Логістика - Тридід О.М. - 15.3. Роль логістики в організації міжнародних перевезень

Питання впровадження транспортної логістики в міжнародну діяльність підприємств мають свою специфіку і потребують особливого підходу до вирішення. Найбільш докладно роль логістики в організації міжнародних перевезень описує К.М. Таньков, О.М. Тридід та Т.О. Колодязєва*149.

*149: {Таньков К.М., Тридід О.М., Колодязєва Т.О. Виробнича логістика: Навч. посіб. — X.: ВД "ІНЖЕК", 2004.}

Особливість правового регулювання доставки товарів у міжнародній торгівлі полягає в тому, що основні питання вирішуються в міжнародних угодах і конвенціях, що містять уніфіковані норми, які однаково визначають умови транспортування та інші умови, що пов'язані з транспортуванням товарів.

Регулювання міжнародних перевезень здійснюють міжнародні організації. Розглянемо перелік міжнародних організацій, що регулюють кожен вид перевезень, а саме автомобільні, морські, річкові, залізничні та повітряні перевезення.

Міжнародне регулювання автомобільних перевезень. Є близько 40 міжнародних організацій, що займаються питаннями організації автомобільних перевезень. До найбільш відомих відносять:

1. Комітет із внутрішнього транспорту (КВТ) Європейської економічної комісії (ЄЕК) ООН. У діяльності КВТ відображені питання, без вирішення яких неможливо було б організувати міжнародний автомобільний рух і перевезення вантажів. На підставі нормативних документів, що розроблені КВТ, укладена велика кількість двосторонніх угод про міжнародне автомобільне сполучення та перевезення вантажів.

2. Міжнародний союз автомобільного траспорту (МСАТ). Створений в 1948 році за ініціативою європейських автомобільних і автотранспортних асоціацій. Налічує більш ніж 150 асоціацій і союзів із 45 країн.

До основних найважливіших конвенцій, які розроблені даними організаціями, належать:

– "Конвенція про оподаткування дорожніх транспортних засобів, що використовуються для міжнародних перевезень вантажів" – 1950 p.;

– "Конвенція про договір дорожнього перевезення вантажів"–1956р.;

– Європейська угода про міжнародне перевезення небезпечних вантажів – 1957 p.;

– Конвенція про договір міжнародного автомобільного перевезення пасажирів і багажу – 1973 p.;

– Європейська угода про міжнародні автомагістралі – 1975 p.;

– "Митна конвенція про міжнародне перевезення вантажів з застосуванням книжки Міжнародного дорожнього перевезення (МДП)" (Конвенція TIR) – 1975 р.

Міжнародне регулювання морських перевезень. Основними угодами у сфері міжнародних морських перевезень, що носять комерційно-організаційний характер є:

– "Міжнародна конвенція з морського права" – Брюссель, 1922 p.;

– "Брюссельська конвенція про уніфікацію деяких правил про коносамент" (Гаагські правила);

– "Конвенція ООН про морське перевезення вантажів" – 1978 р.

Міжнародне регулювання річкових перевезень. Важливою угодою у сфері організації та здійснення міжнародних річкових перевезень є "Конвенція про режим судноплавства на Дунаї". На підставі цієї Конвенції створена Дунайська комісія як орган міжнародного співробітництва.

Комерційно-правове регулювання перевезень вантажів по Дунаю здійснюється на підставі трьох Братиславських угод:

– Угоди про загальні умови перевезення вантажів;

– Угоди про єдині тарифи;

– Угоди про буксировку в наданні допомоги при аваріях і агенту ванні.

Міжнародне регулювання у сфері залізничного транспорту. Найстарішою організацією у сфері міжнародних залізничних перевезень є Міжнародний союз залізничних шляхів, який був створений у 1922 р. Мета його створення – покращення умов будівництва і функціонування залізничного транспорту в міжнародному і внутрішньому сполученні країн-учасниць.

До основних конвенцій, які регламентують комерційно-організаційні питання здійснення міжнародних залізничних перевезень, належать:

– "Міжнародна конвенція про перевезення вантажів залізницею" – Берн, 1890 р. Її нова редакція: "Конвенція про міжнародні перевезення залізницею" – 1980 p.;

– Угода про міжнародне вантажне сполучення.

Міжнародне регулювання повітряних перевезень. У 1945 р. була створена Міжнародна асоціація повітряного транспорту (ІАТА). Це міжнародна міжурядова організація, яка об'єднує 127 авіакомпаній із 86 держав. Названа організація займається переважно комерційними питаннями діяльності авіапідприємств і розробкою рекомендацій щодо рівня, побудови і правил застосування тарифів, затверджує єдині правила авіаперевезень і т. ін. Міжнародна організація цивільної авіації була створена згідно з Чиказькою конвенцією 1947 p., яка регламентує використання повітряного простору в транспортних цілях.

Важливе значення в організації міжнародних перевезень має вибір та дотримання умов постачання, до яких належать:

– місце, в яке мають постачатися матеріальні цінності;

– термін постачання;

– спосіб поставки;

– розподіл ризику;

– страхування ризику.

Тлумачення цих базисних умов поставки вантажів у міжнародній практиці здійснюється згідно з міжнародними стандартними умовами поставки "Інкотермс-2000". В "Інкотермс-2000" представлені 13 базисних умов поставки, кодові назви яких узгоджені з Європейською комісією ООН. У табл. 15.1*150 представлені всі базисні умови, класифіковані за чотирма категоріями з урахуванням відмінностей в обсягах зобов'язань контрагентів із доставки товару.

*150: {Таньков К.М., Тридід О.М., Колодязєва Т.О. Виробнича логістика: Навч. посіб. — X.: ВД "ІНЖЕК", 2004.}

У першу групу входить Е-умова (EXW) – "Франко-завод". Ця умова передбачає мінімальний ризик для продавця. Згідно з нею продавець тільки відвантажує товар покупцеві на своєму підприємстві або складі й не несе відповідальності за його транспортування. Усі витрати та ризики, пов'язані з доставкою до місця призначення, несе покупець.

Група

Обов'язки

продавця

Вид транспорту

Умова Інкотермс

Назва

Український еквівалент

Б

Відправка товару

Будь-який

EXW — Ex Works (... named place)

Франко-завод (...місце вказане)

F

Основні витрати з перевезення не оплачені

Повітряний, залізничний.

FCA — Free Catnage (...named place).

Франко-перевізник (...місце вказане).

Морський і річковий

FAS — Free Alongside Ship (... named port of shipment).

Франко уздовж борту судна (...порт відвантаження вказаний).

Морський і річковий

FOB — Free On Board (...named port of shipment)

Франко-борт (...порт відвантаження вказаний)

С

Основні витрати з перевезення оплачені

Морський і річковий

CFR — Cost and Frieght (...named port of destination).

Вартість і фрахт (...порт відвантаження вказаний).

Морський і річковий

CIF — Cost, Insurance and Frieght (...named port of destination).

Вартість, страхування та фрахт (...порт відвантаження вказаний).

Будь-який

CPT — Carriage Paid To (...named port of destination).

Перевезення оплачене до (...порт відвантаження вказаний).

Будь-який

CIP — Carriage and Insurance Paid To (...named port of destination)

Перевезення та страхування оплачене до (...порт відвантаження вказаний)

D

Поставка товару

Будь-який

DAF — Deliverend At Frontier (...named place).

Поставлено на кордон (...місце вказане).

Морський і річковий

DES — Deliverend Ex Ship (...named port of destination).

Поставлено франко-судно (...порт призначення вказаний).

Морський і річковий

DEQ — Deliverend Ex Quay (...named port of destination).

Поставлено франко-причал (... порт призначення вказаний).

Будь-який

DDU — Deliverend Duty Unpaid (...named port of destination).

Поставлено, мито не сплачене (...місце призначення вказане).

Будь-який

DDP — Deliverend Duty Paid (... named port of destination)

Поставлено, мито сплачене (...місце призначення вказане)

Другу групу становлять F-умови: FCA ("Франко-перевізник"), FAS ("Франко уздовж борту судна") і FOB ("Франко-борт"). Обов'язки продавця за цими умовами полягають у поставці товару перевізнику, вказаному покупцем.

До третьої групи С входять умови: CFR ("Вартість і фрахт"), CIF ("Вартість, страхування і фрахт"), СРТ ("Перевезення оплачене до"), СІР ("Перевезення та страхування оплачені до"). Вони вимагають, щоб продавець уклав договір перевезення товару, але без ризику для нього втрати або пошкодження товару.

Групу D складають умови: DAF ("Поставлено на кордон"), DES ("Поставлено франко-судно"), DEQ ("Поставлено франко-причал"), DDU ("Поставлено, мито не сплачене") DDP ("Поставлено, мито сплачене"). За цими умовами продавець несе всі витрати та ризики, пов'язані з поставкою товару в країну покупця.

Деякі з умов Інкотермс визначають вид транспорту, який може застосовуватися для виконання контракту. Інші умови передбачають декілька видів транспорту, а ряд інших – будь-які види.

Застосування базисних умов постачань Інкотермс у міжнародних перевезеннях дає змогу уникати суперечностей між учасниками міжнародних каналів товароруху та регулювати процес встановлення цін на продукцію, що реалізується.

15.4. Інформаційне забезпечення міжнародної логістики
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
ЗБІРНИК НАЙВІДОМІШИХ ВІТЧИЗНЯНИХ ТА ЗАРУБІЖНИХ ДЖЕРЕЛ СИТУАЦІЙНИХ ЗАДАЧ З ЛОГІСТИКИ
Ситуаційна задача 1. Логістика чизбургера
Ситуаційна задача 2. Логістична діяльність групи компаній "Стоїк"
Ситуаційна задача 3. Розвиток виробничої логістики ВАТ "Одеський коровай"
Ситуаційна задача 4. Дослідження ринку логістичних послуг Німеччини
Ситуаційна задача 5. Роль новітніх інформаційних технологій у розвитку логістичної діяльності МК "Азовсталь"
Ситуаційна задача 6. Діяльність корпорації "Клуб сиру"
Ситуаційна задача 7. Діяльність компанії "АСКОЛогістик"
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru