Наведемо найпоширеніші види податкових порушень, дотримуючись класифікації, запропонованої Податковим кодексом РФ:
- порушення порядку взяття на обліку податкових органах;
- ухилення від взяття на облік у податкових органах;
- порушення порядку надання податковим органам відомостей, необхідних для ведення обліку платників податків;
- порушення порядку подання інформації про відкриття рахунків у банку;
- ухилення від подання інформації про відкриття рахунку в банку;
- порушення порядку подання податкової декларації;
- ухилення від подання податкової декларації; порушення порядку ведення обліку об'єктів оподаткування, а також порядку складання звітів про економічну діяльність підприємства, організації або підприємця;
- ухилення від ведення обліку доходів та інших об'єктів оподаткування, а також ведення явно недостовірного обліку;
- порушення порядку зберігання документів, пов'язаних з оподаткуванням;
- дії, спрямовані на неправомірне зменшення податків або зборів. Йдеться про подання платником податків до податкової інспекції документів або відомостей, що містять недостовірну інформацію, на підставі яких обчислена сума податків (зборів) менша тієї, що фактично належить до сплати;
- дії, спрямовані на неправомірне зарахування або повернення податку або збору;
- перешкоджання доступу посадовця податкового органу на територію або в приміщення;
- відмова від видачі документів та інших відомостей;
- ухилення від оподаткування, тобто здійснення платником податків дій, спрямованих на виключення можливості здійснення в установленому порядку податкового контролю відносно цього платника податків;
- порушення банком порядку відкриття рахунку платнику податків, тобто відкриття рахунку без подання останнім відомостей про взяття на облік у податковому органі, а також відкриття рахунку за наявності у банку рішення податкового органу про припинення операцій за рахунками цієї юридичної або фізичної особи;
- порушення банком порядку виконання доручення на сплату податку або збору;
- невиконання банком рішення податкового органу про припинення операцій платника податків;
- невиконання банком рішення податкового органу про стягнення податку або збору;
- недотримання порядку користування майном, на яке накладений арешт;
- ненадання податковому органу інформації про платника податків;
- відмова від видачі документів і інших предметів, необхідних для відкриття справи про податкове порушення;
- відмова свідка від надання пояснень. Йдеться про нез'явлення або ухилення від явки без поважних причин особи, викликаної для допиту у справі про податкове порушення як свідок, а також про надання такою особою явно помилкових пояснень;
- відмова експерта, перекладача або фахівця від участі у виробництві у справі про податкове порушення або його розгляд;
- незаконний тиск на податковий орган з метою вплинути на рішення, прийняте податковим органом або його посадовою особою.
Все це типові порушення, що часто зустрічаються на практиці, усунення яких дозволяє різко збільшити податкові збори.
Ухилення від оподаткування підриває основи ринкової конкуренції, ставить неплатника в більш вигідне становище порівняно з добросовісним платником податків. Крім того, недоплата податку однією особою здійснюється за рахунок інших платників податків, оскільки державі доводиться збільшувати ставки або вдаватися до нових видів оподаткування.
Зниження частки стягнутих платежів у загальних донарахуваннях свідчить про незадовільне фінансове становище підприємств і організацій. Причиною цього також є надане податковим органам указом президента РФ право застосовувати розстрочки і відстрочення платежів штрафних санкцій, що позитивно впливає на економіку підприємств і окремих галузей.
Зростання донарахованих і стягнутих платежів відбувається у міру накопичення у податкової інспекції досвіду роботи і бази даних про платників. Вибір підприємств і організацій для проведення документальної перевірки перестав мати випадковий характер. Наприклад, протягом 1996 р. працівниками Державної податкової інспекції у м. Москві було перевірено документально більше 31 тис. юридичних осіб, у 69,1 % з них були встановлені порушення податкового законодавства. Високі результати мають тематичні перевірки, що проводяться одночасно всіма податковими інспекціями міста, причому такі перевірки не обмежуються лише фіскальним ефектом, а дають багатий матеріал для аналітичної і методологічної роботи.
2.6.2. Федеральне казначейство
2.6.3. Повноваження Федеральної служби фінансово-бюджетного нагляду
2.6.4. Фінансова розвідка Росії
2.7. Основні шляхи розвитку фінансової системи Російської Федерації на перспективу
2.7.1. Оцінка макроекономічної політики
2.7.2. Основні завдання бюджетної політики на 2006 р. і середньотермінову перспективу
2.7.3. Основні напрями податкової політики
2.7.4. Основні пріоритети бюджетних витрат
2.7.5. Удосконалення міжбюджетних відносин