Основні поняття: зумовлювання (класичне, оперантне); зумовлюючий стимул, безумовний стимул, безумовна реакція, умовна реакція; псевдозумовлювання, парадигма зумовлювання; парне подання стимулів; часткове випередження початку подання; збіг (перехрещення) подання стимулів; підкріплення (безперервне, ін- тервальне); позитивне підкріплення; негативне підкріплення, затримка підкріплення, згасання (втрата) навику; оперантний рівень; камера Скінера, затримка годування; "шейпінг" поведінки; генералізація (диференціація) умовно-рефлекторної поведінки, теорія Хала-Спенса (основні поняття).
Методології формування умовних реакцій:
класичне зумовлювання;
оперантне зумовлювання.
11.1. Класичне зумовлювання
Ідеографічний опис методологи класичного зумовлювання
Незалежні змінні (умови формування):
зумовлюючий стимул (ЗУС)— нейтральне явище, яке не викликає рефлекторної реакції;
безумовний стимул (БУС) — стимул, який завжди викликає рефлекторну (безумовну) реакцію (БР).
Парадигма класичного зумовлювання:
серійне подання ЗУС з тестуванням характеру реакції на нього;
серійне парне подання ЗУС і БУС з частковим (0,5 с) випередженням початку подання ЗУС і наступним збігом двох форм стимуляції;
серійне подання ЗУС з тестуванням на наявність умовної реакції (УР).
Залежна змінна концептуальна: умовні реакції (УР).
Залежні зміни операційні:
кількість спроб (%), в яких зареєстровано УР на ЗУС;
інтенсивність реакції.
Варіанти парадигми класичного зумовлювання (КЗ):
подання іншого стимулу, подібного (але не ідентичного) до ЗУС;
подання подібного до ЗУС стимулу для частини спроб без підкріплення.
Результати застосування варіантів КЗ:
генералізація УР (поширення на клас подібних стимулів);
диференціація УР.
Сфери практичного застосування методології класичного зумовлювання:
вивчення механізмів психосоматичних порушень і розробка методів регулювання фізіологічних реакцій за допомогою псев- дозумовлювання;
дресирування тварин.
11.2. Оперантне зумовлення
Оперант — простий акт поведінки, який організм може виконати без спеціального тренування. Оперантне зумовлювання відрізняється від інструментального тим, що в першому випадку надається безперервне випробування протягом сесії, а в другому — дискретні випробування.
Ідеографічний опис методології оперантного зумовлювання
Корелят — інструментальне зумовлювання.
Незалежна змінна концептуальна: стимулювання оперантної поведінки за допомогою її підкріплення.
Незалежна змінна операційна — режим підкріплення:
безперервний;
інтервальний: '
з фіксованими інтервалами;
зі змінними інтервалами.
Залежна змінна — швидкість появи та виконання оперантної поведінки, що перевищує природний (оперантний) рівень.
Лабораторне устаткування для дослідження оперантного зумовлювання — камера Скінера.
Варіанти парадигми оперантного зумовлювання:
Депривація годування (з метою надання годуванню "статусу позитивного інтенсифікатора" поведінки при оперантному зумовлюванні).
Вимірювання "оперантного рівня" поведінки, тобто частоти появи оперантної поведінки без її підкріплення.
Підкріплення поведінки, що формується, і вимірювання її частоти.
Застосування способу "шейпінгу" потрібної поведінки, якщо вона формується надто повільно (тобто додаткового підкріплення дій, які наближують досліджувану тварину до виконання потрібної дії).
Практичне застосування оперантного зумовлювання:
У психофізіології— для вивчення зв'язку між відділами мозку і поведінкою тварин.
У прикладній психології — для усунення неадекватних (небажаних) реакцій (наприклад, у клінічних або навчальних умовах).
У віковій психології— для вивчення поведінки немовлят (наприклад, у дослідженні К. Рові і Д. Рові (1969) продемонстровано можливості застосування способу "поєднаного підкріплення" для стимулювання активності руху немовлят [107]).
11.3. Спроба теоретичного узагальнення основних концептуальних положень класичного та оперантного зумовлювання в теорії Халла-Спенса
Українсько-англійський словник основних понять до розділу
Зумовлювання ("просте навчання") — conditioning (simple learning)
класичне зумовлювання — classical conditioning
оперантне зумовлювання — operant conditioning
псевдозумовлювання — pseudoconditioning
безумовний стимул — unconditioned stimulus
безумовна реакція — unconditioned response
зумовлюючий стимул — conditioned stimulus
умовна реакція — conditioned response
рефлекторна реакція — reflex
парадигма зумовлювання — conditioning paradigm
парне подання стимулів —pairing procedure
подання подібного (але не ідентичного) стимулу — presenting a similar (but not identical) stimulus
збіг (перехрещення стимулів) — overlaping
часткове випередження початку подання зумовлюючого стимулу — earlier onset of the conditioning stimulus
підкріплення — reinforcement
види підкріплення — types of reinforcers
больова стимуляція — noxious stimulation
депривація годування —food deprivation
затримка підкріплення — delay of reinforcement
згасання (втрата) навику — extinction
тривалість затримки — amount of delay
негативне підкріплення — negative reinforcement (punishment)
позитивне підкріплення —positive reinforcement (reward)
режими підкріплення — reinforcement schedules
безперервний — continuous
нтервальний фіксований — intermittent fixed
інтервальний нефіксований — intermittent variable
стимульна генералізація — stimulus generalization
стимульна диференціація — stimulus differentiation
поєднане підкріплення — contingent reinforcement
теорія Хала-Спенса — Hull — Spence theory
основні поняття — major concepts
мотивація до дії (зумовлена інтенсивністю підкріплення) — incentive motivation (К) (stimulated by the magnitude of reward)
спонукання до дії— drive (D)
сила навику — habit strength (H)
гальмування мотивації до дії (завдяки затримці підкріплення або застосуванню больової стимуляції)— inhibition (I) (by delay of reinforcement or noxious stimulation SeR =f[H (D + K) - I), де SeR — вірогідність реакції — response probability
11.3. Спроба теоретичного узагальнення основних концептуальних положень класичного та оперантного зумовлювання в теорії Халла-Спенса
РОЗДІЛ 12. ОКРЕМІ МЕТОДИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ВЕРБАЛЬНОГО НАВЧАННЯ І ПАМ'ЯТІ
12.1. Характеристика класичних підходів до вивчення вербального навчання і пам'яті
Запам'ятовування парних асоціацій
Запам'ятовування матеріалу в довільному порядку
Типова схема експериментального дослідження феномену "перенесення"
Характеристика типового експерименту
12.2. Підходи до вивчення вербального навчання і структури пам'яті з позицій теорії опрацювання інформації
Прийом "часткового звіту"