1. Оцінка сильних та слабких сторін підприємства
Для досягнення поставлених цілей керівництву підприємства важливо знати потенційні можливості, а також слабкі сторони діяльності підприємства. Внутрішні сильні сторони дозволяють підприємству використовувати можливості зовнішнього середовища, а слабкі сторони вказують на можливі небезпеки з боку зовнішнього оточення, які можуть виникнути, якщо керівництво не розробить запобіжні заходи.
Як ефективний інструмент аналізу поточного впливу зовнішнього середовища на діяльність підприємства використовують так званий SWOT-аналіз. Його назва походить від початкових букв англійських слів strengths; weaknesses; opportunities; threats. Такий аналіз необхідно проводити для того, щоб, виявляючи та ліквідуючи наявні слабкі місця, нарощувати потужність та уникати можливих загроз. Зміст його полягає в тому, що керівник заносить дані, корисні для використання в стратегічному плануванні, в чотири комірки - сильні, слабкі сторони, небезпеки та можливості.
SWOT-аналіз дуже схожий на складання стратегічного балансу: сильні сторони - це активи компанії в конкурентній боротьбі, а її слабкі сторони- пасиви. Справа лише в тому, наскільки сильні сторони (активи) перекривають її слабкі сторони (пасиви) (співвідношення 50:50 визнано небажаним), а також у тому, як використовувати ці сильні сторони і як схилити стратегічний баланс в сторону активів. Практика показує, що SWOT-аналіз є інструментом управління кожного топ-менеджера за кордоном.
Приклад з практики
Виходячи з оцінки внутрішнього стану підприємства та досліджень зовнішнього оточення, проведемо SWOT-аналіз діяльності ВАТ "Молочник".
Таблиця 7.1. SWOT- аналіз діяльності ВАТ "Молочник"
Сильні сторони | Слабкі сторони |
1 | 2 |
o Достатня сировинна база; o невисока собівартість продукції; o персонал з досвідом роботи; o значна відносна частка ринку; o великий асортимент продукції; o стабільне фінансове становище; o готовність керівництва до ризику. | o висока зношеність основних виробничих фондів; o неефективне використання ресурсів підприємства; o переважання ручної праці, невисока фондоозброєність; o відсутність структур та підрозділів з маркетингу; o наявність нерентабельних видів діяльності; o непропорційне зростання власного та залученого капіталів; o низький ступінь готовності працівників до змін; o непорозуміння членів колективу один з одним. |
Можливості | Загрози |
o розширення ринків збуту продукції; o нарощування товарообігу; o економія на масштабах виробництва; o нарощування основного та оборотного капіталу; o зростання продуктивності праці та матеріальної забезпеченості працівників; o підвищення рівня професійності кадрів; o розширення асортименту продукції; o створення дилерської мережі; o збільшення прибутковості діяльності; o проведення модернізації технологічного устаткування; o створення організаційної культури на підприємстві; o експорт продукції в країни близького та далекого зарубіжжя. | o збільшення рівня конкуренції в галузі; o технологічне відставання; o невдала інвестиційна політика; o зниження рівня кваліфікації кадрового складу. |
Виходячи з узагальненої інформації про внутрішнє та зовнішнє середовище підприємства та представлені їх групування в SWOT-матриці, маємо можливість попередньо сформулювати стратегію розвитку ВА Т "Молочник", розраховану до 2004р.
Зміст стратегії: "Долаючи технічну відсталість та налагоджуючи маркетингову роботу, забезпечити розширення ринків збуту продукції на 25 %, професіоналізм управління та добробут працівників підприємства при високому рівні організаційної культури".
Приклад з практики
3. Стратегічна сегментація зовнішнього оточення
Приклад з практики
4. Концепція базової стратегії
Матриця "ріст/частка" (BCG)
Матриця "привабливість галузі/позиція в конкуренції"
Приклад з практики
Тема 8. Розробка організаційної структури управління
1. Роль організаційної структури в реалізації стратегії