Державна регіональна фінансова політика (ДРФП) є складовим ключовим елементом ДРЕП, який становить сукупність заходів для вирішення фінансових проблем регіонів.
Сучасна ДРФП в Україні спрямована на вдосконалення пропорцій розподілу доходів та видатків консолідованого бюджету між державним і місцевими бюджетами відповідно до повноважень, компетенції, обов'язків та функцій, покладених на центральні та місцеві органи державної влади й органи місцевого самоврядування.
Отже, ДРФП передбачає збалансування доходів і витрат на всіх рівнях бюджетної системи з урахуванням рівнів забезпечення територій об'єктами соціальної інфраструктури та застосування фінансових нормативів забезпечення потреб населення.
До засобів ДРФП належать: частка закріплених за територіями доходів у бюджетах усіх рівнів бюджетної системи; місцеві податки і збори; нормативи відрахувань від загальнодержавних податків до місцевих бюджетів; дотації, субсидії та субвенції, що надаються місцевим бюджетам; створення й використання загальнодержавних, регіональних і місцевих цільових фондів для вирівнювання доходів територій шляхом надання відповідних дотацій, субсидій і субвенцій.
Конкретні заходи ДРФП спрямовуються на: збільшення доходної бази місцевих бюджетів, передусім депресивних територій, адміністративно-територіальних одиниць у сільській місцевості; розширення повноважень і відповідальності органів місцевого самоврядування у питаннях управління місцевими (муніципальними) фінансами; посилення державного контролю за раціональним використанням місцевих фінансів.
Місцеві фінанси охоплюють місцеві бюджети територіально-адміністративних одиниць і фінанси суб'єктів господарювання, шо використовуються для задоволення територіальних потреб. Місцеві фінанси ще називають муніципальними фінансами. Вони є джерелом фінансування витрат, пов'язаних із реалізацією ДРЕП і виконанням регуляторних функцій регіональними органами управління. Конкретно: за допомогою місцевих фінансів держава в особі регіональних (місцевих) органів управління реалізує соціальну політику, фінансує освіту, охорону здоров'я, будівництво та утримання доріг, комунальне господарство, фінансує розвиток місцевої та харчової промисловості тощо, вирівнює соціальний і економічний розвиток депресивних регіонів.
Отже, до основних функцій місцевих фінансів, а саме їх центрального елемента - місцевих бюджетів - належать:
o формування фондів грошових ресурсів для забезпечення діяльності місцевих органів влади;
o розподіл та використання коштів за напрямками і в інтересах комплексного розвитку відповідних територій та адміністративно-територіальних утворень;
o контроль за фінансово-господарською діяльністю підвідомчих регіональним органам та органам місцевого самоврядування підприємств, організацій і установ.
Місцеві бюджети є автономними і не входять до складу бюджетів вищих рівнів.
Доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок:
o власних (закріплених) джерел доходів (місцеві податки і збори (податки на майно, платежі за використання природних ресурсів, мито і збори тощо), фіксовані закріплені відрахування від державних податків, інші власні доходи);
o регулюючих доходів кошти, що передаються із державного бюджету місцевим бюджетам (% відрахувань від державних податків (податку на прибуток, ПДВ, акцизів, прибуткового податку), дотації, субвенції, кошти, отримані з державного бюджету або бюджетів вищих рівнів за взаєморозрахунками). Місцеві податки і збори поділяються на:
o податки, які встановлюються й вилучаються лише на певній території та дублюють загальнодержавні податки, і на податки, що є місцевими надбавками до загальнодержавних податків;
o податки, запровадження яких погоджується або санкціонується центральною владою;
o податки, що встановлюються органами регіональної влади або місцевого самоврядування самостійно.
Видатки місцевих бюджетів пов'язані з реалізацією планів соціального й економічного розвитку відповідних територій і адміністративно-територіальних одиниць та спрямовуються на: соціально-культурні заходи (освіту, культуру і мистецтво, охорону здоров'я, соціальну політику). До речі, понад 75 % місцевих бюджетів спрямовується власне у соціальну сферу, а витрати на соціальний захист становлять понад 40 %; фінансову підтримку галузей господарського комплексу (промисловості, будівництва, сільського і рибного господарства, транспорту й дорожнього господарства, ЖКГ); управління; правоохоронну діяльність інше.
13.1. Державне регулювання промислового виробництва
13.2. Державне регулювання розвитку агропромислового комплексу
13.3. Державне регулювання розвитку і роботи транспорту
13.4. Державне регулювання капітального будівництва
Розділ 14. ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРИРОДООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
14.1. Сутність природного середовища як об'єкта державного регулювання
14.2. Принципи та функції державного регулювання охорони природи та навколишнього природного середовища
14.3. Державне екологічне регулювання. Сутність державної екологічної експертизи
14.4. Економічний механізм забезпечення охорони навколишнього природного середовища