13.1. Аналіз фінансових результатів
Значення, завдання і відбір інформації для аналізу.
Функціонування підприємства, незалежно від виду його діяльності й форм власності, в умовах ринку визначається його здатністю приносити достатній обсяг прибутку.
Прибуток – це кінцевий результат діяльності підприємства, що характеризує абсолютну ефективність його роботи. В умовах ринкової економіки прибуток є найважливішим фактором стимулювання виробничої і підприємницької діяльності підприємства. Саме цей показник створює фінансову основу для розширення діяльності, задоволення соціальних і матеріальних потреб трудового колективу. Податок на прибуток стає також головним джерелом формування надходжень до бюджету (державного, місцевого). За рахунок прибутку погашають боргові зобов'язання підприємства перед банком та інвесторами. Отже, прибуток є головним узагальненим показником у системі оцінювальних показників ефективності виробничої, комерційної і фінансової діяльності підприємства. Сума прибутку, яку одержує підприємство, зумовлена обсягом реалізації продукції, и якістю і конкурентоспроможністю на внутрішньому і зовнішньому ринках, асортиментом, рівнем витрат та інфляційних процесів, що супроводжують становлення ринкових відносин.
Система показників фінансових результатів містить не лише абсолютні, а й відносні показники ефективності господарювання. До них належать показники рентабельності. Розраховують й аналізують загальну рентабельність роботи підприємства, рентабельність продукції і низку інших показників. Чим вищий рівень рентабельності, тим вища ефективність господарювання підприємств як самостійних товаровиробників.
Отже, головними завданнями аналізу фінансових результатів діяльності підприємства є:
• оцінювання динаміки абсолютних показників фінансових результатів (прибутку і рентабельності):
• визначення спрямованості й величини впливу окремих факторів на суму прибутку та рівень рентабельності;
• виявлення й оцінювання можливих резервів зростання прибутку і рентабельності;
• аналіз порогу прибутку.
Узагальнена інформація для аналізу фінансових результатів подана у формі 2 для річної і квартальної бухгалтерської звітності "Звіт про фінансові результати", у формі 1 для річної та періодичної бухгалтерської звітності "Баланс", у формі 5 для річної та квартальної бухгалтерської звітності "Примітки до балансу".
Загальне оцінювання динаміки показників прибутку.
Методологічною основою аналізу фінансових результатів в умовах ринкових відносин є прийнята для всіх підприємств, незалежно від організаційно-правової форми і форми власності, модель їх формування і використання.
Розпочинаючи аналіз фінансових результатів, варто окремо розглядати прибуток (збиток) звітного періоду, прибуток (збиток) від звичайної діяльності до оподаткування і чистий прибуток підприємства. Прибуток (збиток) звітного періоду – це алгебраїчна сума отриманих результатів від основної діяльності плюс фінансові й інші доходи (прибутки) і мінус фінансові та інші витрати (збитки). Насамперед аналізують динаміку показників прибутку. Інформація, що утримується у звітній формі 2, дає змогу проаналізувати фінансові результати, отримані від усіх видів діяльності підприємства, визначити структуру прибутку.
Дані для оцінювання динаміки прибутку і її складових наведені в умовному прикладі (табл. 13.1).
Таблиця 13.1. Динаміка показників прибутку
Показник | Фактично | Відхилення (+, -) | |||||
Прогноз звітного періоду | за звітний рік, тис. грн. | за минулий | від прогнозу | від минулого року | |||
рік, тис. грн. | сума, тис. грн. | у % | сума, тис. гри | у % | |||
1. Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) | 7250 | 9170 | 8540 | 1920 | 26,5 | 630 | 7,4 |
2. Валовий прибуток | 250 | 1090 | 970 | 840 | 336,0 | 120 | 12,4 |
3. Фінансовий результат (прибуток) від операційної діяльності | 7500 | 9810 | 8920 | 2310 | 30,8 | 890 | 10,0 |
4. Інші доходи | – | 510 | 630 | 510 | – | -120 | -19,0 |
5. Інші витрати | – | 150 | 200 | 150 | – | -50 | -25,0 |
6. Фінансовий результат (прибуток) від звичайної діяльності до оподаткування | 7500 | 10170 | 9350 | 2670 | 35,6 | 820 | 8,1 |
Горизонтальний аналіз абсолютних показників, наведених у таблиці, свідчить, що підприємство у звітному році досягло високих фінансових результатів у господарській діяльності порівняно з фактичними даними минулого року. Понад прогноз було отримано 2670 тис. грн. прибутку, що становило 35,6% від його прогнозної величини (2670 : 7500 100). Порівняно з минулим роком приріст прибутку становив 820 тис. грн., або (820:10 170 100) = 8,1%.
Аналіз структури прибутку звітного року (вертикальний аналіз) дає змогу визначити, що основну частину прибутку становить чистий дохід від реалізації товарів, робіт, послуг: 90,17% у звітному (9170 : 10 170 100) і 91,3% у минулому році (8540 : 9350 100). Незважаючи на зниження величину прибутку від основної діяльності, порівняно з минулим роком на 1,13 пункту (90,17 - 91,3), її приріст в абсолютній сумі становив 630 тис. грн., або 7,4%, а порівняно з прогнозом – 1920 тис. грн., або 26,5%.
Фінансовий результат, отриманий від позареалізаційної діяльності, дав змогу збільшити прибуток звітного року порівняно з прогнозом на 360 тис. грн. (510 - 150), або на 4,8% (360 : 7500 100).
Порівняно з минулим роком у результаті позареалізаційних операцій прибуток звітного року зменшився на 70 тис. грн. (-120 - [-50]), або на 0,7% (70 : 9350 100).
Результати аналізу динаміки, що складається з прибутку звітного року, засвідчив, що із загальної суми надпланового приросту прибутку в сумі 2670 тис. грн. було отримано 1920 тис. грн., або 71,9%, за рахунок приросту виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), тобто від основної діяльності.
Значення, завдання і відбір інформації для аналізу.
Загальне оцінювання динаміки показників прибутку.
Факторний аналіз прибутку від реалізації продукції (робіт, послуг).
13.2. Аналіз впливу інфляції на фінансові результати
13.3. Аналіз розподілу прибутку
13.4. Аналіз використання підприємствами чистого прибутку
Розділ 14. АНАЛІЗ РЕНТАБЕЛЬНОСТІ, ГРОШОВИХ ПОТОКІВ ТА ПЛАТЕЖІВ ПРИ ТОРГОВЕЛЬНИХ ОПЕРАЦІЯХ
14.1. Операційний аналіз прибутку в складі маржинального доходу
14.2. Аналіз рентабельності продукції