Воно має гармонізувати з кольорами приміщення. Фарбувати шкільні меблі у білі тони не можна, оскільки це підвищує їх яскравість, відволікає увагу учнів та стомлює очі. Поверхня меблів має бути матовою, бо блиск засліплює, різко знижує гостроту зору (на 12-18%), швидкість реакції і прискорює стомлюваність.
Зорову працездатність забезпечують світло-зелені кольори та тони натурального дерева. Добре, якщо столи відрізняються за забарвленням від дошки, адже чергування кольорів запобігає зоровій втомі (рис. 2.7).
Декоративне оформлення важливе у початковій школі, але його не слід розміщувати на передній стіні, бо воно відволікає увагу учнів від дошки. Головна увага дітей має спрямовуватись на неї, тому потрібно, щоб дошка була найбільш насиченою і темною плямою навчальної кімнати. Колір її за яскравістю не має надмірно контрастувати із забарвленням передньої стіни, оскільки це стомлюватиме очі через постійну їх адаптацію до різкого контрасту між цими предметами. Сприятливим із фізіологічного погляду є темно-зелений колір , на якому пишуть яскраво-жовтою крейдою. У цьому разі гострота зору підвищується на 11% . Коричнева дошка викликає пригнічення і сонливість.
Колір сприяє точнішому розпізнаванню предметів. Дослідженнями встановлено, що діти за денного освітлення надають перевагу письму на білому папері, за штучного - на світло-зеленому.
Кольорове оформлення інших приміщень школи
Коридори та рекреації рекомендовано фарбувати у такі кольори, які не використовували в оформленні класної кімнати, що виходить у цей коридор (рис. 2.8, 2.9), з метою оновлення зорових вражень. Однак не варто порушувати загальної кольорової гармонії. Кольорове оформлення підлоги допоможе молодшим школярам орієнтуватися у навчальному закладі. Наприклад, певні фігури на підлозі вкажуть дітям, як знайти певний поверх чи кімнату.
Для актового залу доцільно обрати білий колір, що є чудовим фоном для експозицій та оформлення, створює розсіяне освітлення, надає приміщенню урочистості, не втомлює зір. Бажано, щоб завіси та меблі мали холодну палітру (рис. 2.10).
Позитивний емоційний ефект оптимальної кольорової обстановки необхідно широко використовувати і на заняттях фізичною культурою. Гімнастичний зал темних, маловиразних кольорів здається тісним, незатишним, а світла гама створює враження привабливого простору, прохолодної свіжості (рис. 2 .11).
Ефективним у спортивних залах є використання динамічного освітлення (жовте, червоне, блакитне та ін.), що дає змогу формувати нове кольорове середовище, пристосовуючи його до конкретних видів занять. Комбінуючи кольори стін і освітлення, у спортивному залі можна створити різні функціональні зони, виокремити небезпечні тощо. Належно забарвлені спортивні снаряди створюватимуть позитивний емоційний настрій і заохочуватимуть молодших школярів до занять спортом. Спортивна форма також не має бути одноманітною, її яскраві кольори піднімають настрій, сприяють профілактиці спортивного травматизму. Наприклад, яскраво-жовті майки викликають у дітей відчуття бадьорості та сили, роблять їх рухи більш вільними, точними і безпечними.
Головне у кольоровому дизайні приміщень школи - максимальний комфорт її учнів. Насамперед це стосується початкової школи, де формуються перші навички навчання та суспільної поведінки. Школяр має почувати себе комфортно у школі скрізь - у навчальній кімнаті, спортзалі, приміщенні для відпочинку, бібліотеці, їдальні, на шкільному дворі, навіть дивлячись на приміщення школи та прилеглу територію. За. таких умов поліпшується самопочуття, зростає зацікавленість дітей процесом навчання, суттєво підвищується працездатність і можливість у повній мірі засвоювати навчальний матеріал.
Психологічні та фізіологічні основи використання засобів наочності у навчальному процесі
Класифікації та загальні властивості засобів навчання
Ергономічні вимоги до засобів навчання
Вимоги до натуральних об'єктів
Вимоги до моделей
Вимоги до екранно-звукових засобів навчання
Вимоги до підручників
2.5. Ергономічні основи організування робочого місця школяра
Статика та динаміка людського тіла