Кредитоспроможність підприємства — це спроможність його своєчасно повернути отриманий кредит.
Перш ніж надати кредит, банк вивчає фінансовий стан діяльності підприємства за такими параметрами:
1. Чи розрахувалося підприємство за раніше отриманий кредит?
2. Можливість підприємства випускати конкурентоздатну продукцію.
3. Доходи підприємства.
4. Співвідношення між власними і позиченими коштами.
5. Мета використання одержаних коштів.
6. Можливість погашення кредиту.
7. Забезпеченість кредиту відповідною заставою тощо.
Для аналізу кредитоспроможності підприємства визначають і аналізують норму прибутку і ліквідність.
Норма прибутку на вкладений капітал (Р) визначається шляхом ділення величини прибутку на загальну суму капіталу.
Ліквідність підприємства характеризується коефіцієнтом фінансової стійкості і залучення коштів (Кф.ст.), який відображає ступінь фінансової незалежності підприємства від позичкових джерел:
Платоспроможність підприємства — це здатність розраховуватися за своїми фінансовими зобов'язаннями за рахунок наявних активів, що можуть бути використані для погашення боргів. До них належать ті елементи оборотних засобів, які можна реалізувати, а також залишки готової продукції на складі і відвантажені покупцям, дебіторська заборгованість (крім безнадійної), цінні папери, грошові кошти на поточному рахунку, у тому числі на депозитних рахунках, касова готівка.
Рівень платоспроможності підприємства характеризується поточною платоспроможністю підприємства, коефіцієнтом покриття поточних пасивів і коефіцієнтом покриття поточних зобов'язань.
При аналізі порівнюються показники платоспроможності звітного (аналізуючого) періоду до базисного (планового чи минулого року), визначаються відхилення і виявляються причини. На основі результатів аналізу розробляються шляхи поліпшення фінансового стану підприємства.
6.3.6. Аналіз оборотності засобів
Оборотність, прискорення якої сприяє економії часу та вивільненню коштів з обороту є узагальнюваним показником використання оборотних коштів підприємства.
Аналіз оборотності оборотних коштів проводиться з метою пошуку резервів поліпшення їх використання.
Використання оборотних коштів (засобів) характеризується такими показниками:
Чим менший коефіцієнт завантаження коштів, тим ефективніше використовуються оборотні кошти.
Методика аналізу оборотності оборотних коштів полягає у порівнянні показників оборотності оборотних коштів підприємства за поточний рік з аналогічними показниками за минулий рік.
Контрольні питання для самоперевірки
1. З якою метою проводиться експертна діагностика фінансово-господарського стану підприємства?
2. Охарактеризуйте джерела інформації, які використовуються для експертної діагностики фінансово-господарського стану підприємства.
3. Перелічіть головні завдання, які слід вирішити при проведенні експертної діагностики фінансово-господарського стану підприємства.
4. Які методи стратегічної діагностики застосовуються при експертній оцінці фінансово-господарського стану підприємства?
5. Назвіть найбільш поширені спеціальні методи, з допомогою яких можна здійснити аналіз стратегічної позиції підприємства на ринку.
6. Що саме відносять до методів оперативної діагностики фінансово-господарського стану підприємства.
7. Які показники покладено в основу аналізу фінансового стану підприємства?
8. Що таке Z-рахунок Альтмана і з якою метою його використовують?
9. Що являє собою фінансова стійкість підприємства?
10. У чому відмінність платоспроможності підприємства від його кредитоспроможності?
11. Назвіть показники дебіторської і кредиторської заборгованості.
7.1. Поняття про контролінг інвестиційних проектів, його мета і завдання
7.2. Принципи, функції та види контролінгу інвестиційних проектів
7.3. Критерії оцінки інвестиційних проектів у контролінгу
7.3.1. Традиційні критерії
7.3.2. Критерії з дисконтуванням грошових потоків
7.3.3. Критеріїв умовах ризику і невизначеності
7.4. Процес створення системи контролінгу інвестицій та його етапи
7.5. Процес реалізації контролінгу інвестиційних проектів
Розділ 8 ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ КОНТРОЛІНГУ НА ПІДПРИЄМСТВІ