Досягнення американської економіки не в останню чергу залежить відділових якостей американських бізнесменів, яких відрізняє цілеспрямованість, рішучість і наполегливість. Ці риси почали формуватися ще в ті часи, коли перші поселенці долали труднощі освоєння невідомої країни. Протестантська релігія, що є переважаючою в американському суспільстві, освячує сумлінну працю як одне з головних покликань людини. В праці американці підтримують такий високий темп і напругу, які незвичні і часто непідсильні для багатьох інших народів. Вислів "час - це гроші", що був сформульований американським вченим Бенджаміном Франкліном ще у XVIII ст., і сьогодні є провідним гаслом американського бізнесмена. Його головна мета - заробити якомога більше і якомога скоріше, використовуючи для цього наполегливу працю, швидкість дій і владу грошей
Американці за своєю природою індивідуалісти; вони люблять діяти самостійно, але й ризик беруть на себе. В ділових стосунках вони не сентиментальні, вміють керувати своїми емоціями, хоча й демонструють свою відкритість та дружність по відношенню до партнера. Вони недолюблюють зовнішні формальності(одежа, ритуал і т.п.),проте прискіпливі щодо кожного пункту контракту. Американський бізнесмен намагається з першої ж зустрічі з партнером домогтися від нього принципової згоди на контракт (на своїх, звісно, умовах), а деталі контракту розробили потім. Цінування часу робить їх нетерплячими, і часто вони грубо тиснуть на партнера, який вагається з прийняттям рішення.
Американці наполегливо й енергійно відстоюють свою точку зору підчас переговорів, не бажаючи втратити хоч чого-небудь із своєї вигоди. Проте вони раціоналістичні і йдуть на компроміс, коли здобуття кращого варіанту неможливе. Уклавши угоду, вони чесно дотримуються її виконання й вимагають того ж від партнера. Якщо ж партнер починає хитрувати, не виконує хоча б один з пунктів контракту; американський бізнесмен діє безжалісно й негайно доводить справу до суду. В партнері американський бізнесмен насамперед цінує професійність і компетентність.
До недоліків американців, що утруднюють їх переговори з іноземцями, належить їх впевненість у тому, що Америка -найкраща в світі країна, а долар - наймогутніша сила, що перевершує всі докази. Тому вони часто зневажливі до чужої культури, звичаїв, тобто до етики інших. Вони рідко утруднюють себе вивченням мови іноземного партнера, більшість переговорів ведеться англійською.
Концепція ділової етики у США суттєво збагатилася за останні два десятиліття. Хоча в Америці не відступилися від прагнення одержати прибуток, але почали відчувати хитність абсолютизації прибутку як тільки однієї цілі і соціальної відповідальності бізнесу. Відбувається трансформація громадської думки щодо цілей бізнесу; все більше вважають, що бізнес повинен мати більшу соціальну спрямованість. Все частіше в засобах масової інформації йде мова про необхідність врівноважувати інтереси бізнесу з інтересами простої людини, з екологічним благополуччя"!
Американський уряд і Конгрес реагують на ці настрої, встановлюючи більш жорсткі стандарти щодо якості продукції, забруднення довкілля відходами виробництва тощо. За порушення законодавства корпорації заплатили у вигляді штрафів десятки мільйонів доларів, багато хто з безпосередніх винуватців навіть опинився за ґратами. Доведена дефектність тієї чи іншої моделі, наприклад, телевізора, призводить до негайної її заборони до продажу на американському ринку.
Однак ні суворість, ні численність законів виявилася не взмозі викоренити правопорушення в економічній сфері. А тому зростає уявлення про необхідність підходу до вирішення цієї проблеми шляхом зміцнення у масовій свідомості нових або ж забутих старих морально-етичних орієнтирів та принципів, "оздоровлення" філософії підприємництва. У сучасній концепції ділової етики головною є проблема соціальної відповідальності бізнесу, становлення нової корпоративної культури, яка враховує необхідність не тільки збільшення прибутку, але іі адекватне задоволення потреб суспільства, всього соціального середовища, в якому функціонує корпорація.
Поки що розкіш поступитися частиною прибутку заради додержання високих етичних і моральних норм доступна небагатьом корпораціям. Але позитивні приклади все ж таки є. Одним з них може слугувати поведінка відомої компанії " Проктор енд Гембл", одного з найбільших виробників засобів особистої гігієни. У 1980 році американський центр контролю над захворюваннями, а також Управління санітарного нагляду за якістю харчових продуктів та медикаментів виявили, що використання одного з видів продукції цієї компанії пов'язане з розвитком у споживачів токсичного синдрому. На розробку, рекламу і просування на ринок даної продукції компанія витратила 20 років і 74 млн. дол. Проте у короткий строк компанія оцінила ситуацію, після чого, використовуючи засоби масової інформації,' розгорнула компанію по вилученню з ринку своєї продукції і відшкодуванню збитків споживачам. Втративши більшу частину доходів, компанія ще більше придбала за рахунок зміцнення довіри до себе з боку споживачів.
Але часто бувають випадки іншого роду. Так, компанія "Файрстоун" відмовилася визнати претензії тисяч споживачів, що стосуються автомобільних покришок серії "500". За їх незадовільної якості трапилися сотні аварій, в тому числі 34 із смертельними випадками. Компанія "Форд" уникнула відповідальності за життя 500 водіїв, які згоріли внаслідок аварії фордівських моделей "Пінто", що сталося через навдалу конструкцію паливного баку.
Ви ж таки сьогодні багато американських корпорацій активно декларують свою відданість високим етичним принципам. При наймі на роботу кожному службовцю вручається пам'ятка про правила поведінки, про важливість підтримки честі фірми у суспільстві.
Інтереси України в США
Сполучені Штати Америки є стратегічним партнером України. Цей вибір обумовлюється, перш за все, виключно великою роллю США у світовій економіці й політиці. Жодна важлива подія в світі сьогодні не обходиться без прямої або опосередкованої участі Сполучених Штатів. Глобалізація світових процесів, в тому, числі економічних, призводить до того, що від стану економіки США у великій мірі залежить економічна ситуація в решті держав світу, в тому числі й в Україні. Україна об'явила себе без'ядерною, нейтральною державою, добровільно відмовилася від ядерної зброї. Гарантом її безпеки розглядаються Сполучені Штати.
Україна сподівається на підтримку США свого прагнення до вступу у міжнародні економічні організації, такі, як Світова торговельна організація, де авторитет Сполучених Штатів стоїть дуже високо. Від позиції США в Міжнародному валютному фонді, М БРР та ЄБРР багато де в чому залежать можливості України одержати кредити й фінансову допомогу.
Ринок США дуже привабливий для українських виробників, тому Україна зацікавлена в розширенні товарообігу між нашими державами. В 1992 р. була укладена торговельно-економічна угода між Україною і Сполученими Штатами. В 2000 р. експорт українських товарів у США складав 725 млн. дол., імпорт - 360 млн. дол.; таким чином, позитивне сальдо дорівнювало 365 млн. дол. За обсягом товарообігу США посідають четверте місце в українській зовнішній торгівлі після Росії, Німеччини та Туркменістану. На США припадає 4% нашого товарообігу.
Україна експортує в США переважно чорні метали й продукцію хімічної промисловості. В групі чорних металів в нашому експорті зростає частка чавуну (68% в 200 р), тоді як частка сталі падає. Це невигідно для нас; така ситуація складається через рішення судової влади США, що звинувачує українських металургів у демпінгу, а також підозрює Україну в "піратському" виробництві компакт-дисків. Взагалі, наші товари на американському (як і на європейському) ринку часто підлягають дискримінації, оскільки Україна ще остаточно не визнана як країна з ринковою економікою.
Імпорт наш із США складається з машин, обладнання й продовольчих товарів.
Товарообіг між нашими країнами розвивається повільно, що не відповідає потенційним можливостями обох партнерів. За період 1995-2000 рр, він збільшився в 1,2 рази, тоді як товарообіг з Німеччиною - в 1,7 рази, з Італією - в 3,5 рази. Правда, в 2000 р. наш експорт в США збільшився на 70%.
В торгівлі послугами частка США вище, ніж в торгівлі товарами. В нашому експорті послуг США посідають друге місце (після Росії) - 123 млн. дол., в імпорті перше - 268 млн. дол.
Великі сподівання має Україна щодо залучення інвестицій зі США. Поки що загальний обсяг ПІІ в Україні дуже обмежений - 3,9 млрд. дол.; проте Сполучені Штати посідають тут перше місце, їх інвестиції дорівнюють 636 млн. дол. Зокрема, інвестиції в нашу економіку здійснила така відома компанія, як " Пепсіко", яка налагодила виробництво безалкогольних напоїв; розгорнута мережа кафе "Піцца-Хат". Угода про захист інвестицій між Україною і США укладена в 1992 р.
Безумовно, що із вступом України до СТО можливості українського експорту суттєво покращають, в тому числі і на ринок США. Крім того (і це основне) на розвиток економічного співробітництва між нашими країнами позитивний вплив буде мати відбудова й реформування економіки України.
Японія у світовій економіці
Структура і динаміка розвитку економіки
Динаміка ринку акцій та боргових цінних паперів в Японії
Динаміка росту ВВП Японії в 90-х роках, %
Темпи росту промисловості та рівень безробіття Японії в 90-ті роки, %
Темпи приросту цін в 90-ті роки, %
Внутрішня економічна політика
Зовнішньоекономічна політика
Особливості ділової етики