Прийоми, запропоновані Дж. Сперлінгом [88]
Прийом "цілісного звіту" про інформацію в СР
Мета: встановити обсяг і тривалість зберігання інформації в СР.
Стимульний матеріал: літери і цифри, упорядковані в такі блоки:
Тривалість експозиції стимульного матеріалу — 50 мс.
Залежна змінна: кількість літер і цифр, які досліджуваний пригадує у відповідних до оригіналу позиціях.
Результати:
Кількісні характеристики зберігання інформації в СР залежать від загального обсягу матеріалу, що сприймається.
Середня кількість пригадуваних елементів дорівнює 3-4.
Прийом "часткового звіту"
Мета: уточнити обсяг і тривалість зберігання інформації в СР.
Стимульний матеріал: 12 букв і цифр, упорядкованих в три рядки (по чотири елементи в кожному). Тривалість експозиції — 50 мс.
Процедура:
Після закінчення експозиції стимульного матеріалу подасться сигнал високого, середнього або низького тону, який відповідає кожному рядку інформації (верхньому, середньому, останньому).
Досліджуваного інструктують реагувати відповідно до сигналу: пригадувати інформацію тільки в тому рядку, якому відповідає сигнал.
Результат: середній обсяг СР значно перевищує 3—4 елементи і дорівнює 9 елементам.
Прийом сканування [88]
Стимульний матеріал — серії цифр (1-6 елементів).
Процедура:
Поява цифр у серіях з випадковою організацією (тривалість експозиції —1-2 с).
Через 2 с з'являється одна цифра з інструкцією пригадати, чи була вона в серії.
Залежні змінні:
правильність пригадування;
латентний період моторної реакції.
Результат: якість пригадування залежить від обсягу інформації.
12.3. Вивчення особливостей короткочасної пам'яті (КЧП)
Прийом вивчення втрати інформації [88]
Стимульний матеріал — списки з 16 цифр.
Процедура:
Списки завжди подавалися у випадковому порядку.
Остання цифра списку (яка повторювалася раніше в одній з позицій) супроводжувалась звуковим сигналом.
Після сигналу досліджуваний повинен був пригадати, яка цифра була наступною в тій позиції, коли остання цифра з'являлася раніше (наприклад, 7, 3, 12, 9, 1, 5, 16, 6, 10, 13, 4, 5 (сигнал), відповідь: 16).
Темп подання списків цифр варіюється (1-4 цифри за секунду).
Результати: встановлено, що пригадування не залежало від
темпу подання, але залежало від набору цифр (тобто від інтерференції).
Прийом "вільного пригадування" [79]
Мета — продемонструвати нестійкість КЧП.
Стимульний матеріал: 10 списків слів (по 15 слів у кожному).
Процедура:
Досліджуваним щоденно протягом чотирьох днів демонстрували послідовно всі 10 списків слів.
Кожний список подавався в окремій спробі, після якої здійснювалося вільне пригадування.
Наприкінці дня досліджуваним пропонували назвати всі слова, які вони могли пригадати з 10 списків.
Результати:
Усереднення результатів за 40 списками (за чотири дні) (коли перевірка запам'ятовування слів виконувалася безпосередньо після кожного списку) продемонструвало виразні серійні ефекти (початку і кінця).
Усереднення результатів пригадування наприкінці кожного дня (за чотирма днями) дало змогу виявити втрату ефекту кінця (з частковим збереженням ефекту початку серії). Цей ефект був названий "негативним ефектом кінця".
Загальний висновок: слова, які зберігаються в КЧП (яка є перехідною системою пам'яті), можуть легко пригадуватися після короткого періоду, але якщо їх активно не повторювати, то мало шансів, що вони будуть переведені у тривалу пам'ять.
Прийом створення перешкод для повторення інформації у КЧП [103]
Мета — виявити обмеженість КЧП.
Стимульний матеріал — серії: склади з трьох приголосних плюс тризначні числа.
Процедура:
Експериментатор читає вголос стимульний матеріал.
Досліджуваний:
повторює числа;
рахує у зворотному порядку протягом 3 с, зменшуючи число на три одиниці, поки не отримує сигналу зупинитися (який подається в інтервалі від 3 до 18 с);
повторює склади.
Результати: пригадування літер було найкращим після 3 с і виявилось дуже поганим після триваліших інтервалів (12 с і більше).
Загальний висновок: нестійкість КЧП, особливо при гальмуванні можливості повторювання інформації під час її сприйняття та нетривалого зберігання (не більше ЗО с).
12.3. Вивчення особливостей короткочасної пам'яті (КЧП)
Прийом вивчення втрати інформації [88]
Прийом "вільного пригадування" [79]
Прийом створення перешкод для повторення інформації у КЧП [103]
12.4. Вивчення особливостей тривалої пам'яті (ТП). Прийом варіювання рівнів опрацювання інформації
Прийом "ключових слів" Р. Аткінсона [5].
РОЗДІЛ 13. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЙНОЇ ДИНАМІКИ
13.1. Ефект незавершеної дії (ефект Б. Зейгарник)
Експеримент Б. Зейгарник