Зниження ставки ПДВ до 15-16 %, як вважають деякі експерти, створило б сприятливі передумови для розвитку саме галузей переробки. Проте, на їхню думку, при цьому слід було б зберегти пільгову - 10-відсоткову - ставку ПДВ, що діє нині, зокрема, для низки продовольчих товарів і виробів дитячого асортименту, інакше неминуче підвищення цін на споживчому ринку.
Щодо пропонованих нині інших, ніж зниження ставки ПДВ, шляхів послаблення податкового навантаження на економіку, то вони, по-перше, є в руслі інтересів суб'єктів господарювання з нафтогазовидобутку, по-друге, ще більше ускладнять податкове адміністрування ПДВ, з яким і сьогодні багато проблем. Тут є видимими й інші негативні моменти.
Так, пропонується зменшити податкове навантаження на економіку шляхом вирахування вхідного ПДВ за капітальним будівництвом за схемою, що застосовується до основного виробництва, тобто в режимі реального часу, а не після введення устаткування в експлуатацію. Рішення начебто розумне, проте його реалізація:
а) навряд чи врешті-решт знизить податкове навантаження на суб'єктів господарювання (бо їм пропонується повернути їх же гроші, але лише дещо раніше, ніж це відбувається сьогодні);
б) здатна створити ще один канал заниження податкової бази й ухилення від оподаткування;
в) призведе до зазначених вище ускладнень адміністрування.
Не все так просто і з наміченими на 2006 р. однозначно прогресивними, на перший погляд, нововведеннями, що стосуються податку на прибуток, - йдеться про задіяння амортизаційної премії, безперешкодне перенесення збитків на майбутнє і повний облік витрат на НДДКР у витратах виробництва. Проблема полягає в тому, що основна частка цього податку надходить до бюджетів суб'єктів РФ, і забезпечити більш-менш рівноцінне відшкодування цим бюджетам доходів, що випадуть у зв'язку з названими новаціями, в нинішніх умовах практично неможливо. Показовою аналогією тут є сумний досвід із відшкодуванням регіональним бюджетам доходів, що випали унаслідок скасування з 2003 р. зборів до дорожніх фондів, які були джерелами їх фінансування: дотепер проблема фінансового забезпечення дорожнього будівництва в більшості регіонів не вирішена.
Один із пропонованих нині заходів - скасування ПДВ як такого і запровадження замість нього податку з продажу - взагалі, як вважає багато експертів (що треба враховувати в Україні), неприйнятний з економічного погляду. Для повної компенсації втрат бюджету у зв'язку з скасуванням ПДВ мінімальна ставка податку з продажу мала б становити 15 % (що, зрозуміло, спричинило б галопуюче зростання роздрібних цін). У разі встановлення цієї ставки на рівні 5 % (як і було до скасування цього податку) бюджет країни зазнав би величезних втрат. Нарешті, якщо збирання податку а продажу, у зв'язку з проблемами обліку роздрібної виручки, становитиме таку ж суму, що і ПДВ (70-75%), то адміністрування першого зовсім не простіше, ніж другого.
Як уже наголошувалося, адміністрування ПДВ сьогодні створює багато проблем, за його нинішнього рівня цей податок через три - чотири роки може фактично зникнути і без заміни його податком з продажу. Так, відшкодування ПДВ за внутрішніми операціями за останні чотири роки зросло в 2,4 раза за збільшення відповідних нарахованих сум лише удвічі; у 2005 р. вони досягли близько 6 трлн руб., або 85,1 % до нарахованої суми (відповідний показник 2001 р. 79,5%). Відшкодування ПДВ з експортних операцій збільшилося в 2004 р. порівняно з 2001 р. більш ніж утричі (за зростання самого експорту лише в 1,9 раза) і досягло 2004 р. 325 млрд руб.; у бюджеті-2005 таке відшкодування передбачалося в сумі 344 млрд руб.
Подібне ненормальне становище складається в результаті задіяних нині алгоритмів відшкодування невнесених до бюджету сум ПДВ (у обсязі сотень мільярдів рублів); ці алгоритми дають змогу суб'єктам господарювання застосовувати "ефективні" схеми ухилення від оподаткування. Система ПДВ-рахунків, яка пропонувалася деякими фахівцями, здатна радикально змінити ситуацію, що склалася, але нею знехтував федеральний уряд, що мав намір подолати таке "зло" за допомогою неефективного і дорогого механізму електронних рахунків-фактур, але незабаром відмовився від цієї ідеї. Іншої альтернативи системі ПДВ-рахунків поки що не запропоновано, на що треба звернути увагу в Україні.
Акцизне обкладення
2.6. Державні фінансові контролюючі структури в Російській Федерації
2.6.1. Державна податкова служба
Структура та основні завдання податкової служби
Податкові порушення
Організація роботи податкової служби
2.6.2. Федеральне казначейство
2.6.3. Повноваження Федеральної служби фінансово-бюджетного нагляду
2.6.4. Фінансова розвідка Росії