Способи формування спеціалізованих органів конституційного контролю (тобто конституційних судів та конституційних рад - квазісудових органів конституційного контролю, про відмінності у статусі яких йшлося у § 6 глави "Основи вчення про конституцію"), є досить різноманітними. Серед них найчастіше зустрічаються такі:
1) чисто парламентський спосіб, за якого члени зазначених органів обираються парламентом (з різними варіантами такого обрання, якщо парламент є двопалатним: Німеччина, Португалія, Угорщина, Хорватія);
2) формування конституційних судів (рад) вищими державними органами, що представляють різні гілки влади і діють при цьому самостійно або спільно (Австрія, Болгарія, Італія, Колумбія, Словаччина, Франція, Чехія)1.
Відповідно до ст. 148 Конституції України Конституційний Суд України складається з вісімнадцяти суддів Конституційного Суду України. Президент України, Верховна Рада України та з'їзд суддів України призначають по шість суддів Конституційного Суду України.
За чисельністю склад конституційних судів (рад) зазвичай невеликий (від 7 до 16). При цьому жодного взаємозв'язку між чисельністю органу конституційної юрисдикції та кількістю населення відповідної країни не існує. Так само відсутнє і прагнення до встановлення обов'язково непарної кількості суддів (членів).
Суддею Конституційного Суду України може бути громадянин України, який на день призначення досяг сорока років, має вищу юридичну освіту, стаж практичної, наукової або педагогічної роботи за фахом не менше десяти років, володіє державною мовою і проживає в Україні протягом останніх двадцяти років.
Суддя Конституційного Суду України призначається на дев'ять років без права бути призначеним на повторний строк.
Однак існує пропозиція закріпити можливість обрання суддів Конституційного Суду України більше, ніж на один термін, а також підвищити віковий ценз для їх виходу на пенсію, оскільки сьогодні повноваження суддів єдиного органу конституційної юрисдикції часто припиняються саме тоді, коли вони набули унікального досвіду і фаху конституційного судочинства та є цілком працездатними3.
Строки повноважень суддів конституційних судів (рад) у зарубіжних країнах становлять зазвичай від 6 до 12 років, хоча в деяких країнах (Австрія, Бельгія, Бразилія) цей строк не встановлено4.
Верховна Рада України призначає суддів Конституційного Суду України таємним голосуванням шляхом подання бюлетенів.
Пропозиції щодо кандидатур на посади суддів Конституційного Суду України вносить Голова Верховної Ради України, а також може вносити не менш як 1/4 народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України; при цьому депутат має право поставити підпис під пропозицією про висунення лише однієї кандидатури, і ці підписи депутатів не відкликаються. Відповідний Комітет Верховної Ради України подає Верховній Раді свої висновки щодо кожної кандидатури на посаду судді Конституційного Суду України, внесеної у встановленому порядку.
Призначеними на посади суддів Конституційного Суду України вважаються кандидати, які набрали найбільшу кількість голосів депутатів, але більше половини голосів депутатів від конституційного складу Верховної Ради України. Якщо кілька кандидатів набрали однакову кількість голосів і після їх призначення було б перевищено необхідну для призначення кількість суддів, щодо цих кандидатів проводиться повторне голосування.
У разі припинення повноважень судді Конституційного Суду України, який призначався Верховною Радою України, Верховна Рада України призначає іншу особу на цю посаду.
За результатами голосування Головою Верховної Ради України підписуються постанови Верховної Ради України про призначення суддів Конституційного Суду України.
З суддів України за пропозицією делегатів з'їзду відкритим голосуванням більшістю голосів присутніх делегатів з'їзду визначає кандидатури на посади суддів Конституційного Суду України для включення в бюлетені для таємного голосування.
Призначеним на посаду судді Конституційного Суду України вважається кандидат, який у результаті таємного голосування одержав більшість голосів від числа обраних делегатів з'їзду суддів України.
Якщо голосування проводиться щодо кандидатур, число яких перевищує квоту для призначення на посаду суддів Конституційного Суду України, призначеними вважаються кандидати, які за умови, зазначеної вище, набрали більше голосів, ніж інші кандидати на ці посади.
У разі припинення повноважень судді Конституційного Суду України, який призначався з'їздом суддів України, з'їзд суддів України у тримісячний строк призначає іншу особу на цю посаду.
За результатами голосування головуючий і секретар з'їзду підписують рішення з'їзду суддів України про призначення суддів Конституційного Суду України.
У літературі з конституційного права пропонується запровадити таке формування Конституційного Суду в Україні, яке б здійснювалося на конкурсній основі за принципом ротації третини суддів через кожні три роки, з числа науковців і юристів-практиків з різних галузей права з можливою перевагою фахівців у галузі конституційного права1.
Судді Конституційного Суду України не можуть належати до політичних партій та профспілок, мати представницький мандат, брати участь у будь-якій політичній діяльності, обіймати будь-які інші оплачувані посади, виконувати іншу оплачувану роботу, крім наукової, викладацької та творчої. Хоча в західноєвропейських країнах суддям зазвичай забороняється лише активна участь у партійній та профспілковій роботі (а не взагалі членство у політичній партії або профспілці).
Судді конституційних судів у зарубіжних країнах обираються (призначаються) в особистій якості, тобто вони не можуть розглядатися як представники певної партії (навіть якщо вони входили до її складу), регіону, соціальної групи тощо. Вони не повинні у своїй діяльності керуватися подібними частковими інтересами.
Аналогічний принцип закріплено і законодавством України. Так, відповідно до ст. 27 Закону України "Про Конституційний Суд України" судді Конституційного Суду України при здійсненні своїх повноважень є незалежними і підкоряються лише Конституції України та керуються законами України, крім тих законів або їх окремих положень, що є предметом розгляду Конституційного Суду України.
Суддя Конституційного Суду України вступає на посаду з дня складення ним присяги судді Конституційного Суду України.
Суддя Конституційного Суду України складає присягу на засіданні Верховної Ради України, яке проводиться за участю Президента України, а також Прем'єр-міністра України, Голови Верховного Суду України або осіб, які виконують їх повноваження. Деталізовано порядок складення присяги у Верховній Раді України суддею Конституційного Суду України у Постанові Верховної Ради України від 14.12.2005 р. № 3193-1V із змінами2.
Для уникнення ситуацій блокування народними депутатами України складення присяги новопризначеними суддями Конституційного Суду України (що мало місце, наприклад, у 2006 р., через що Конституційний Суд України тривалий час не функціонував) варто або виключити із Закону України "Про Конституційний Суд України" норму про необхідність складення суддею Конституційного Суду України присяги при вступі на посаду (тим більше, що така вимога не міститься у Конституції України), або передбачити порядок вступу на посаду новопризначених суддів Конституційного Суду України у разі виникнення аналогічних ситуацій без складання присяги або зі складанням присяги, але в іншому місці, ніж засідання Верховної Ради України, діяльність якої значно залежить від політичних чинників.
Законом України "Про Конституційний Суд України" встановлено, що суддя Конституційного Суду України здійснює попередню підготовку питань для їх розгляду Колегією суддів Конституційного Суду України, Конституційним Судом України, бере участь у розгляді справ.
Суддя Конституційного Суду України має право витребувати від Верховної Ради України, Президента України, Прем'єр-міністра України, Генерального прокурора України, суддів, органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, посадових осіб, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, політичних партій та інших об'єднань громадян, окремих громадян необхідні документи, матеріали та іншу інформацію з питань, що готуються до розгляду Колегією суддів Конституційного Суду України, Конституційним Судом України.
Ухилення від дачі пояснень або відмова від надання документів, матеріалів, інформації судді Конституційного Суду України тягне за собою відповідальність винних осіб згідно з законом.
Суддя Конституційного Суду України має право публічно висловлювати свою думку з питань, що стосуються провадження у Конституційному Суді України, лише щодо тих справ, у яких Конституційним Судом України прийнято рішення чи дано висновок.
Голова Конституційного Суду України обирається на спеціальному пленарному засіданні Конституційного Суду України зі складу суддів Конституційного Суду України шляхом таємного голосування лише на один трирічний строк.
Голова Конституційного Суду України очолює Конституційний Суд України та організовує його діяльність.
Голова Конституційного Суду України має двох заступників Голови Конституційного Суду України. Заступники Голови Конституційного Суду України обираються за пропозицією Голови Конституційного Суду України лише на один трирічний строк таємним голосуванням шляхом подання бюлетенів з числа суддів Конституційного Суду України.
У літературі з конституційного права аргументується положення про перевагу обрання Голови Конституційного Суду України та його заступників самими суддями на один трирічний термін з почерговим його обранням з числа суддів, призначених двома іншими гілками державної влади, а заступників - з числа суддів, призначених двома іншими гілками державної влади, з яких не обраний Голова Суду. Такі організаційні заходи забезпечать паритетність у здійсненні адміністративних функцій суддями, призначеними різними гілками влади1.
Суддя Конституційного Суду України звільняється з посади органом, що його обрав або призначив, у разі:
1) закінчення строку призначення;
2) досягнення суддею шістдесятип'ятирічного віку;
3) неможливості виконувати свої повноваження за станом здоров'я;
4) порушення суддею вимог щодо несумісності;
5) порушення суддею присяги;
6) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;
7) припинення його громадянства;
8) визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим;
9) подання суддею заяви про відставку або про звільнення з посади за власним бажанням.
Повноваження судді припиняються у разі його смерті.
Особа судді Конституційного Суду України є недоторканною. Суддя Конституційного Суду України не може бути затриманий чи заарештований без згоди Верховної Ради України до винесення обвинувального вироку судом. Порядок розгляду питання про згоду на затримання чи арешт судді Конституційного Суду України визначено главою 35 Регламенту Верхової Ради України.
Судді Конституційного Суду України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у Конституційному Суді України та в його колегіях, за винятком відповідальності за образу чи наклеп при розгляді справ, прийнятті рішень та дачі висновків Конституційним Судом України.
Конституційний Суд України на своєму засіданні утворює з числа суддів Конституційного Суду України постійні комісії Конституцій його Суду України, що є його допоміжними робочими органами з питань організації його внутрішньої діяльності. Відповідно до Регламенту Конституційного Суду України Конституційний Суд України шляхом відкритого голосування утворює на своєму засіданні такі постійні комісії: 1) Комісія з питань регламенту та етики; 2) Комісія з питань бюджету та кадрів; 3) Комісія з питань наукового та інформаційного забезпечення; 4) Комісія з міжнародних зв'язків. У разі необхідності може бути утворено інші постійні комісії, ліквідовано або реорганізовано раніше створені, змінено їх кількісний та персональний склад.
Конституційний Суд України може утворювати на своїх пленарних засіданнях тимчасові комісії для додаткового дослідження питань, пов'язаних з конституційним провадженням у справі, за участю фахівців у відповідних галузях права.
У складі Конституційного Суду України утворюються колегії суддів для розгляду питань щодо відкриття провадження у справах за конституційними поданнями та колегії суддів для розгляду питань щодо відкриття провадження у справах за конституційними зверненнями. Рішення про утворення колегій суддів Конституційного Суду України, затвердження складу та призначення секретарів колегій суддів приймається на засіданні Конституційного Суду України протягом першого місяця кожного календарного року.
При Конституційному Суді України передбачається утворення Науково-консультативної ради, яку сьогодні ще не створено.
Організаційне, науково-експертне, інформаційно-довідкове та інше забезпечення діяльності Конституційного Суду України здійснює Секретаріат Конституційного Суду України на чолі з керівником Секретаріату Конституційного Суду України.
Друкованим органом Конституційного Суду України є "Вісник Конституційного Суду України".
Глава XII. ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ УСТРІЙ УКРАЇНИ
1. Поняття то особливості територіального устрою України
2. Основи конституційно-правового статусу Автономної Республіки Крим
3. Поняття та система адміністративно-територіального устрою України
Глава XIII. МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ В УКРАЇНІ
1. Поняття місцевого самоврядування
2. Принципи та система місцевого самоврядування в Україні
3. Організаційно-правова та матеріально-фінансова основи місцевого самоврядування в Україні
4. Гарантії місцевого самоврядування в Україні