Формування бюджету має розглядатися як технічний процес, а також як продовження процесу здійснення політики. Це спосіб виконання державних рішень стосовно ресурсів і пріоритетів .
Фахівці, залучені в бюджетному процесі, виконують подвійну роль - тому вони повинні розглядати свої функції з двох точок зору: вони виконують технічні функції, але й здійснюють політичні рішення .
Таке поєднання з політичним процесом не може бути перебільшено - те, чому ми робимо це - так само важливо, як і те, що ми робимо .
Головна мета формування бюджету полягає в зборі та організації ресурсів, необхідних для здійснення завдань. Формування бюджету - це більше ніж просто процес обчислення .
Виконавча та законодавча гілки влади мають свої сфери відповідальності у процесі формування бюджету. Кожна з них має окрему місію і розглядатиме бюджетний процес зі своєї точки зору .
Згідно міжнародних моделей одним з важливих засобів успішного формування бюджету є можливість одночасного охоплення трирічного періоду: формування бюджету потребує аналізу попереднього року, управління процесом поточного року і підготовки до наступного року.
Календарний документ, який містить помісячний виклад одночасного здійснення діяльності з огляду на трирічний термін, допоможе керівникам, адміністраторам і фахівцям на всіх рівнях уряду завжди мати змогу бачити своє місце в бюджетному процесі і розуміти, що вони повинні робити зараз і до чого готуватися.
Застосування методик планування робочого навантаження може допомогти підвищити ефективність різних етапів бюджетного процесу і рівень ефективності роботи персоналу.
Нижче наведено приклад можливого календарного плану заходів формування проекту місцевого бюджету (див. таблицю) . Приклад:
Таблиця 7
План заходів з підготовки проекту місцевого бюджету
№ п/п | Заходи | Відповідальні | Термін виконання |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Розрахунок втрат доходів місцевого самоврядування на виконання власних повноважень внаслідок наданих державою податкових пільг | Начальник відділу доходів | 15.07 |
2 | Аналіз доцільності надання пільг місцевими радами та визначення втрат у результаті їх надання | Начальник відділу доходів | 15.08 |
3 | Показники видатків, необхідні на наступні бюджетні періоди для завершення проектів, що враховані в бюджеті і реалізація яких передбачена більше одного бюджетного періоду | Заступник начальника фінансового управління | 15.08 |
4 | Перелік інвестиційних програм на наступний бюджетний період та на наступні три бюджетні періоди | Начальник управління економіки | 15.08 |
5 | Аналіз виконання бюджету поточного року | Начальники галузевих відділів | 15.08 |
6 | Попередній прогноз доходів та видатків місцевого бюджету на наступний рік | Начальники галузевих відділів | 01.09 |
7 | Розгляд та перевірка прогнозних обсягів міжбюджет-них трансфертів доведених Міністерством фінансів України | Заступник начальника фінансового управління | 01.09 |
Продовження табл.7
1 | 2 | 3 | 4 |
8 | Прогноз показників місцевого бюджету за основними видами доходів, видатків та фінансування на наступні три бюджетні періоди | Начальник відділу доходів Начальник бюджетного відділу | 01.09 |
9 | Розробка інструкцій з підготовки бюджетних запитів та граничних обсягів видатків. За головних розпорядниках коштів місцевого бюджету. За видатках бюджетів районів у містах | Заступник начальника фінансового управління Начальники галузевих відділів | 01.10 05.10 |
10 | Доведення інструкцій з підготовки бюджетних запитів та граничних обсягів видатків на 2003 р . | Узагальнення бюджетним відділом фінансового управління | 10.10 |
11 | Отримання бюджетних запитів на 2003 р . | Головні розпорядники коштів Заступник начальника | 26.10 |
12 | Аналіз бюджетних запитів | Фахівці галузевих відділів фінансового управління | 26.10.- 12.11 |
13 | Включення бюджетного запиту до пропозиції проекту місцевого бюджету | Керівник фінансового органу | 25.11 |
14 | Узгодження пропозицій проекту місцевого бюджету | Заступник начальника абоначальник бюджетного відділу | 25.11-30.11 |
а) 3 розпорядниками бюджетних коштів | Начальники відділів фінансового управління | 19.11- 20.11 | |
б) 3 головами районних виконавчих комітетів | Начальник бюджетного управління/ відділу | 21.11- 22.11 | |
