Прибуток промислового підприємства створюється в процесі виробництва продукції, хоча реального змісту, форми він набуває тільки після реалізації продукції.
Аналіз прибутку, одержаного в процесі виготовлення продукції, дозволяє оцінити ефективність діяльності виробництва.
Власне, в процесі виробництва приховуються найбільші резерви зростання прибутку підприємства. Тому нарівні з аналізом прибутку від реалізації продукції слід проводити аналіз прибутку від виробництва продукції (табл. 6.2).
Таблиця 6.2
Аналіз прибутку від виробництва продукції
Показник | За планом | За планом на фактичний випуск | За звітом | Абсолютне відхилення (+,-) (гр.3-гр.1) |
А | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. Товарна продукція в оптових цінах, тис. грн (Σpq) | 8819 | 8925 | 8994 | +175 |
Продовження табл. 6.2
А | 1 | 2 | 3 | 4 |
2. Повна собівартість товарної продукції, тис. грн. (Σzq) | 7838 | 7808 | 8103 | +265 |
3. Прибуток від виробництва товарної продукції, тис грн (Σpq - Σzq =П), (р.l-p.2) | 981 | 1117 | 891 | -90 |
Отже, як свідчать дані табл. 6.2, за звітний період підприємство знизило обсяг прибутку у порівнянні з планом на 90 тис. грн.
На відхилення від планової величини прибутку діють такі чинники:
— зміна обсягу продукції;
— зміна структури випущеної продукції;
— зміна собівартості продукції;
— зміна цін на продукцію.
Позначимо:
qпл, q1 – виробництво певного виду продукції у натуральному вимірі відповідно за планом і звітом;
zпл, z1 — собівартість одиниці продукції відповідно за планом і за звітом;
П — відповідний прибуток.
Розрахуємо вплив окремих факторів на зміну прибутку від виробництва продукції:
— зміна цін — необхідно зіставити фактичну суму прибутку з тією, яка б могла бути одержана за умови збереження планового рівня цін:
8994 - 8925 = +69 тис. грн;
— зміна собівартості — слід фактичну суму прибутку за умови збереження цін на плановому рівні зіставити з плановим прибутком, перерахованим на фактичний обсяг і асортимент виготовленої продукції:
7808 - 8103 = -295 тис грн;
— зміна обсягу реалізації — зміна обсягу прибутку прямо пропорційна зміні обсягу продукції:
Тобто фізичний обсяг продукції виріс на 1,012х 100 - 100= 1,2%.
Звідси прибуток під впливом зміни обсягу продукції також зміниться на 1,2%:
— зміна асортименту продукції:
Балансова перевірка:
69 + (-295) + 11,8 + 124,2 = -90 тис. грн,
тобто розрахунки правильні, оскільки сукупний вплив всіх факторів дорівнює зміні фактичного прибутку в порівнянні з планом (табл. 6.2).
Аналіз результатів факторного аналізу свідчить, що зменшення прибутку у порівняння з планом викликаний тільки одним чинником — зростанням собівартості продукції, що було підкреслено при аналізі витрат на 1 грн продукції.
6.4. Аналіз прибутку від реалізації продукції
Величина прибутку від реалізації продукції цікавить не тільки управлінців підприємства, але і зовнішніх споживачів (аудиторів, податківців, інвесторів тощо).
Величина прибутку від реалізації продукції однозначно не міститься в формі № 2 "Звіт про фінансові результати".
Тому розглянемо методику визначення прибутку від реалізації продукції (табл. 6.3).
Таблиця 6.3
Аналіз прибутку від реалізації продукції
Показник | Код рядка форми №2 | Попередній період | Звітний період | Відхилення (+, -) | |||
Сума, тис. грн | Питома вага,% | Сума, тис. грн. | Питома вага,% | (гр.4-гр.2), тис. грн | (гр.5-гр-3), % | ||
А | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів робіт, послуг) | 035 | 6621,3 | 100,0 | 8976,3 | 100,0 | +2355 | - |
2. Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) | 040 | 5165,8 | 78,1 | 6806,5 | 75,8 | +1640,7 | -2,3 |
3. Адміністративні витрати | 070 | 737,8 | 11,1 | 943,4 | 10,5 | +205,6 | -0,6 |
4. Витрати на збут | 080 | 379,6 | 5,7 | 479,7 | 5,4 | +100,1 | -0,3 |
5. Повна собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) (р.2+р.3+р.4) | 040+ 070+ 080 | 6283,2 | 94,9 | 8229,6 | 91,7 | + 1946,4 | -3,2 |
б. Прибуток від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (р.1-р.5) | 035- (040+ 070+ 080+) | 338,1 | 5,1 | 746,7 | 8,3 | +408,6 | +3,2 |
Як видно із даних табл. 6.3, прибуток від реалізації продукції зріс у порівнянні з попереднім періодом на 408,6тис. грн. або більше, ніж в 2,2 рази. Про зростання прибутку свідчить зниження питомої ваги повної собівартості реалізованої продукції та її окремих складових в обсязі реалізованої продукції у звітному періоді в порівнянні з попереднім.
Для визначення чинників, які сприяли зростанню прибутку, необхідно провести факторний аналіз.
В підручниках і навчальних посібниках рекомендуються різні прийоми проведення факторного аналізу прибутку від реалізованої продукції, зокрема й той, що використаний для факторного аналізу прибутку від виробництва продукції.
Розглянемо один з рекомендованих прийомів факторного аналізу прибутку від реалізації продукції (табл. 6.4).
Таблиця 6.4
Дані для проведення факторного аналізу прибутку від реалізації продукції,
тис. грн
Показник | Попередній період | Фактично за попередніми цінами і витратами | За звітний період |
А | 1 | 2 | 3 |
1. Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), | 6621,3 | 7558,0 | 8976,3 |
2. Повна собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг), | 6283,2 | 7044,2 | 8229,6 |
3. Прибуток від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), (Σpq - Σzq =П) | П0 338,1 | П0,1 513,8 | П1 746,7 |
Прибуток від реалізації продукції у звітному періоді в порівнянні з попереднім виріс в цілому на:
Зростання прибутку відбувається під впливом таких факторів: — обсягу реалізації продукції — необхідно значення прибутку за попередній рік перемножити на темп приросту обсягу чистого доходу (виручки) за незмінних цін на продукцію
— зміни структури реалізації — потрібно знайти відхилення між прибутком фактичної реалізації за цінами і витратами попереднього періоду і прибутком попереднього періоду та від отриманого результату відняти вплив обсягу реалізації
= +127,9 тис. гри;
— собівартості продукції — враховуючи, що між собівартістю і прибутком існує зворотний зв'язок, то для оцінки впливу собівартості необхідно від собівартості фактично реалізованої продукції відняти собівартість фактичної реалізації за витратами попереднього періоду і змінити знак одержаного результату
— ціни на продукцію — потрібно від фактичного обсягу реалізації відняти фактичну реалізацію за цінами попереднього періоду
Балансова перевірка дії всіх факторів
Таким чином, сукупний вплив факторів дорівнює загальній зміні прибутку від реалізації продукції.
Аналіз результатів розрахунків показує, що тільки собівартість продукції негативно вплинула на зростання прибутку від реалізації продукції. Тому необхідний ретельний аналіз витрат на реалізовану продукцію.
Після проведення аналізу всієї реалізованої продукції слід проаналізувати виконання плану (динаміку) прибутку від реалізації окремих видів продукції(табл. 6.5).
Якщо підприємство виробляє невеликий асортимент продукції, аналізу повинні підлягати всі види продукції; в багатономенклатурних виробництвах — тільки основні види продукції (або однорідні групи).
Прибуток від реалізації окремих видів продукції змінюється під впливом таких факторів:
— обсягу і структури реалізованої продукції;
— середньореалізаційної ціни;
— собівартість реалізованої продукції.
Аналіз даних табл. 6.5 свідчить, що за звітом в порівнянні з планом (рівнем попереднього періоду), прибуток за чотирма видами продукції в цілому збільшився на 1,9 тис. грн. Зростанню прибутку сприяли зміна обсягу і структури продукції (0,65 тис грн); зміна цін за всіма видами продукції (3,70 тис. грн), а також зміна собівартості для продукції К, Л, М (див. табл. 6.5). Однак для продукції Н відбулося зростання собівартості, що спричинило зниження прибутку від реалізації продукції. Власне наявністю збиткової продукції і пояснюється зниження загального прибутку.
6.6. Аналіз рівня беззбитковості
6.7. Аналіз рентабельності
6.8. Аналіз виробничого ї фінансового левериджу
6.9. Оцінка резервів зростання прибутку і рентабельності від реалізації продукції
7. АНАЛІЗ ФІНАНСОВОГО СТАНУ ПІДПРИЄМСТВА
7.1. Зміст, завдання, інформаційне забезпечення аналізу фінансового стану підприємства
7.2. Загальна оцінка балансу підприємства
7.3. Аналіз платоспроможності і ліквідності
7.4. Аналіз фінансової стійкості підприємства