Рішення про виділення Федерального казначейства з складу Міністерства фінансів Російської Федерації в окрему федеральну службу було прийнято ще в 2004 р. під час адміністративної реформи, що проводиться, У цей час тривало виконання федерального бюджету 2004 р., і органи федерального казначейства несли відповідальність за дотримання встановлених процедур виконання федерального бюджету.
У грудні 2004 р. у Бюджетний кодекс були внесені принципові зміни щодо повноважень Міністерства фінансів Росії і Федерального казначейства.
Однією зі змін, що відбулися в рамках виокремлення Федерального казначейства зі складу Міністерства фінансів Росії, є надання Федеральному казначейству статусу головного розпорядника коштів федерального бюджету. Насамперед це стосується коштів федерального бюджету, асигнованих на утримання самої служби, а також ряду інших асигнувань, передбачених у федеральному бюджеті за розділом 100 - Федеральне казначейство.
Таким чином, Федеральне казначейство в процесі виконання федерального бюджету, виконуючи функції головного розпорядника бюджетних коштів, буде зобов'язано дотримуватися всіх бюджетних вимог, які поширюються і на всіх інших учасників бюджетного процесу. До переліку цих вимог належать: складання бюджетних проектувань на черговий фінансовий рік; доведення затверджених міністром фінансів лімітів бюджетних зобов'язань і обсягів фінансування за підвідомчими служби розпорядниками й одержувачами бюджетних коштів; забезпечення контролю за цільовим використанням бюджетних коштів, виділених на утримання служби; ведення бюджетного обліку і складання бюджетної звітності.
У 2004 р. було прийнято низку документів, що регулюють бюджетний процес (нова бюджетна класифікація, нове положення з бюджетного обліку і звітності та ін.), які відповідають принципам бюджетної реформи, що почалася від ухвали уряду РФ "Про заходи щодо підвищення результативності бюджетних витрат" від 22 травня 2004 р. № 249, що змінює цільову функцію бюджетного процесу ("управління бюджетними ресурсами" поступається місцем "управлінню за результатами").
Такі зміни в бюджетному процесі були б неможливі без серйозного вдосконалення системи обліку і звітності. Тому в 2005 р. у бюджетному обліку були здійснені такі зміни:
- перехід на облік, що ґрунтується на методі нарахування;
- інтеграція бухгалтерського обліку з бюджетною класифікацією;
- об'єднання обліку виконання бюджету і бухгалтерського обліку в бюджетних установах.
Одним з важливих завдань Федерального казначейства є зміна процедур касового обслуговування бюджетів всіх рівнів бюджетної системи відповідно до положень ст. 215.1 Бюджетного кодексу, які набрали чинності з 1 січня 2006 р. Це стосується положення про виконання Федеральним казначейством повноважень з касового обслуговування виконання всіх бюджетів бюджетної системи Російської Федерації.
У частині контрольних функцій Федерального казначейства слід зазначити, що вони реалізуються за допомогою попереднього і поточного контролю за учасниками бюджетного процесу. У цьому напрямі завдання полягає в максимальному застосуванні технічних засобів контролю на стадії ухвалення кошторисів, отриманих від головних розпорядників і розпорядників видатків бюджетних коштів у частині контролю за неперевищенням доведених до них від Міністерства фінансів лімітів бюджетних зобов'язань і обсягів фінансування.
2.6.3. Повноваження Федеральної служби фінансово-бюджетного нагляду
У березні 2004 р. відповідно до указу президента РФ була створена Федеральна служба фінансово-бюджетного нагляду (Росфіннагляд), якій передані функції з контролю і нагляду в бюджетно-фінансовій сфері Міністерства фінансів Російської Федерації.
Згідно з Положенням про Федеральну службу вона перевіряє використання коштів федерального бюджету, а також використання федеральної власності, гарантій та ін.
Центральний апарат Росфіннагляду більшою мірою, ніж раніше, здійснюватиме перевірки з важливих напрямів - національна оборона, правоохоронна система, а також проводитиме перевірки, що вимагають міжрегіональної координації. Наприклад, за 9 міс. 2003 р. було проведено 29,5 тис. перевірок, за той самий період 2004 р. - 24,8 тис.
Обсяг коштів федерального бюджету, використаних нецільовим чином або з порушеннями, у відсотковому відношенні залишається приблизно на рівні 2004 р., що свідчить про належне виконання Федеральною службою своїх функцій, незважаючи на скорочення і реорганізацію. У 2005 р. було збільшено і кількість контрольно-перевірочних заходів, і обсяг коштів федерального бюджету, що перевіряються. З поліпшенням роботи служби передбачалося, що зросте кількість розкритих порушень, тому, що в перехідний період 2005 р., пов'язаний з монетизацією пільг, а, відповідно, і з налагодженням механізму доведення компенсацій за соціальні пільги безпосередньо до споживача, відбуватимуться збої, котрі служба розкриватиме. З іншого боку, відбулася перебудова міжбюджетних відносин, в яких нова схема покращення не повністю відпрацьована. Порушення в цій галузі також потраплять у сферу уваги служби. Тому, ймовірно, головна проблема для Росфіннагляду у 2005 р. буде пов'язана не з абсолютними показниками в цій роботі, а з оцінкою виявлених порушень - чи є вони наслідком безладу перехідного періоду чи просто "злим наміром".
2.7. Основні шляхи розвитку фінансової системи Російської Федерації на перспективу
2.7.1. Оцінка макроекономічної політики
2.7.2. Основні завдання бюджетної політики на 2006 р. і середньотермінову перспективу
2.7.3. Основні напрями податкової політики
2.7.4. Основні пріоритети бюджетних витрат
2.7.5. Удосконалення міжбюджетних відносин
2.7.6. Шляхи вдосконалення управління іноземним державним боргом перед Росією
Основні напрями врегулювання заборгованості іноземних держав перед Росією та її участь у Паризькому клубі
2.7.7. Етапи реформування фінансової системи Російської Федерації до 2025 р.