Моделі і методи прийняття рішень в аналізі та аудиті - Гаркуша Н.М. - 13.2. Стратегічний аналіз - основа стратегічного управління підприємством

Прийняття стратегічних управлінських рішень неможливо уявити без проведення стратегічного аналізу, який розглядається:

1) як виконання відповідної функції управління, орієнтованої на перспективу і такої, що має високий рівень невизначеності;

2) як дослідження економічної системи за параметрами, які визначають її майбутній стан.

Стратегічний аналіз - це комплексне дослідження позитивних і негативних факторів, які можуть вплинути на економічне становище підприємства у перспективі, а також шляхів досягнення стратегічних цілей підприємства. За допомогою стратегічного аналізу розробляється комплексний стратегічний план розвитку підприємства, здійснюється науково обґрунтована, всебічна і своєчасна підтримка прийняття стратегічних управлінських рішень.

Метод стратегічного аналізу базується на певній сукупності загальнонаукових і власних (прикладних) методів та прийомів дослідження.

Загальнонаукові методи і прийоми ґрунтуються на методі філософії. Вони є універсальними і можуть застосовуватися у будь-якій сфері економіки, техніки чи мистецтва. До методів і прийомів цієї групи належать аналіз, синтез, індукція, дедукція, аналогія, спостереження, порівняння, моделювання, абстрагування, конкретизація, оцінка, класифікація та ін.

Оскільки стратегічний аналіз використовує інформацію, яка характеризується високим рівнем невизначеності, його проведення вимагає глибокого системного дослідження фактів та явищ із метою формулювання правил і критеріїв (індукція) для проведення досліджень та оцінки стратегій діяльності на їх основі (дедукція). За допомогою дедукції можна отримати нові факти і висновки, які в подальшому стануть основою для індукції, причому цей процес циклічний. Взаємозв'язок індукції і дедукції зумовлюється безперервністю економічних процесів, а факти і висновки, які фігурують у цій системі, потребують ретельної перевірки на кожному етапі.

Окрім загальнонаукових методів у процесі проведення стратегічного аналізу виникає необхідність застосування різних прикладних методів і прийомів, які залежно від об'єктів дослідження можна об'єднати у 7 груп (рис. 13.2).

Кожен вид стратегічного аналізу охоплює кілька прикладних методів і прийомів:

1) стратегічний аналіз макрооточення підприємства:

o аналіз інформаційних оглядів, проектів, звітів, статистичних довідок;

o кабінетні дослідження, різноманітні методи сегментації, збирання даних, аналізу і статистичної оцінки;

o економетричне моделювання;

o PEST-аналіз;

2) стратегічний аналіз безпосереднього оточення (галузі і конкуренції):

o аналіз життєвого циклу галузі:

o аналіз вхідних і вихідних бар'єрів галузі;

o бенчмаркінг;

o кластерний аналіз;

o метод сценаріїв;

o імітаційне моделювання;

o методи експертних оцінок (Дельфі, мозкового штурму та ін.);

Види стратегічного аналізу залежно від об'єктів дослідження

Рис. 13.2. Види стратегічного аналізу залежно від об'єктів дослідження

3) стратегічний аналіз підприємства:

o аналіз основних компетенцій і основних можливостей;

o аналіз вектора зростання;

o ЕТОР-аналіз (аналіз загроз зовнішнього оточення і профілю можливостей);

o SWOT-aнaлiз (аналіз сильних і слабких сторін, можливостей і загроз);

o SРАСЕ-аналіз (оцінка стратегічної позиції і дій);

o матриця ВСО (матриця "Зростання / Частка", розроблена Бостонською консалтинговою групою);

o матриця GЕ/МсКіnseу (матриця "Привабливість галузі / Позиція в конкуренції");

o матриця Shell/DPM (матриця спрямованої політики, розроблена компанією Shell),

o PIMS-аналіз (аналіз впливу ринкової стратегії на прибутки);

o аналіз життєвого циклу підприємства;

o аналіз часових рядів, екстраполяція тенденцій;

o аналіз вразливості підприємства;

o порівняльний аналіз "цілі - план - факт - оптимізація - відхилення";

o причинно-наслідковий аналіз;

4) стратегічний аналіз:

o аналіз життєвого циклу продукту і стратегії маркетингу;

o життєвого циклу продукту і фінансової ситуації;

o життєвого циклу продукту і конкуренції;

o життєвого циклу продукту і менеджменту;

o життєвого циклу продукту і факторів продуктивності;

o впливу зацікавлених сторін;

5) стратегічний фінансовий аналіз:

o підготовка проектованих фінансових звітів;

o прогнозування за методом процента від продажу;

o стратегічна оцінка фінансових результатів і фінансових потреб;

o розрахунок фінансових коефіцієнтів;

o діагностика (прогнозування) банкрутства;

6) стратегічний інвестиційний аналіз:

o чиста приведена вартість;

o методи формування господарського портфеля;

o методи варіантного аналізу;

o аналіз ризиків;

7) аналіз стратегії та прийняття стратегічних рішень:

o матриця вибору головної стратегії;

o аналіз ключових факторів успіху;

o методи імітаційного моделювання;

o теорія ігор;

o теорія масового обслуговування;

o методи сітьового аналізу;

o методи експертних оцінок;

o підготовка стратегічного плану.

Зауважимо, що у зарубіжній економічній літературі виокремлюють й інші методи і моделі для проведення стратегічного аналізу і підготовки стратегічних управлінських рішень.

13.3. Методи оцінки зовнішнього середовища підприємства
1. Визначення об'єкта аналізу
2. Вибір партнерів з бенчмаркінгу
3. Збір інформації
4. Аналіз інформації
5. Цілеспрямоване впровадження у практику управління отриманих відомостей
6. Контроль за процесом бенчмаркінгу та повторення аналізу
13.4. Оцінка внутрішнього середовища підприємства
13.5. Методи комплексної оцінки зовнішнього і внутрішнього середовища підприємства
13.6. Моделі аналізу конкурентних позицій підприємства
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru