Психологічні джерела виховної майстерності - Бех І.Д. - 5.3. Діагностування моральної вихованості школяра

Методика "Вибір"

Мета - з'ясувати ставлення школярів до суспільно визнаних норм, пов'язаних з такими моральними якостями, як відповідальність, колективістська спрямованість, самокритичність, сумлінність, принциповість, чуйність.

Учням пропонують обрати відповідь, яка буде тотожною їхнім власним вчинкам у певних ситуаціях:

1. Під час канікул, коли ти збирався поїхати на відпочинок, учитель несподівано попросив тебе допомогти навести порядок у класній кімнаті. Як ти вчиниш?

а) погодишся допомогти і відкладеш свій від'їзд;

б) мобілізуєш ровесників, і ви за день виконаєте всю роботу;

в) пообіцяєш зробити це після повернення;

г) пообіцяєш залучити на допомогу того, хто лишається у місті.

2. Отримавши доручення, яке тобі не зовсім подобається, але його виконання необхідне для досягнення поставлених перед колективом завдань, як ти поведешся?

а) сумлінно виконаєш доручення;

б) залучиш товаришів;

в) попросиш дати цікавіше доручення;

г) знайдеш причини для відмови.

3. Ти випадково почув, як група твоїх однокласників висловила цілком слушне, але неприємне зауваження на твою адресу. Як ти вчиниш?

а) спробуєш пояснити однокласникам, чим були зумовлені прорахунки у твоїй діяльності або поведінці;

б) переведеш розмову на жарт, але намагатимешся якнайшвидше виправити недоліки, про які йшлося;

в) зробиш вигляд, що нічого не чув;

г) зауважиш товаришам, що вони нічим не кращі, бо говорять про тебе за твоєї відсутності.

4. Під час роботи на пришкільній ділянці у т<*бе з'явилися мозолі. Як ти поведешся?

а) долаючи біль, виконуватимеш норму, як і всі;

б) звернешся до друзів з проханням допомогти тобі виконати норму;

в) попросиш звільнити тебе від цієї роботи і дати іншу;

г) залишиш роботу незакінченою і підеш відпочивати.

5. Ти став свідком того, як твій одноліток несправедливо образив іншого. Як ти вчиниш?

а) вимагатимеш від кривдника вибачитися перед потерпілим;

б) з'ясуєш причини конфлікту і допоможеш його вирішити;

в) висловиш співчуття тому, кого образили;

г) зробиш вигляд, що тебе це не стосується.

6. Ти не навмисно завдав шкоди іншій людині. Як ти поведешся?

а) зробиш усе можливе, щоб усунути наслідки скоєного тобою зла;

б) вибачишся, пояснивши, що не хотів цього;

в) постараєшся, щоб ніхто не помітив заподіяної тобою шкоди, зробиш вигляд, що ти не винний;

г) звалиш провину на того, хто потерпів.

Оброблення отриманих даних. Вибір школярем відповіді а свідчить про активне, позитивно стійке ставлення до згаданих моральних норм. Відповідь б свідчить що це ставлення хоча й активне, але не достатньо стійке (можливі компроміси). Якщо учень вибрав відповідь в, то його ставлення - пасивне і недостатньо стійке. І, нарешті, вибір останньої відповіді г є свідченням негативного ставлення школяра до моральних норм.

Методика "Характеристика"

Мета - якісно і кількісно оцінити моральну поведінку учнів, а також таких їхніх проявів, як громадська активність, товариськість, самокритичність, відповідальність.

Об'єкти оцінюються - моральні якості школяра, що проявляються в його вчинках.

Педагог оцінює моральну поведінку школярів за певною схемою:

1. Участь школяра у громадських справах:

а) ніколи не бере участі;

б) час від часу;

в) часто, але не за своєю ініціативою;

г) регулярно, інколи за своєю ініціативою;

д) ініціатор громадських справ у колективі.

2. Надання школярем допомоги у громадській роботі:

а) ніколи нікому не допомагає;

б) допомагає зрідка і лише вибірково;

в) інколи, будь-кому;

г) часто, однак лише за вибором;

д) завжди, будь-кому.

3. Ступінь самокритичності школяра:

а) ніколи не сприймає критики;

б) зрідка сприймає критику;

в) інколи сприймає критику;

г) сприймає критику вдумливо;

д) самокритичний, критики майже не потребує.

4. Рівень відповідальності стосовно справ:

а) ніколи не можна доручити відповідальну справу;

б) інколи можна щось доручити;

в) можна часто давати доручення;

г) можна завжди давати доручення;

д) сам є ініціатором у виконанні відповідальних справ і доводить їх до кінця.

Оброблення отриманих даних. Кожна відповідь оцінюється у балах: якщо школяр робить вибір за показником а - 1;б- 2; в - 3;г - 4; д - 5;

Методика "Вибір"
Методика "Характеристика"
Методика "Вимірювання особистісних якостей учнів середнього і старшого шкільного віку"
Методика "Самооцінювання скромності"
Методика "Оцінна шкала прояву суспільних і моральних якостей підлітків і старшокласників"
6. Наука творення особистості у працях майстрів педагогіки
6.1. Костянтин Ушинський як основоположник наукової педагогіки
6.2. Естетика духовності Василя Сухомлинського
Короткий термінологічний словник
Література
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru