Вибираючи колір для оформлення навчальної кімнати, необхідно зважати на вік учнів, який характеризується певним домінуючим психологічним станом (табл. 2.2).
Таблиця 2.2
Відповідність кольору віку школярів
Вік (роки) | Домінуючий психологічний стан | Колір, якому надають перевагу | Колір з негативним впливом |
1 | 2 | 3 | 4 |
4-10 | Перебування у світі казок | Червоний, пурпуровий, рожевий, бірюзовий | Чорний, темно-коричневий, сірий |
Закінчення таблиці 2.2
1 | 2 | 3 | 4 |
11-12 | Перевага чуттєвого сприймання світу | Зелений, ЖОВТИЙ, червоний | Оливковий, пастельно-зелений, ліловий |
13-16 | Раціональний підхід до сприймання світу, розвиток самосвідомості | Сивій, оранжевий, зелений | Фіолетовий, ЛІЛОВИЙ |
17-19 | Інтенсивно цілеспрямоване сприймання світу | Червоно-оранжевий | Пурпуровий, рожевий |
Варто також враховувати вплив окремих кольорів на школяра з позицій педагогічної ергономіки. Зокрема, жовтий колір стимулює розумову діяльність і збуджує рухові центри, однак у поєднанні з чорним викликає стривоженість. Червоний підвищує нервове та м'язове напруження і при зловживанні може спричинити агресивність. Найактивнішим стимулятором енергії є оранжевий, що не викликає відчуття радості та безпеки, однак при зловживанні викликає втому. У поєднанні із зеленим його використовують для лікування психічних розладів.
Зелений колір, маючи заспокійливу та розслаблюючу дію, може викликати сонливість зі зниженням слухового сприйняття, а темно-зелений - гамувати біль, блакитний знижує збудливість нервової системи, розслаблює м'язи, заспокоює, сприяє тихому відпочинку та сну. Надмірне його використання зумовлює байдужість. Фіолетовий має пригнічувальну дію, навіює відчуття смутку та пасивності. Синій колір уповільнює біологічні процеси, внаслідок чого людина відчуває розслаблення. Він стимулює процеси мислення, але на короткий час. Білий поліпшує діяльність зорового аналізатора, загострює всі відчуття, у т. ч. і біль. Він гармонує з усіма кольорами, однак при зловживанні викликає втому та розчарування. Чорний пригнічує, але водночас допомагає зосередитись, дещо посилює вплив інших кольорів, розташованих поряд.
Кольорове оформлення шкільних інтер'єрів
У навчальних приміщеннях для молодших школярів слід уникати кольорової одноманітності. Потрібно створювати життєрадісну обстановку. Старшим учням необхідна діяльна атмосфера, що сприяє зосередженості. Однак надмірна кольорова строкатість і яскравість небажані, бо стомлюють око. Вибраний колір має забезпечувати зорову зручність, відпочинок, а не створювати напругу.
При виборі колористичної гами інтер'єру слід враховувати, що холодні кольори викликають відчуття пониженої температури. Різниця у відчуттях температури у приміщенні, пофарбованому теплими кольорами, порівняно з кімнатами у холодних тонах, становить З 4 °С. Тому приміщення, зорієнтовані на північ, рекомендовано фарбувати теплими тонами. Приміщення з недостатнім освітленням варто фарбувати у світло-жовті чи світло-рожеві відтінки, що збільшує його освітленість на 20-30%. Білі поверхні у цьому разі здаються тьмяними і сірими. Білі та сірі стіни потребують особливо яскравого освітлення.
Правильно дібрана кольорова палітра інтер'єру може частково "згасити" шум і підвищити продуктивність праці на 10-18%. Для цього потрібно домінування теплих відтінків (кольорів червоної групи), бо холодні тони (наприклад, зелений) підвищують слухову чутливість.
Для загострення уваги і зосередженості на певному явищі чи предметі на короткий час рекомендовано використовувати для них яскраві та контрастні кольори - - червоний, оранжевий, синій за їх максимальної насиченості. Тривале споглядання таких кольорів втомлює очі.
Діти молодшого шкільного віку краще бачать різні відтінки ахроматичних кольорів - білого, сірого, чорного. Зважаючи на це, стіни у навчальних приміщеннях початкової школи необхідно фарбувати тонами, близькими до ахроматичних. Для оформлення стін класної кімнати бажано користуватися зеленими, зеленувато-блакитними та жовто-зеленими кольорами, які загострюють слух, сприятливі для зору та запобігають стомлюванню. Крім того, виявлено, що жовті стіни діти менше забруднюють.
У кабінетах математики, фізики та хімії, де на уроках потрібна особлива зосередженість, слід використовувати холодну гаму кольорів. Там, де відбувається жваве обговорення питань (кабінети історії, літератури, іноземної мови, географії, біології), доцільна тепла гама кольорів та різкіші контрастні композиції барв. Стіни кабінету креслення та малювання варто зафарбувати у світло-сірі фарби, бо робота в них потребує постійного чіткого розрізнення відтінків кольорів. Темно-коричнева підлога гнітюче впливає на школярів та знижує працездатність.
З метою запобігання набриданню кольорової гами психологи рекомендують використовувати динамічний світло-кольоровий клімат - мінливість кольорового сприйняття під дією певного режиму освітлення залежно від змісту та мети уроку, режиму роботи, пори року, дня тощо. Доведено, що чергування білого та кольорового освітлення більше сприяє працездатності, ніж освітлення постійним світлом, а також зменшує негативний психологічний ефект замкнутого простору
Кольорове оформлення навчального обладнання
Кольорове оформлення інших приміщень школи
2.4. Дидактичні засоби створення комфортного навчального середовища
Психологічні та фізіологічні основи використання засобів наочності у навчальному процесі
Класифікації та загальні властивості засобів навчання
Ергономічні вимоги до засобів навчання
Вимоги до натуральних об'єктів
Вимоги до моделей
Вимоги до екранно-звукових засобів навчання