У створенні власного іміджу велику роль відіграє зовнішній вигляд. Спостережливій людині взуття, одяг і зачіска можуть багато чого розповісти про ваш внутрішній світ, про особисті цінності і навіть, можливо, про підсвідомі рішення. Помічено, що коли працівник має "доглянутий" зовнішній вигляд, то він немов наперед одержує позитивну оцінку.
Важливим елементом зовнішнього вигляду є зачіска. Зачіска може зробити зовнішній вигляд і жорстким, і м'яким. Так, численність завитків і хвиль підкреслює округлість рис обличчя і м'якість ліній в одязі. І, навпаки, гостра геометрична зачіска підкреслює строгі риси обличчя.
Важливим елементом зовнішнього вигляду є стан зубів і рук. Руки мають виглядати доглянутими, нігті — бути чистими й акуратно обрізаними.
Диво у зоровому сприйнятті людини робить одяг. Як правило, лінії і деталі притягують погляд, тому, як стверджує Ф. Девіс, вибрані покрій, колір, якість і структура тканини можуть мати "відступаючий" або "наступаючий" ефект.
Для роботи, яка часто передбачає зустрічі і збори, найкраще підходять строгі костюми. У неробочий час допустимі вільніший стиль, костюми спортивного стилю тощо.
Найбільш зручні для носіння натуральні матеріали (шерсть, бавовна, льон). Матеріал, із якого пошито одяг, також викликає підсвідомі асоціації в спостережливої людини. Так, твід може виявитися підходящим матеріалом, якщо необхідно справити враження на людину з традиційними смаками, шовк — якщо необхідно створити враження багатої людини з витонченим смаком.
Певне значення має і малюнок тканини. Для повсякденного одягу більше підходять малюнки, що складаються з прямих ліній, а ще — в клітину й у смужку.
Колір матеріалу також відіграє певну роль. Так, теплі, яскраві, легкі кольори (червоний, жовтий та ін.) — немовби наступають і можуть зробити людину привабливішою і приязнішою. Холодні, похмурі, темні кольори (чорний, темно-синій, сірий) ніби створюють дистанцію, надають вигляду владності і неприступності. Необхідно врахувати, що прості кольори краще виглядають на фотографіях і по телебаченню.
Разом із тим найбільш прийнятний колір — той, що більше підходить вашому обличчю.
Необхідно також дуже уважно підходити до вибору кольору сорочок і краваток (табл. 9.1).
Необхідно завжди знаходити час, щоб почистити взуття. Багато людей вважають, що нечищене взуття характеризує його господаря з негативної сторони.
Під час відряджень одяг краще не складати, а скручувати і загортати в папір або класти в поліетиленові пакети, щоб уникнути складок.
Таблиця 9.1. Поєднання кольорів окремих елементів одягу
Костюм | Краватка | Сорочка | Шкарпетки | Черевики |
Темно-синій | Блакитна; червона; лимонна | Яскраво-синя; біла | Чорні; темно-бордові | Чорні |
Коричневий | Червона; смарагдова | Біла; бежева; коралова | Коричневі | Коричневі |
Сірий | Будь-якого кольору | Біла; світло-блакитна; сталева | У тон краватці | Чорні |
Темно-сірий | Червона; чорна | біла; кольору фламінго | Чорні | Чорні |
Пісочний | Темно-блакитна | Пісочна; кольору охри | Світло-блакитні | Світло-коричневі |
Постава і мова рухів тіла
Постава багато в чому відображає суть людини. Мати гарну поставу — це не означає бути витягнутим у струнку. Мова йде лише про природність посадки голови і хребта, коли тіло не напружене і не скуте. Часто особливість постави має спадковий характер. Крім того, на людину також впливає її емоційний стан і те, як часто вона пристосовується до середовища.
Неправильна постава прискорює старіння організму, а також погіршує здоров'я людини. Більшість хронічних хвороб виникають у зв'язку з викривленням хребта.
У разі розвитку неправильної постави необхідно її змінювати. Є багато різноманітних методик виправлення постави. Непогану методику розроблено актором Ф. Александером.
Мова рухів тіла визначається рівнем культури й особливостями індивідуума.
Психологи підтверджують, що нас притягують індивідууми, схожі на нас, але не просто фізичними рисами, а своєю позою. Тому один з найпростіших способів стати схожим на іншу людину — прийняти таку саму позу. Чим точніше ви відображаєте когось, тим більше виникне порозуміння.
Основні риси керівника
Фактори, що перешкоджають повній реалізації особистих можливостей керівника
Риси, які мають бути властиві заступникові
9.3. Спілкування з персоналом
Як поводитися з "важкими" людьми
9.4. Методи маніпулятивного впливу
Тактика використання чуток у діловому спілкуванні
9.5. Практичні поради керівникові
9.6. Поради з виховання персоналу