальних ресурсів і готової продукції;
– вибір ефективного виду транспорту;
– координація роботи транспорту в транспортних вузлах;
– оптимізація структур регіональних дистрибутивних систем для різних матеріальних потоків;
– визначення оптимальної кількості й розміщення баз і складів у дистрибутивних мережах;
– удосконалювання транспортно-експедиційного обслуговування споживачів, створення великих транспортно-експедиційних регіональних та міжрегіональних компаній;
– організація змішаних, інтермодальних та мультимодальних перевезень;
– впровадження ефективних способів навантаження-розвантаження, сучасної техніки й технології пакування, сортування, зберігання;
– створення сучасних автоматизованих транспортно-складських комплексів, баз і складів загального користування, вантажних терміналів;
– створення передумов для глобалізації логістичних процесів.
Розділ 15. МІЖНАРОДНА ЛОГІСТИКА
15.1. Сутність, роль і завдання міжнародної логістики
15.2. Роль логістики в міжнародному постачанні та розподілі
15.3. Роль логістики в організації міжнародних перевезень
15.4. Інформаційне забезпечення міжнародної логістики
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
ЗБІРНИК НАЙВІДОМІШИХ ВІТЧИЗНЯНИХ ТА ЗАРУБІЖНИХ ДЖЕРЕЛ СИТУАЦІЙНИХ ЗАДАЧ З ЛОГІСТИКИ
Ситуаційна задача 1. Логістика чизбургера
Ситуаційна задача 2. Логістична діяльність групи компаній "Стоїк"