Основи економічної теорії - Крупка М.І. - Ринкова рівновага

Рівноважна ціна. Як нам відомо з теми "Проблеми організації національної економіки", у ринковій економіці ціна є важливим чинником, який визначає, що, як і для кого виробляти. Тому це вимагає від нас уважніше подивитися на те, як ціни визначаються у ринковій економіці. Як перший крок до опису цього процесу, маємо визначити рівноважну ціну товару. В різних місцях цього підручника буде застосовуватися поняття рівноваги, яке є надзвичайно важливим в економічній теорії, як і в багатьох інших галузях науки.

Рівновага означає стан спокою або баланс між протидіючими силами. Це така ситуація, за якої відсутня тенденція до зміни. Рівноважна ціна - це така ціна, до якої матиме тенденцію наближатися дійсна або фактична ринкова ціна. Це ціна, яка може утримуватися на певному рівні довший час. Будь-яка ціна, яка не є рівноважною, не може утримуватися на певному рівні довго, оскільки діють базові ринкові сили, які стимулюють зміну ціни.

Кращий спосіб зрозуміти, що саме мається на увазі під рівноважною ціною,- це розглянути конкретний випадок, такий, як ринок курчатини. Нанесемо криву попиту (рис. 1) і криву пропозиції курчатини (рис. 10) на одну площину (рис. 15). Таке поєднання є можливим, оскільки криві попиту і пропозиції виконані з використанням однакових одиниць вимірювання по кожній осі. Графік, показаний на рис. 15, допоможе визначити рівноважну ціну курчатини. Почнемо з розгляду того, що трапилося б, якби на ринку встановилися різні ціни. Наприклад, за ціни 12 грн. за 1 кг крива попиту показує, що величина попиту на курчатину становитиме 60 000 кг на рік, тоді як крива пропозиції показує, що пропонуватиметься 122 500 кг на рік. Таким чином, якщо ціна становитиме 12 грн. за 1 кг, утвориться надлишок або перевищення величини пропозиції над величиною попиту в 62 500 кг, що показано лінією "надлишок". За цих обставин, деяка кількість пропонованої курчатини не могла б бути проданою. Запаси курчатини збільшились, і виробники прагнули б зменшувати свої ціни для того, щоб позбутися небажаних запасів. Стрілки вздовж кривих - це напрям, в якому змінюється ціна, якщо на ринку є надлишок. Таким чином, ціна 12 грн. за 1 кг не є рівноважною ціною.

Якби ціна була 2 грн. за 1 кг, то крива попиту показала б бажану для споживачів кількість продукту (110 000 кг),

Рівновага на ринку курчатини

Рис. 15. Рівновага на ринку курчатини

а крива пропозиції - бажану для виробників величину пропозиції (5000 кг). Знову знаходимо розбіжність між величинами попиту та пропозиції курчатини на рік: величина пропозиції курчатини була б меншою, ніж величина попиту на неї. Як показано на рис. 15, була б нестача, або перевищення величини попиту над величиною пропозиції у 105 000 кг на рік, що показано лінією "нестача". За цих обставин деякі споживачі, які (уявно) хотіли купувати курчатину за такою ціною, не змогли б її придбати, тобто на ринку курчатини мав би утворитися дефіцит. В умовах дефіциту конкуренція між покупцями за обмежену кількість товару призводить до зростання ціни, як показано спрямованими вгору стрілками. Таким чином, ціна 2 грн. за І кг не змогла б утримуватись довго. Отже, 2 гри. за і кг також не є рівноважною ціною.

Рівноважною є та ціна, за якої кількість попиту дорівнює кількості пропозиції. На конкурентному ринку ця рівновага досягається на перетині кривих попиту і пропозиції (точка е на рис. 15). За ціни рівноваги нема ні надлишку, ні нестачі. На рис. 15 рівноважною є ціна у 6 грн. за 1 кг. Таким чином, ціна 6 грн. за 1 кг є рівноважною, а 77 500 кг - рівноважною кількістю.

Та ціна, за якою товар продається, є дійсною, а не рівноважною ціною, оскільки, як уже підкреслювалося, дійсною (фактичною) є всяка ціна, за якою товари продаються і купуються. Економісти спрощено припускають, що фактична ціна на ринку вільної конкуренції наближатиметься до рівноважної, оскільки дія ринкових сил штовхає фактичну ціну до рівноважної. Таким чином, коли криві попиту і пропозиції залишаються стабільними протягом довшого часу, дійсна ціна буде прямувати до рівноважної.

Доти, поки фактична ціна на конкурентному ринку перевищує рівноважну, на неї буде тиснути надлишок. Аналогічно, якщо фактична ціна менша, ніж рівноважна, на неї тиснутиме нестача. У першому випадку фактичну ціну конкурентні сили штовхатимуть униз, а в другому - вгору. Таким чином, завжди існує тенденція наближення фактичної ціни до рівноважної. Проте вона не передбачає, що цей рух є завжди швидким. Інколи він може бути тривалим, а інколи фактична ціна ніколи не наближається близько до рівноважної, оскільки за короткий час рівноважна ціна знову змінюється. Підсумовуючи сказане, робимо висновок, що фактична ціна завжди прямує до рівноважної ціни. Цей висновок має велике теоретичне і практичне значення. Проте в багатьох випадках єдине, що потрібно, - це передбачити, зростатиме ціна чи знижуватиметься.

Вплив на ринкову рівновагу зміни у конини. Ми вже бачили, що криві попиту переміщуються відповідно до змін у нецінових детермінантах попиту. Будь-який графік попиту і пропозиції, подібний до зображеного на рис. 15, по суті, є моментальним знімком ринкової ситуації протягом певного періоду, тобто такого періоду, в межах якого нецінові чинники, що визначають попит і пропозицію, є сталими. Нас цікавить, що відбувається з рівноважною ціною і кількістю продукту тієї ж курчатини, коли його крива попиту змінюється?

