Маніпулятивний вплив — це одна з форм міжособистісного спілкування, при якій вплив на партнера зі спілкування з метою досягнення своїх намірів здійснюється в прихованій формі. Під маніпулятивними методами розуміють комплекс обманних прийомів і засобів впливу, що змушують співрозмовника висловлюватися і діяти на шкоду своїм інтересам. На практиці використовується безліч типових методів маніпулятивного впливу.
Сучасний керівник має бути ознайомлений із різноманітними методами маніпулювання в ділових взаємовідносинах, з прийомами впливу на людей. Основними з них є такі.
1. Заплановані поступки.
Сутність цього методу полягає в тому, що опонент починає бесіду з обговорення, як правило, другорядних питань. При цьому він видає їх за головні і так розставляє акценти в переговорах, що вони заходять у безвихідь. Тоді він, немовби дозволяючи себе умовити, робить поступку, після якої починає тиснути на співрозмовника, вимагаючи аналогічної дії, але вже у сфері, що йому вигідна.
Протиотрутою в такому розвитку бесіди є вчасне і правильне виявлення головних та другорядних сфер обговорення, а також еквівалентність запропонованого обміну поступками.
2. Провокування у співрозмовника прояву захисних реакцій.
Основна суть цього методу полягає в тому, щоб змусити співрозмовника перейти від наступальної тактики ведення переговорів до оборонної, тобто до виправдовування своїх дій і вчинків.
Якщо в процесі бесіди ви раптом виявляєте, що невиправдано довго пояснюєте переваги своєї позиції, а також важливість своїх завдань і намірів, а партнер і далі демонструє своє повне нерозуміння, то майже напевно ви станете об'єктом тактичного маневру.
Головна мета його — послабити вашу рішучість йти до своєї цілі.
Якщо ви опинилися в такій ситуації, то необхідно відразу припинити виправдовування і повернути розмову в необхідне русло. Найбільш прийнятною в цьому разі буде така пропозиція: "Я розумію, що ви не цілком поділяєте мої завдання і прагнення. Та повірте, вони справді цілком відповідають моїм потребам і завданням і дуже для мене важливі. Тому давайте ліпше разом подумаємо, що необхідно нам зробити, щоб найбільш повно дотримати ваших і моїх інтересів". Це все необхідно вимовити довірливим тоном.
3. Провокування розгубленості і дезорієнтації.
Основний задум цього методу полягає в тому, щоб вивести вас із рівноваги, порушити ваші плани, змусити розгубитися і втратити орієнтацію і, як наслідок, спонукати до дій (висловлювань), які можуть завдати шкоди вашим інтересам.
У цьому разі партнер, як правило, використовує попередньо підготовлені провокаційні запитання, відверті образи або вислови, що принижують вашу гідність.
Протидією такій тактиці є витриманість, присутність сили духу, спокою, почуття гумору. Необхідно уточнити причину такої поведінки партнера і ще раз запросити до розмови і старанно обговорити головне питання.
Під час бесіди слід зберігати самоконтроль, особливо у тому випадку, коли образливі зауваження не пов'язані з темою розмови. Найбільш ефективно у цьому разі буде зберігати спокій і розсудливість. Звичайно після цього опонент починає втрачати орієнтацію, розгублюється. Потрібно використовувати таку ситуацію, спрямувавши бесіду в необхідне для вас русло.
4. Гра на нетерпінні.
Основна мета цього методу — створити у вас враження, що необхідної угоди от-от буде досягнуто, хоча насправді це далеко не так. Співрозмовник, демонструючи ентузіазм і готовність до згоди, фактично веде психологічну гру. Під кінець бесіди здається, що вже всі деталі угоди вибудовано в чітку послідовну систему, як раптом він виголошує ключову фразу: "Якщо ми зможемо вирішити і цю дрібницю..." У такому разі проти використовується прийом, який називається "підвішеною морквиною". З кожним кроком до неї вона віддаляється
на ту саму відстань, посилюючи бажання її схопити, знову і знову роблячи крок. Співрозмовник уже практично дав згоду і потім знову говорить: "Так, поки я не забув однієї дрібниці..." Ви, перебуваючи в стані відчуття, що угоду вже фактично укладено, глибоко не замислюючись, вирішуєте цю "невеличку" проблему.
Як правило, ця "невеличка" проблема з вашого боку — це значні поступки. Так може повторюватися кілька разів, поки співрозмовник, граючи на вашій нетерплячості досягти згоди, не реалізує намічені завдання.
Кращою тактикою в цьому випадку є вияв твердості у відстоюванні інтересів.
5. Гра на почутті безвихідності.
