Методи фінансового аналізу ЗЕД відповідають методам класичного фінансового аналізу і економічного аналізу. Це системне, комплексне вивчення інформації фінансового характеру зовнішньоекономічного середовища та самого підприємства. Дослідження робиться з метою об'єктивної оцінки цієї інформації, виявлення резервів підвищення ефективності використання фінансових ресурсів для прийняття оптимальних рішень по управлінню підприємством. Характерними особливостями методу фінансового аналізу є:
- використання системи показників, які всебічно характеризують діяльність підприємства і його іноземних контрагентів;
- вивчення причин змін цих показників;
- виявлення та вимірювання взаємозв'язку між ними з метою підвищення ефективності.
Метод аналізу реалізується через сукупність прийомів дослідження. Правильно вибраний метод аналізу обумовлює його результат, ефективність дослідження фінансового розвитку підприємства.
В процесі фінансового аналізу, аналітичної обробки економічної інформації застосовуються ряд спеціальних способів і прийомів. Вони ще більше розкривають специфічність метода фінансового аналізу, відображають його системний, комплексний характер. Системність в фінансовому аналізі обумовлюється тим, що господарські процеси розглядаються як різноманітні, складні сукупності, що складаються з взаємопов'язаних сторін і елементів. В ході такого аналізу виявляються і вивчаються зв'язки між сторонами і елементами, встановлюється, яким чином ці зв'язки приводять до єдності процесу, який вивчається, в його цілісності.
Практика фінансового аналізу виробила основні правила аналізу фінансових звітів. Серед них можна виділити такі основні:
1) горизонтальний (часовий) аналіз - порівняння кожної позиції звітності з попереднім періодом;
2) вертикальний (структурний) аналіз - визначення структури підсумкових фінансових показників з виявленням впливу кожної позиції звітності на результат в цілому;
3) трендовий аналіз - порівняння кожної позиції звітності з рядом попередніх періодів і визначення тренду, тобто основної тенденції динаміки показника, вільних від випадкових впливів та індивідуальних особливостей окремих періодів. За допомогою тренду формуються можливі значення показників у майбутньому. Таким чином здійснюється перспективний (прогнозний) аналіз;
4) факторний аналіз - це аналіз впливу окремих факторів (причин) на результативний показник за допомогою різних прийомів дослідження, а саме:
- порівняння;
- групування та узагальнення;
- розрахунок коефіцієнтів;
- розчленування загальних показників;
- розрахунок середніх та відносних показників;
- балансове зіставлення;
- розрахунок рядів динаміки;
- графічне зображення величин, що аналізуються;
- ланцюгові підстановки;
- індекси;
- економіко-математичні методи.
Велике значення у фінансовому аналізі має застосування так званих фінансових коефіцієнтів (індикаторів). За їх допомогою аналізується майновий стан підприємства, його фінансова стійкість, ліквідність і платоспроможність, рентабельність, ділова активність.
Існують різні класифікації методів фінансового аналізу. Розрізняють формалізовані і неформалізовані методи аналізу. Неформалізовані методи аналізу ґрунтуються на визначенні аналітичних процедур на логічному рівні, а не на жорстких аналітичних взаємозв'язках та залежностях. До неформалізованих належать такі методи: експертних оцінок та сценаріїв; психологічні; морфологічні; порівняльні; побудови системи показників; побудови системи аналітичних таблиць.
До формалізованих методів фінансового аналізу належать ті, в основу яких покладені жорстко формалізовані аналітичні залежності. Основні з них: абсолютних і відносних різниць; ланцюгових підстановок; відсоткових чисел; дисконтування; диференційний; балансовий; логарифмічний; виокремлення ізольованого впливу факторів; інтегральний; простих та складних відсотків тощо.
Використання видів, прийомів та методів фінансового аналізу для конкретних цілей вивчення фінансового стану підприємства в сукупності становить методологію та методику аналізу.
Отже, під час фінансового аналізу можуть використовуватись найрізноманітніші прийоми, методи та моделі аналізу. Їх кількість і широта застосування залежать від конкретних цілей аналізу та визначаються його завданнями в кожному окремому випадку.
Основні функціональні структури, які виконують фінансовий аналіз на підприємстві - фінансовий відділ і бухгалтерія. Якщо підприємство має зовнішньоекономічні операції, то до цієї роботи обов'язково залучаються інші економічні підрозділи - відділи маркетингу, планування. Основи методики фінансового аналізу повинні знати не тільки фахівці в галузі фінансів, а й весь управлінський персонал.
5.3. Аналіз і оцінка фінансових результатів діяльності суб'єктів ЗЕД
5.4. Аналіз фінансового стану зовнішньоекономічної діяльності підприємства
5.4.1. Аналіз складу і джерел утворення майна підприємства
5.4.2. Аналіз фінансової стійкості (стабільності) підприємства
5.4.3. Аналіз ліквідності та платоспроможності підприємства
5.4.4. Аналіз ділової активності підприємства
5.5. Аналіз та оцінка ефективності експортних та імпортних операцій
5.5.1.Аналіз та оцінка ефективності експортних операцій
5.5.2. Аналіз та оцінка ефективності імпортних операцій