Загальні поняття про ідентифікацію
На сучасному етапі формування вільного ринку в Україні актуальною проблемою є вивчення властивостей товарів, встановлення їх натуральності та виявлення підробок.
Ідентифікація товарів є важливою дією при оцінці якості та встановлення їх відповідності еталоном або вимогам, які передбачаються в моральній або іншій документації.
Термін "ідентифікація" (від лат. identifico - ототожнюю) - трактується як ототожнювання, встановлення відповідності товару, наявності співпадання чогось з чимось.
Відповідно термінологічному словнику термін "ідентифікація" - це визначення відповідності показників якості харчових продуктів і продовольчої сировини показникам, встановленим у нормативній та технічній документації виробника харчових продуктів чи наведеними в інформації про ці продукти, а також визначення відповідності харчових продуктів і продовольчої сировини у звичайній загальній назві з метою сертифікації.
Ідентифікація вимагає багатосторонніх досліджень товарознавцями--експертами, а також висококваліфікованими вченими-експертами. Оскільки результати ідентифікації того чи іншого виробу аналізуються і на основі цього аналізу роблять відповідні висновки, то такий процес можна назвати "ідентифікаційною експертизою". Це пояснюється ще й тим, що без проведення ідентифікаційної експертизи не можна встановити групу товару, його код по ТН ЗЕД.
Основними завданнями ідентифікації на сучасному етапі є:
o розробка основних понять, структури, норми і правил у сфері ідентифікації товарів;
o розробка спеціальних критеріїв, які будуть використовуватися для цілей ідентифікації однорідних груп, видів і найменувань товарів;
o удосконалення стандартів та іншої нормативної документації з включенням до неї показників якості, які необхідні при ідентифікації;
o розробка методів ідентифікації товарів і першу чергу експрес-методів, які б дозволяли визначати асортиментну належність товару з досить високим ступенем ймовірності.
Об'єктами ідентифікації є товари, послуги, цінні папери, інформація та інші об'єкти комерційної діяльності.
Суб'єктами ідентифікації є всі учасники ринкових відносин:
o виробник товару - на стадії приймання сировини, напівфабрикатів і протягом всього технологічного процесу;
o представник оптової і роздрібної торгівлі - на стадії заключення договорів куплі-продажу, приймання товарів і підготовки їх до реалізації;
o споживач - на стадії купівлі та використання товару.
Види і засоби ідентифікації
В залежності від призначення розрізняють слідуючи види ідентифікації: споживча, асортиментна (видова), якісна (кваліметрична) і товарно-партіонна.
Споживча ідентифікація проводиться з метою встановлення можливостей використання товару відповідно до його призначення та функціональних властивостей. Споживча ідентифікація не дозволяє появи в торговій мережі товарів, які не відповідають споживчим вимогам, а також небезпечні для здоров'я людини.
Асортиментна або видова ідентифікація - це встановлення відповідності даного товару його належності до певної асортиментної групи. Цей вид ідентифікації має особливе значення при митній експертизі для встановлення коду ТН ЗЕД та сертифікації товарів.
Якісна (кваліметрична) ідентифікація - це встановлення відповідності вимогам якості товару, які передбачені в нормативній документації.
Цей вид ідентифікації дає можливість встановити градації якості продукції на стандартну, нестандартну, умовно-придатну чи непридатну для харчових цілей.
Товарно-партіонна ідентифікація - це найбільш складний вид ідентифікації в процесі якої встановлюється належність представленої частини товару (об'єднаної проби, середнього зразка або одиничних екземплярів) до конкретної товарної партії. Складність полягає в тому, що у більшості випадків відсутні або ненадійні критерії ідентифікації.
Види і засоби ідентифікації
Засоби ідентифікації
Критерії ідентифікації
1.3. Загальні поняття про сутність, види та засоби фальсифікації товарів
1.4. Класифікація методів визначення фальсифікації товарів
Розділ 2. Правові аспекти фальсифікації товарів та заходи щодо її попередження
2.1. Світова практика щодо контролю та поліпшення якості харчової продукції
2.2. Національна система технічного регулювання та споживчої політики України
2.3. Законодавство Європейського Парламенту та Ради ЄС у сфері якості харчової продукції та ступінь врахування його вимог в законодавчій та нормативно-правовій базі України