Суть цього методу полягає в тому, щоб створити в опонента враження, що в складній ситуації є тільки один вихід. Якщо ви впіймалися на гачок, то вас спрямовують у пастку песимістичного бачення розвитку ситуації. Відбувається звуження вашого поля сприймання, втрачається спроможнсть бачити ситуацію в перспективній площині, і, як наслідок, ви прогаюєте об'єктивно наявні можливості конструктивного підходу до трансформування цієї ситуації на взаємоприйнятне рішення. Ви починаєте самі себе вмовляти, що пропонований вихід із цієї загрозливої, майже катастрофічної ситуації є останнім і єдиним.
Коли виникає така ситуація, важливо зберігати спокій і витриманість. Необхідно, відкинувши аргументи співрозмовника, знову старанно проаналізувати ситуацію, і особливо перспективу подальших подій у разі прийняття цієї пропозиції. Потім необхідно проаналізувати докази співрозмовника, виявити їхні слабкі місця і нести кування, спробувати визначити його очікувані вигоди. Слід також продумати варіанти розвитку ситуації і в тому разі, коли ви відмовитеся від пропозиції чи погодитеся з нею, а також коли, наприклад, звернетеся до третьої особи. У будь-якому разі потрібно залишити можливість для подальшого конструктивного обговорення ситуації.
Особливо це правило застосовне, коли опонентом використовується тактика створення враження безвихідної ситуації й останнього шансу на и розв'язання, що справді може виявитися таким.
Найбільш ефективними в цьому разі можуть стати прийоми ділової бесіди зі слабшою стороною. Наслідуючи викладені підходи, часто можна виявити, що співрозмовник поступово втрачає нагнітальний тон, стає більш поміркованим і трансформує мету останнього шансу в площину, яка має привабливі сторони і для вас.
6. Формування враження, що партнер готовий до співробітництва.
Основним прийомом цього методу є демонстрація опонентом високого рівня розуміння вищих проблем і актуальних потреб. Проте при цьому він водночас висловлює співчуття, що не може допомогти або зробити послугу в розв'язанні ситуації, що склалася. Тобто при зовнішній демонстрації готовності до співробітництва опонент практично ігнорує ваші інтереси. Створення такого активного співчуття вашим проблемам може зініціювати вас із почуття вдячності відповісти йому цілком конкретними кроками в здійсненні його інтересів.
У разі розвитку такої ситуації необхідно звільнитися від помилкового почуття провини й обов'язку допомогти, просто відмовитися від взаємодії з такою людиною надалі або показати їй шлях паритетності дотримання інтересів.
7. Гра на почутті жадібності.
Основна мета цього методу — переконати співрозмовника наважитися прийняти ризиковану пропозицію, що обіцяє величезні вигоди в майбутньому. Цей метод протилежний методові провокування безвихідності.
Отже, коли вам роблять дуже вигідну пропозицію, яка має можливість величезного ризику, необхідно тверезо оцінити реальну ситуацію і не піддаватися почуттю жадібності. Найкраще — це старанно проаналізувати й оцінити всі обставини, а також можливі наслідки такого ризикованого рішення. Необхідно з'ясувати зі співрозмовником дрібні деталі, вимагати гарантій, висловлювати сумнів, "вивуджувати" в цей спосіб додаткову інформацію. Прогнозовані наслідки потрібно порівняти зі своїми пріоритетами і перспективами, а також із завданнями опонента.
Подібна лінія поведінки допоможе уникнути пастки і втримати від прийняття невигідного рішення.
8. "Заколисування" з метою "вбити" пізніше.
Цей метод передбачає надання невеликої нав'язаної послуги. Як правило, така послуга робиться від "щирого серця", "з поваги", немовби з обов'язковим натяком на те, що для вас вона не буде означати ніякого відповідного зобов'язання.
Форми при цьому можуть бути різноманітними: запрошення в ресторан з оплатою там рахунку, організація приємного вечора, вручення невеликого подарунка, допомога у вирішенні побутової проблеми тощо. Ці дії опонента мають на меті "посадити на гачок", тобто через деякий час прийти до вас із пропозицією, яка обіцяє невелику вигоду вам і набагато більшу опонентові.
Весь розрахунок будується на тому, що, отримавши раніше послуги, ви тепер почуваєтеся немовби зобов'язаним опонентові зробити йому що-небудь аналогічне. Тому не дозволяйте "посадити себе на гачок", аналізуйте будь-яку послугу, а також прохання або пропозицію опонента, запропоновані з особливою дбайливістю. Цілком прийнятно без усяких пояснень відмовитися від таких обіцяних вигід.
9. Втрата бачення власних пріоритетів.
Зміст цього методу полягає в тому, що опонент під час бесіди, використовуючи різноманітні засоби (реклама своїх спроможностей, корисності, можливостей, манер, чарівності) заволодіває інтересом співрозмовника, різко підвищує в його очах свій авторитет і з цієї позиції поступово починає нав'язувати своє бачення ситуації, а також намагається навіяти перекручене сприйняття ваших пріоритетів.
У веденні таких бесід необхідно виявляти максимальну обережність. У разі виникнення відчуття подібної позиції слід звернутися до своїх пріоритетів, а не акцентувати увагу на контактах, що обіцяють у майбутньому вигоду, з такою особистістю. Найкраще сприймати його саморекламу як інформацію, яка потребує подальшої перевірки. У контактах з таким опонентом необхідно дотримуватися принципу: "Не говоріть мені, що ви зробили для інших, краще скажіть, що ви зробите для мене і за яку ціну".
Надійний засіб розпізнавання задуму будь-якої маніпуля- тивної тактики полягає в тому, що ви маєте чітко зберігати у свідомості свої інтереси.
Звісно, сучасний керівник, ведучи корабель організації до наміченої мети, має чітко уявляти тактику маніпулювання в ділових взаємовідносинах. Водночас необхідно остерігатися захоплення застосуванням маніпулятивних методів впливу.
За висловом Е. Шострама, люди, які часто використовують у повсякденній діяльності ці методи (так звані маніпулятори), самі в остаточному підсумку страждають від своїх маніпуляцій. У них, як правило, виробляється облудність, втрата інтересу до життя, примітивність почуттів, цинізм, завищена недовіра до себе і тих, хто їх оточує.
Тактика використання чуток у діловому спілкуванні
Чутки — це певний вид перекрученої інформації. Вони використовуються з метою вплинути на позицію індивідуума, команди або колективу в цілому.
Чутки застосовуються по-різному. Як правило, різноманітні види чуток не виникають спонтанно, а формуються і використовуються усвідомлено й цілеспрямовано.
У діловій бесіді мета чуток — здивувати або поставити опонента в позицію людини, яка виправдовується, тобто обороняється.
Цей процес зазвичай протікає так. Співрозмовник наводить вам перекручену інформацію. Ви, намагаючись довести йому, що вона не відповідає дійсності, починаєте виправдовуватися, внаслідок чого повідомляєте опоненту додаткову інформацію, розкриття якої може завдати шкоди вашим інтересам.
Звичайно досвідчений опонент, запустивши неправдиву інформацію, зосереджується на аналізі доказів, наведених тим, хто виправдовується. Форма подання чуток різноманітна. Це можуть бути відкриті висловлення типу: "Є думка...", "До нас дійшла інформація...", "Я проаналізував ваші дії і допускаю, що частина з них мала право на життя, але є й інші оцінки цього...", а також завуальоване подання перекрученої інформації. Здебільшого співрозмовник, почувши, що про його вчинок або дії хтось може думати не так, як це є насправді, автоматично починає виправдовуватися, намагаючись внести ясність. У цьому разі навички самоконтролю в нього слабшають, і таким чином через побудову контраргументів опоненту розкривається раніше недоступна інформація.
Механізм боротьби з цією тактикою такий. Для однозначного утримання від реакції виправдовування необхідно виробити ефективні навички утримання від подібної реакції.
У цьому випадку найбільш ефективною лінією поведінки буде змусити самого носія чуток доводити вам обґрунтованість його висловлювань. При цьому доречні запитання типу: "Ви знаєте, я мало про це чув. Не могли б ви розповісти докладніше, звідки вам це стало відомо?", "А який ваш особистий погляд на все це?". Необхідно ставити запитання доти, поки опонент не надасть найбільш повної інформації про природу, джерела, мотиви такого повідомлення.
Звичайно, якщо це шаблонна тактика опонента, він відразу розуміє, що вона не має успіху, і втрачає інтерес до порушеної теми. Взагалі реакція на чутку має бути стислою, доброзичливою і спокійною.
Необхідно пам'ятати, що чим настирливіше спростовується чутка, тим глибше співрозмовник втягується в розставлену пастку. Тому доречні фрази: "З мого погляду це не відповідає дійсності", "Якщо ви говорите, що це чутки, то не варто витрачати на них часу". Така лінія поведінки дасть змогу благополучно обминути цей підводний риф і знову спрямувати бесіду в потрібне русло.
9.5. Практичні поради керівникові
9.6. Поради з виховання персоналу
ДОДАТКИ
Додаток 1 Посадова інструкція спеціаліста відділу управління персоналом (зразок)
Додаток 2 Форма оголошення
Додаток 3 Тест: "Чи спроможні Ви стати керівником?"
Додаток 4 Тест на визначення типу працівника в команді
Додаток 5 Тест: "Який Ваш творчий потенціал?"
Додаток 6 Зразки записів у трудових книжках відповідно до статей Кодексу законів про працю України