Факторинг є операцією, яка супроводжує взаємні розрахунки по комерційних угодах.
Факторинг - це процес пере відступлення факторинговій компанії (банку) неоплачених боргових вимог (рахунків-фактур та векселів), що виникають між контрагентами у процесі реалізації товарів та послуг на умовах комерційного кредиту у поєднанні з елементами бухгалтерського, інформаційного, збутового, страхового, юридичного та іншого обслуговування постачальника.
Іншими словами можна сказати, що факторинг передбачає продаж права на вимогу торгових боргів за негайне отримання готівкових від факторингової компанії, яка бере за це комісійні.
Суть факторингової операції полягає у тому, що яка-небудь кредитно-фінансова чи спеціалізована факторингова компанія викуповує у продавців неоплачені рахунки у комплекті з документами, які підтверджують виконання ними зобов'язань з поставки товарів. Предметами викупу є відфактуровані (подані до оплати) рахунки, а також ще не подані рахунки при відтер мінуваннях платежів.
Викупна ціна становить до 90% вартості поставлених товарів у залежності від надійності покупців, гарантованості платежів умовам ЗТК та чіткості виконання зобов'язань продавцем. Сума зобов'язань покупця з виплати відсотків за відтермінування платежу або кредит факторинговою компанією не відшкодовується, оскільки продавець отримує від неї суму платежу негайно. Найчастіше факторинг передбачає викуп платежів, здійснення яких передбачено банківським переказом. Отримання негайного платежу за поставлені товари дозволяє покупцям прискорити обіг капіталу, що значною мірою компенсує знижки, які надаються факторинговим компаніям.
Більшість факторингових компаній (ФК) пропонує три основні послуги (хоча клієнти не зобов'язані користуватись усіма трьома):
1. Послуги з бухгалтерського обліку, перевірки кредиту та інкасування боргів.
2. Страхування кредиту від "поганих'' (безнадійних) боргів, для "схвалених"боргів.
3. Негайне надання готівкових під рахунки-фактури, аж до 75-85% від номінальної вартості рахунків-фактур, у зв'язку зі страхуванням кредиту таз гарантуванням виплати залишку протягом узгодженого періоду часу. Аванси можуть бути у будь-якій валюті.
Послуга з факторингу є важливою для підприємств, які:
а) здійснюють експортну торгівлю на умовах відкритого рахунка;
б) мають проблеми з потоком готівки.
Зазвичай експортер продає споживчі товари на умовах короткотермінового кредиту або відкритого рахунка.
Розглянемо детально кожну із вищезазначених послуг, які надаються ФК.
1. Послуга з бухгалтерського обліку. ФК, за суттю, стає бухгалтерським відділом експортера. Вона обробляє копії усіх рахунків-фактур, які відправляються іноземним клієнтам, веде повний комплект торгових бухгалтерських книг для кожного замовника та відслідковує усі боргові платежі. Замовник має лише одного торгового дебітора -ФК, яка платить своєчасно та регулярно. ФК дає розпорядження про інкасування платежів, здійснює у своїй країні юридичні операції проти неплатежів.
Комісійні за цю послугу становлять від І до 2,25% або навіть 3% від торгового обороту, хоча за деяких обставин комісійні за факторинг можуть знижу ватись до 0,5%.
Послуга з бухобліку надається експортною ФК за допомогою кореспондента або представника у країн і боржника (імпортна факторингова компанія):
1) послуги ФК з контролю за кредитом та з перевірки кредиту передбачають схвалення пропонованих боргів. Закордонний представник (імпортна ФК) повинен визначити, чи слід схвалити цей борг,
2) борги інкасуються закордонним представником від імені національної експортної ФК. Перевага цієї угоди полягає у тому, що представник працює у країні боржника та розмовляє з ним однією мовою;
3) неплатіж боржником переслідується шляхом юридичної дії у країні покупця, причому представник ФК надає допомогу цій компанії.
2. Страхування кредиту. Гарантія від "поганих" боргів по боргах, які "схвалені" факторинговою компанією. Більшість ФК надає цю послугу, якщо клієнт наполягає на ній. Страхування може бути запропоновано лише до певного ліміту для конкретного іноземного покупця.
Страхування експортного кредиту може бути отримано і від страхових компаній, тому страхування кредиту факторинговими компаніями в основному використовується у вітчизняній торгівлі. При експортному факторингу страхова компанія дозволяє експортерам отримати індосамент контракту ФК на стандартному полісі страхування кредиту.
