Досягнення максимальної величини прибутку і відповідно мінімізація збитку — одна із основних цілей будь-якої комерційної організації .
Тому основна мета аналізу прибутку і рентабельності — виявлення і оцінка резервів зростання фінансових результатів та впровадження їх у виробництво.
Основними резервами зростання прибутку від реалізації є:
— збільшення обсягу реалізації продукції;
— зниження собівартості реалізованої продукції;
— поліпшення якості продукції.
Збільшення обсягу реалізації продукції досягається за рахунок:
— зростання обсягу виробництва продукції;
— зменшення залишків готової продукції на кінець звітного періоду;
— підвищення рівня цін.
Збільшення прибутку в результаті зростання обсягу реалізації продукції розраховується за формулою:
де DПі — резерв збільшення прибутку в результаті зростання реалізації і-го виробу;
DРі — обсяг зростання реалізації і-го виробу;
Пі — плановий (фактичний) прибуток від реалізації одиниці і-го виробу.
Якщо прибуток розраховується на гривню продукції, то формула для всієї реалізованої продукції набуває такого вигляду:
де DПр — очікуване зростання прибутку в результаті збільшення обсягу реалізованої продукції
АР — можливе збільшення обсягу реалізованої продукції;
П — плановий (фактичний) прибуток від реалізації продукції;
Р— плановий (фактичний) обсяг реалізованої продукції.
Планові або фактичні значення показників, наведених у формулах, використовуються залежно від завдань аналізу. Так, якщо складається план на наступний період, то доцільно використовувати планові завдання; якщо необхідно оцінити резерви зростання прибутку у середині звітного періоду, то доцільно використати досягнуті (фактичні) значення показників.
Резерв зростання прибутку від всієї реалізованої продукції можна також розрахувати за такою формулою:
де Rp — рентабельність реалізованої продукції.
Зростання прибутку в результаті зниження собівартості реалізованої продукції розраховується за формулою:
де DПсі — резерв зростання прибутку в результаті зниження собівартості і-го виду продукції;
DСі — зниження собівартості і-го виду продукції;
Pі — очікуваний обсяг реалізації і-го виду продукції.
Загальний резерв зростання прибутку визначається шляхом підсумування резервів зростання за всіма видами продукції, за якими здійснювались розрахунки.
Поліпшення якості продукції часто призводить до зростання цін і водночас нерідко і зростання собівартості. Тому збільшення прибутку в такому разі залежить від співвідношення зростання цін і собівартості.
Якщо це співвідношення більше одиниці, має місце збільшення прибутку, а якщо ж менше одиниці, то буде зменшення прибутку. Тому при прийнятті управлінських рішень необхідно аналізувати всі можливі варіанти.
На основі результатів проведеного аналізу з виявлення резервів зростання прибутку органи управління повинні зробити систему заходів щодо впровадження їх у виробництво.
Резерв можливого зростання рентабельності визначається як відношення загального резерву прибутку від реалізації продукції до обсягу реалізованої продукції, вираженого у відсотках.
ВПРАВИ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ ЗНАНЬ
Контрольні запитання
1. Назвіть основні завдання аналізу фінансових результатів діяльності підприємства.
2. За допомогою яких показників оцінюються фінансові результати діяльності підприємства?
3. Назвіть напрямки діяльності, які забезпечують одержання загального прибутку підприємства.
4. Поясніть, як формується прибуток підприємства.
5. Яким чином на підставі звіту (додаток В) обчислюється прибуток від реалізації продукції?
6. Які фактори визначають величину прибутку від реалізації продукції?
7. За якими формулами розраховуються рентабельність продукції і рентабельність витрат та яким чином проводиться їх аналіз?
8. Яким чином зв'язані між собою рентабельність продукції, рентабельність витрат і витрати на одну гриві і ю продукції?
9. Як оцінити частку впливу рентабельності окремих видів продукції на загальну (середню) рентабельність всієї продукції?
10. Поясність, у чому полягає сутність системи "директ-костинг"? Який основний показник використовується у зазначеній системі?
11. Назвіть основні аналітичні можливості системи "директ-костинг".
12. В яких напрямках може використовуватись система "директ-костинг"?
13. Поясніть, що означає точка беззбитковості? Яким чином можна формалізувати рівень (точку) беззбитковості?
14. Розкрийте сутність і призначення виробничого і фінансового левериджу.
Тести для самоконтролю знань
1. Прибуток від реалізації продукції за даними звіту (додаток В) розраховується як:
а) виручка від реалізації продукції за вирахуванням собівартості продукції;
б) виручка від реалізації продукції за вирахуванням собівартості продукції і адміністративних витрат;
в) виручка від реалізації продукції за вирахуванням собівартості продукції, адміністративних витрат і витрат на збут;
г) виручка від реалізації продукції за вирахуванням собівартості продукції, адміністративних витрат, витрат на збут та інших операційних витрат.
2. Фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування формується за рахунок:
а) основної діяльності;
б) основної і фінансової діяльності;
в) основної, фінансової та інвестиційної діяльності.
3. Чистий прибуток підприємства відрізняється від прибутку від звичайної діяльності на величину:
а) податку на прибуток;
б) процентів на довгострокові кредити;
в) алгебраїчної суми надзвичайного прибутку, надзвичайного збитку та податку на надзвичайний прибуток;
г) фінансових витрат.
4. Рентабельність реалізованої продукції розраховується як відношення:
а) чистого прибутку до виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг);
б) фінансових результатів від звичайної діяльності до оподаткування до виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг);
в) прибутку від реалізації продукції до виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг).