15 | Формування контингентів надходжень місцевого бюджету за бюджетною класифікацією | Начальник відділу доходів бюджету та аналізу | 22.11. |
16 | Формування бюджетних призначень головним розпорядникам коштів місцевого бюджету за бюджетною класифікацією | Начальники галузевих відділів подають бюджетному відділу | 25.11. |
17 | Формування бюджетних призначень міжбюджетних трансфертів | Начальник бюджетного відділу | 25.11 |
18 | Додаткові положення, що регламентують процес виконання бюджету, пропозиції до проекту розпорядження голови місцевої державної адміністрації та проекту рішення виконавчого органу (план заходів збільшення надходжень та ефективності використання бюджетних коштів; заходи по приведенню потреби у видатках до граничного обсягу) | Начальники відділів/ Головні розпорядники бюджетних коштів | 25.11 |
Продовження табл.7
1 | 2 | 3 | 4 |
19 | Підготовка інформації про хід виконання відповідного бюджету у поточному бюджетному періоді | Начальники галузевих відділів Начальник бюджетного відділу | 25.11 |
20 | Узагальнення всіх поданих матеріалів, формування всіх необхідних документів та підготовка їх до розгляду місцевою державною адміністрацією чи виконавчим органом відповідної ради | Начальник бюджетного відділу Начальник відділу комп'ютеризації | 01.12 |
21 | Підготовка проекту рішення про відповідні місцеві бюджети | Керівник місцевого фінансового органу | 05.12 |
22 | Пояснення до основних положень проекту рішення "Про проект місцевого бюджету на 2003 рік" , включаючи аналіз пропонованих обсягів доходів та видатків щодо функцій та програм. Обґрунтування включають бюджетні показники за попередній, поточний та наступний бюджетні періоди в розрізі класифікації видатків бюджету. Обґрунтування особливостей міжбюджетних взаємовідносин (для районних, міських з районним поділом) | Заступник начальника фінансового управління | 05.12 |
23 | Підготовка інформації про соціально-економічний стан відповідної адміністративно-територіальної одиниці і прогноз її розвитку на наступний бюджетний період, які покладено в основу проекту місцевого бюджету | Начальник управління економіки Начальник фінансового управління | 05.12 |
24 | Підготовка інформації щодо погашення боргу місцевого самоврядування, обсягів та умов запозичень | Начальник бюджетного відділу | 05.12 |
25 | Підготовка проекту показників зведеного бюджету району, міста з районним поділом | Начальники галузевих відділів Начальник бюджетного відділу | 05.12 |
26 | Перелік неузгоджених питань щодо обсягів видатків місцевого бюджету | Начальники відділів | 05.12 |
27 | Пояснення головних розпорядників бюджетних коштів до проекту відповідного бюджету | Головні розпорядники бюджетних коштів | 05.12 |
28 | Громадські слухання "Бюджет- р." | Заступник начальника фінансового управління | 06.12 |
29 | Розгляд та схвалення проекту рішення про місцевий бюджет місцевою державною адміністрацією чи виконкомом відповідної ради | Начальник фінансового управління | 10.12 |
30 | Підготовка пояснювальної записки до проекту рішення відповідної ради "Про місцевий бюджет на 2003 рік" | Начальник бюджетного відділу | 10.12 |
31 | Подання проекту рішення на розгляд відповідної ради | Начальник фінансового управління | 12.12 |
Продовження табл.7
1 | 2 | 3 | 4 |
32 | Розгляд у депутатських комісіях місцевої ради | Заступник начальника управління/ начальник бюджетного відділу | 12.12-20.12 |
33 | Підготовка доповіді начальника фінансового управління | Заступник начальника управління | 20.12 |
32 | Оприлюднення проекту рішення міськради "Про бюджет міста на 2002 рік" | Перший заступник начальника управління | 25.12 |
35 | Доведення лімітів головним розпорядникам бюджетних коштів | Начальник бюджетного відділу | 27.12 |
Напрямки аналізу видатків на утримання органів місцевого самоврядування
Напрямки аналізу видатків на освіту, охорону здоров'я, культуру
Напрямки аналізу використання коштів на соціальний захист
Напрямки аналізу використання коштів на благоустрій і будівництво
Прогнозування доходів та видатків місцевих бюджетів
Аналіз факторів, що впливають на доходи
Розрахунок обсягу міжбюджетних трансфертів
Розрахунок доходів
Розрахунок видатків