3. Фінансування, Коли ФК отримує пачку рахунків-фактур від свого замовника, вона негайно виплачує частку (75-85%) від їх вартості готівкою, збираючи процентну ставку, яка не набагато перевищує (як правило, від 1,5 до 3%) ставку клірингових банків за запропоноване фінансування. Багато ФК контролюються кліринговими банками, тому таке фінансування більш дороговартісне, ніж процентні витрати з банківського авансу.
Експортер, який передає свої борги ФК, зобов'язаний поінформувати банк, оскільки банківське забезпечення фінансування, яке надається експортеру, може бути зменшено, і банк може переглянути джерела кредитування, які надаються експортеру (напр., зменшити джерело кредитування з овердрафту).
Експортна ФК може також покривати валютні ризики, запропонувавши покриття проти змін валютного курсу, якщо рахунки-фактури на продаж оформлені в іноземній валюті, і отримавши форвардне покриття або позики в іноземній валюті. Якщо ФК не може повністю покрити валютні ризики, замовник повинен сам укласти форвардні валютні контракти на суми, які не покриті ФК.
На рис.5.7(а, б) наведено схеми міжнародного факторингу: а) прямого; б) непрямого.
Рис. 5.7.6. Схема міжнародного непрямого факторингу.
Ці схеми показують характер описаного вище процесу, і
Переваги експортного факторингу:
1. Експортний факторинг - це послуга, яка надає можливість здійснювати експортну торгівлю за умовами відкритого кредиту зі стопроцентним покриттям ризику, коли інкасування здійснюється через різноманітні міжнародні мережі ФК. Валютні ризики також покриваються.
2. Факторинг дозволяє усунути або зменшити багато витрат. Завдяки факторингу можна:
• запобігти втратам з "поганих" боргів для боргів, які прийняті ФК;
• не витрачати коштів на послуги агенцій з кредитів, звіти про кредити тощо;
• зменшити витрати на зарплату, оскільки ведення бухгалтерських книг тощо здійснюється ФК;
• усунути витрати на утримання бухгалтерського відділу замовника (напр., конторські витрати);
• усунути валютні ризики;
• зменшити період кредиту та кількість" поган их" боргі в унаслідок підвищення ефективності роботи спеціалізованого персоналу;
• зекономити час, щоб зосередитись на виробництві та торгівлі;
• завдяки факторингу значно розширюються можливості отримання знижок готівковими від постачальників, а потік готівки більш гарантований.
Тим часом результатом факторингу може бути економія на управлінських витратах, а також забезпечення додаткового джерела фінансування, якщо джерело кредитування з банківського овердрафту вже повністю вичерпане. Факторинг є корисним для експортерів, які торгують по відкритому рахунку або які бажають розширити обсяг торгових угод шляхом продажу по відкритому рахунку.
Оскільки ФК часто належать банкам або контролюються ними і є членами міжнародних груп, вони можуть надавати достовірну інформацію про кредити іноземним покупцям. Це може бути як перевагою, так і недоліком для експортера, оскільки ФК, очевидно, буде вибірково ставитись до боргів, які вона візьме на себе. "Сумнівним" клієнтам ФК буде відмовляти в обробці їх боргів.
Перешкоди для розвитку факторингу:
• у експортерів можуть виникнути побоювання, що вторгнення ФК негативно вплине на відносини між експортером та його клієнтами, а також та на думку погано інформованих клієнтів про фінансову стабільність компанії. Прихований факторинг дозволяє запобігти цій проблемі, оскільки експортна компанія інкасує платіж як агента ФК. Усі три факторингові послуги (включаючи роботу з торгових бухгал-терських книг) у разі необхідності можуть бути виконані ФК;
• існує "конкуренція" з боку банків, які надають більш традиційні методи фінансування.
Операції з факторингу регулюються:
1) Конвенцією про міжнародні факторинга (травень, 1988р.);
2) ЗУ"Про податок на додану вартість";
3) ЗУ "Про банки і банківську діяльність".
У Додатку 2 наведені документи, які регулюють та супроводжують факторингові операції.
РОЗДІЛ VI. ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНИХ ОПЕРАЦІЙ ТА МІЖНАРОДНИХ ПРОЕКТІВ
6.1. Завдання обґрунтування
6.2. Принципи І методи техніко-економічної оцінки ЗЕО та міжнародних проектів
6.2.1. Врахування особливостей функціонування світових ринків
6.2.2. Зміст і послідовність ТЕО міжнародного промислового проекту
6.2.3. Показники фінансово-економічної оцінки проекту
6.2.4. Валютні показники проекту
6.3. Форми прояву ефекту ЗЕО
6.3.1. Зовнішньоторговельний ефект