5. Частка впливу рентабельності кожного виду продукції на загальну (середню) рентабельність всієї продукції визначається як добуток:
а) рентабельність певного виду продукції на обсяг цієї ж продукції;
б) рентабельність певного виду продукції на собівартість цієї ж продукції;
в) рентабельність певного виду продукції на питому вагу цієї ж продукції у загальному обсязі продукції;
г) рентабельність певного виду продукції на питому вагу витрат цієї ж продукції у загальних витратах.
6. Система "директ-костинг" дозволяє визначити:
а) дохід (виручку) від реалізації продукції;
б) валовий прибуток;
в) ціни на нову продукцію;
г) точку беззбитковості;
д) оптимальні варіанти асортименту продукції та прибутку;
е) рівень використання трудових і матеріальних ресурсів.
7. Які з наведених варіантів розрахунків відображають методику обчислення маржинального доходу.
а) виручка від реалізації продукції за вирахуванням собівартості продукції;
б) виручка від реалізації продукції за вирахуванням постійних витрат;
в) виручка від реалізації продукції за вирахуванням зміниш витрат;
г) прибуток від реалізації продукції плюс постійні витрати.
Практичні завдання для самоконтролю знань
Завдання 1. За даними табл. 1 визначте і проаналізуйте:
1) прибуток від реалізованої продукції;
2) витрати на 1 грн реалізованої продукції;
3) рентабельність витрат;
4) рентабельність реалізованої продукції;
5) виробничий леверидж.
Зробіть висновки за результатами аналізу.
Таблиця 1
Показник | Попередній рік | Звітний рік | Відхилення (+. -) (гр.2-гр.1) | Звітний рік у відсотках до попереднього (гр.2:гр.1)·100 |
А | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. Повна собівартість реалізованої продукції, тис. грн | 96030 | 98300 | ? | ? |
2. Виручка від реалізації продукції, тис. грн. | 110475 | 114078 | ? | ? |
3. Витрати на одну гривню реалізованої продукції, коп. | ? | ? | ? | ? |
4. Прибуток від реалізованої продукції, тис. грн | ? | ? | ? | ? |
5. Рентабельність витрат, % | ? | ? | ? | - |
6. Рентабельність реалізованої продукції, % | ? | ? | ? | - |
Завдання 2. За даними табл. 2 визначте і проаналізуйте:
1) витрати на 1 грн. реалізованої продукції;
2) виручку від реалізації продукції;
3) прибуток від реалізації продукції;
4) постійні і змінні витрати;
5) маржинальний доход (двома методами).
Зробіть висновки за результатами аналізу.
Таблиця 2
Показник | Попередній період | Звітний період | Відхилення (+,-) (гр.2-гр.1) | Темп зростання,% (гр.2:гр.1)·100 |
А | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. Витрати на реалізовану продукцію, тис. гри | 650,0 | 620,0 | ? | ? |
2. Рентабельність реалізованої продукції, % | 12,0 | 11,8 | ? | - |
3. Питома вага постійних витрат, % | 17,0 | 17,2 | ? | - |
1 Витрати на 1 грн. реалізованої продукції, коп. | ? | ? | ? | ? |
5. Виручка від реалізації продукції, тне. грн. | ? | ? | ? | ? |
5. Прибуток від реалізації продукції, тис. грн. | ? | ? | ? | ? |
7. Постійні витрати, тис. грн | ? | ? | ? | ? |
8. Змінні витрати, тис. грн | ? | ? | ? | ? |
9. Маржинальний доход: Метод 1 Метод 2 | ? ? | ? ? | ? ? | ? ? |
Завдання 3. За даними звіту (додаток В) визначте маржинальний доход двома методами, якщо частка постійних витрат у загальних витратах становить 17,2% у попередньому періоді і 17,00% - у звітному.
Зробіть висновки за результатами розрахунків і аналізу.
Завдання 4. За даними табл. З оцініть вплив рентабельності окремих видів продукції на середній рівень рентабельності всієї реалізованої продукції. Зробіть висновки за результатами розрахунків.
Таблиця 3
Вид | Прибуток від реалізації продукції, тис. грн | Витрати на 1 грн продукції, грн | Рентабельність продукції, % | Виручка від реалізації, тис. грн | Питома вага кожного виду продукції у загальному обсязі | гр.3·гр.5 |
А | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
К | 1926 | 0,89 | ? | ? | ? | ? |
Л | 5814 | 0,9 | ? | ? | ? | ? |
М | 9351 | 0,88 | ? | ? | ? | ? |
Разом | 17091 | ? | ? | ? | 1,00 | ? |
Завдання 5. За даними звіту (додаток В) визначте і проаналізуйте рентабельність реалізованої продукції, рентабельність витрат і витрати на 1 грн. продукції за два періоди. Перевірте вірність розрахунків через взаємозв'язок зазначених показників.
Зробіть висновки за результатами аналізу.
Завдання 6. За даними звіту (додаток В) визначте:
1) виробничий леверидж;
2) фінансовий леверидж;
3) виробничо-фінансовий леверидж.
Зробіть висновки за результатами розрахунків.
7.1. Зміст, завдання, інформаційне забезпечення аналізу фінансового стану підприємства
7.2. Загальна оцінка балансу підприємства
7.3. Аналіз платоспроможності і ліквідності
7.4. Аналіз фінансової стійкості підприємства
7.5. Аналіз ділової активності підприємства
7.6. Аналіз прибутковості капіталу
7.7. Діагностика ймовірності банкрутства підприємства
ДОДАТКИ
ДОДАТОК А. Баланс за звітний період