Припустімо, що зростають доходи споживачів, і крива попиту на курчатину переміщується вправо від Do до D1. Проте, коли відбудеться таке переміщення, ціна Ро перестане бути рівноважною, але деякий час вона залишатиметься дійсною ціною. За цієї ціни виникає нестача кількості пропозиції, або, по-іншому, дефіцит курчатини, який на рис. 16 вимірюється довжиною відрізку QoQ' = 77 500 кг -- 100 800 кг = - 23 300 кг. Якась частина споживачів не зможе придбати за ціною Ро бажану кількість курчатини, що спонукатиме їх підвищувати ціну попиту. Підвищення ціни попиту - це форма прояву конкуренції між споживачами за право купівлі додаткової кількості курчатини. Вона стимулює виробників до збільшення обсягу пропозиції курчатини, оскільки з'являється можливість підвищувати ціну пропозиції відповідно до зростання ціни попиту. Така залежність спонукатиме виробників конкурувати між собою за право продавати більшу кількість курчатини за вищою ціною. Отже, тимчасове порушення ринкової рівноваги, спричинене зростанням доходів споживачів, матиме такі наслідки:

1) зумовить тимчасове існування дефіциту курчатини;

2) примусить діяти конкурентні сили:

3) рівноважна ціна Ро втратить свій "статус", тобто перестане бути рівноважною, але деякий час залишатиметься дійсною;

4) фактично діюча ціна якийсь час залишатиметься нижче рівня нової рівноважної ціни, але буде неухильно наближатися до цього рівня.

Порушення ринкової рівноваги в умовах досконалої конкуренції є тимчасовим, якщо уряд не втручається у ринок певного товару і не встановлює обмеження на зміну ціни. Через деякий час ринок знову урівноважується, встановлюється нова рівноважна ціна Р1 і кількість Q'o у точці перетину старої кривої пропозиції Sо та нової кривої попиту D1 (точка е' на рис. 16). Тепер на ринку курчатини продаватиметься кількість Q'o. Як бачимо, встановлення нової рівноважної ціни очищує ринок від нестачі величини пропозиції, а тому можна сказати, що ця ціна виконує ринкоочисну функцію.

Можна зробити висновок: збільшення попиту за інших однакових умов збільшуватиме ринкову рівноважну ціну і кількість, тоді як зменшення попиту зменшуватиме рівноважну ціну і кількість. Тепер можна пояснити, чому зросла ціна на курчатину у випадку, про який ішлося у першому газетному повідомленні (згадайте два газетні повідомлення, розглянуті у першому питанні теми): крива ринкового попиту на курчатину зросла, що спричинило зростання рівноважної ціни.

Вплив зміни у пропозиції на ціну. Криві пропозиції так само, як і попиту, з часом перемішуються внаслідок змін у нецінових чинниках, що впливають на пропозицію. Що ж відбувається з рівноважною ціною і кількістю продукту тієї ж курчатини, коли його крива пропозиції змінюється?

Припустімо, що з'явилася ефективніша технологія відгодівлі курчат. Як ми вже знаємо, за інших однакових умов пропозиція курчатини має зрости, і крива пропозиції пере

Зміна ринкової рівноваги, зумовлена зростанням доходів населення

Рис, 16. Зміна ринкової рівноваги, зумовлена зростанням доходів населення

Зміна ринкової рівноваги, зумовлена змінами у технології виробництва

Рис. 17ю Зміна ринкової рівноваги, зумовлена змінами у технології виробництва

міститься вправо. Ця ситуація змодельована на рис. 17. Наслідком удосконалення технології виробництва стане зменшення рівноважної ціни з Ро до Р'о і збільшення рівноважної кількості попиту - пропозиції з Qо до Q1.

Можна зробити висновок: збільшення пропозиції за інших однакових умов зменшуватиме рівноважну ціну і збільшуватиме рівноважну кількість попиту - пропозиції. Досить просто з'ясувати, що зменшення пропозиції матиме протилежні наслідки.

ЛІТЕРАТУРА

1. Економічна теорія: макро- та мікроекономіка / За ред. 3. Ватаманют та С. Панчишина.- Львів: їнтереко, 1998.- С.122-130,472-495.

2. Крупка М. Островерх И /, Реверчук С. К. Основи економічної теорії: тести.- Київ: ІЗМН, 1997- С. 35-41.

3. Макконнелл К, Брю С. Аналітична економія: принципи, проблеми і політика. Ч. 2. Мікроекономіка / Наукова ред. перекладу Т. Панчишина.-Львів: Просвіта, 1999.-С. 54-79.

4. Семюелсон Я., Нордгауз В. Макроекономіка.- Київ: Основи, 1995.-С. 88-103.

5. Ястремський О., Грищнко О. Основи мікроекономіки.- Київ: Знання, 1998 - С. 50-61.

6.Mansfield Е. Microeconomics. Ninth Edition.- 1997-Р. 19ЧЗО.

7. Mankiv G. Principles of economics. - 1998.-P. 61-81.

Тема 8. Еластичність в економіці та її види
Еластичність попиту за ціною
Чинники еластичності попиту
Еластичність попиту за доходом та перехресна еластичність попиту
Еластичність пропозиції
Тема 9. Державне втручання в сучасну економіку
Податкова система. Прямі та непрямі податки
Становлення податкової системи в Україні
Вплив непрямих податків на пропозицію
Вплив дотацій та субсидій на попит і пропозицію
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru