Мікроекономіка - Буряк П.Ю. - Обмеження ефективності чисто конкурентного ринку

Деякі економісти визнають існування факторів, які ставлять певні обмеження ефективному розподілу і використанню ресурсів в чисто конкурентній економіці: несправедливий розподіл доходів; виникнення побічних ефектів і незабезпечення виробництва суспільних товарів і послуг; існування причин, які перешкоджають застосуванню кращої, найбільш ефективної техніки І технології та їх вдосконаленню; неможливість забезпечення широкого діапазону споживчого вибору товарів і послуг, а також і умов, необхідних для розробки нових продуктів. Розглянемо їх детальніше.

НЕСПРАВЕДЛИВИЙ РОЗПОДІЛ ДОХОДІВ. Оскільки люди обдаровані різними розумовими здібностями, мають різну освіту і кваліфікацію, володіють різною власністю, то різняться і їх доходи. Так як доходи є одним з основних факторів попиту на товари, а останній береться до уваги підприємцями при виробництві певних товарів, то такий нерівний розподіл доходів може приводити до виробництва "дрібниць" для багатих і недовиробництва товарів найпершої необхідності для бідних. Отже, в умовах чистої конкуренції поряд з ефективним розподілом реурсів, з точки зору відповідності наявному попиту, має місце несправедливий розподіл ресурсів, з точки зору необхідності задоволення потреб всіх категорій населення.

НЕДОЛІКИ РИНКУ: ПОБІЧНІ ЕФЕКТИ І СУСПІЛЬНІ БЛАГА. Іншим недоліком чисто конкурентного ринку є виникнення побічних ефектів і незацікавленість у виробництві суспільних благ, які обмежують ефективний розподіл ресурсів. В умовах конкуренції кожний виробник допускає лише ті витрати, які будуть окупатися. У зв'язку з цим при виробництві продукту підприємство прагне уникнути витрат, які не окупаються, наприклад, витрат на охорону навколишнього середовища. Виробництво багатьох суспільних благ є збитковим. Витрати, яких прагне уникнути виробник, і, які випадають на суспільство, називають зовнішніми, або побічними, витратами. З іншої сторони, виробнича діяльність може приносити і вигоди суспільству в цілому (наприклад, щеплення населення від певних хвороб). Такі вигоди називають побічними, або зовнішніми вигодами. Ефективний розподіл ресурсів з точки зору суспільства має місце лише тоді, коли іраничн) витрати включають всі виробничі витрати (в тому числі зовнішні витрати), а ціна продукту точно відображає всі побічні вигоди, які одержує суспільство при виробництві товару. Тільки в цьому випадку конкурентне виробництво продукту в розмірі, при якому Ц = ГВ, буде врівноважувати витрати і вигоди, а отже, і забезпечувати ефективний, з точки зору суспільства, розподіл ресурсів. Якщо ж ціна і граничні витрати в повній мірі не враховують побічні вигоди і витрати, то виробництво в обсязі, при якому Ц ~ ГВ, не означатиме ефективний розподіл ресурсів. (Більш повно ці питання будуть висвітлені в останньому розділі).

ВИРОБНИЧА ТЕХНІКА. Чисто конкурентний ринок не завжди означає і використання найбільш ефективної техніки і технології. Це стосується, перш за все, випуску тих товарів, найнижчі витрати виробництва яких досягаються лише при великих масштабах виробництва, які не під силу дрібним фірмам, що діють на ринку чистої конкуренції. Крім цього, як вказують деякі визнані економісти, економічний прибуток, який утворюється в результаті застосування найефективніших технологій внаслідок існуючої конкуренції між виробниками, швидко ліквідується. Одержання в довготерміновому часі лише нормального прибутку ставить під сумнів фінансові можливості виробника щодо вдосконалення та розробки більш ефективної техніки.

ДІАПАЗОН СПОЖИВЧОГО ВИБОРУ. Чисто конкурентна економіка може і не забезпечувати достатнього діапазону споживчих благ чи розробки нової продукції Причини цього слід шукати в тому, що на чисто конкурентному рийку виробляються стандартизовані продукти, а також в тому, що відсутність коштів для застосування нової техніки не сприяє і вдосконаленню наявних продуктів і створенню нових. Отже, чисто конкурентна економіка має свої перваги і недоліки.

ТЕМА 11. Визначення ціни та обсягів виробництва продукту фірмою на монопольному ринку
11.1. Характерні ознаки монопольного ринку та причини його існування
11.2. Попит на продукт монопольного виробника. Валовий дохід і граничний дохід в умовах чистої монополії
11.3. Визначення монопольним виробником ціни і обсягу виробництва
11.3.1. Короткотерміновий період: максимізація прибутку чи мінімізація збитків
11.3.2. Максимізація прибутку в довготерміновому періоді
11.4. Цінова дискримінація та її наслідки
11.5. Економічні наслідки монополії
Ефективність використання ресурсів
Монополій і науково-технічний прогрес
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru