1.3.1. Ринок і ресурси рослинних олій, а також продуктів їх переробки (маргарин, мило)
Олії - це жирові продукти рослинного походження, які мають велике значення в харчуванні людей всього світу.
Біологічна цінність олій набагато вища, ніж тваринних топлених жирів, вершкового масла чи маргарину (спреду), тому що вони краще засвоюються.
Олії виготовляють із насіння олійних культур, зародків зерна пшениці, деяких плодів і ін. За консистенцією вони бувають рідкі і тверді.
З метою відокремлення олій від сировини використовують пресування під високим тиском або екстрагування органічними розчинниками (бензином, гексаном і ін.). Часто ці способи поєднують: спочатку пресують олійну сировину, а потім проводять екстрагування.
У світі виробляється і споживається велика кількість різних олій. Це продукт важливий об'єкт світової торгівлі.
В Україні виробництвом олій займається олійнопродуктовий комплекс.
Олійнопродуктовий комплекс включає вирощування насіння олійних рослин і підприємства, які виробляють олію, маргарин, мило, здійснюють гідрогенізацію та розщеплення жирів і пов'язаних з ними продуктів.
Основною олійною культурою в Україні є соняшник, посівні площі якого за період 1985-2002 рр. зросли з 1480 до 2434 тис. га, тобто в 1,9 разу. З насіння соняшнику одержують майже 90 відсотків усієї олії. Це значною мірою зумовило розміщення підприємств олійнопродуктового комплексу в регіонах вирощування цієї культури - у степовій та лісостеповій зонах України.
Посівні площі під соняшником в країнах світу з кожним роком зростають. Це пояснюється тим, що грошові доходи від його вирощування є більшими, ніж при вирощуванні зернових.
В Україні ситуація з посівними площами така ж як і в країнах світу. Посівні площі під цією культурою становлять, млн га:
1985 р. - 1,5; 1990 р. - 1,6: 1995 р. - 2,0: 2000 р. - 2,4: 2005 р. - 2,5. Збільшення посівних площ в Україні пояснюється зниженням врожайності соняшника. Порівняно з іншими країнами світу врожайність насіння соняшника в України є дуже низькою. За останні роки вона не перевищувала, ц./га: 1990 р. - 15,8; 1995 р. - 14,2; 1999 р. - 10,0; 2005 р. - 9,8.
Насіння соняшнику є важливим товаром у світовій торгівлі. Україна є однією з найбільших експортерів насіння соняшнику у світі. Середньорічний експорт цієї продукції Україною становить 1,2-2,0 млн т, при цьому експортна ціна українського соняшникового насіння є набагато нижчою, ніж у Аргентини, СІЛА, Румунії і ін. країн світу.
Крім соняшникової олії в Україні 10 % виготовляють олій: маслинову, кукурудзяну і ін.
Найпоширенішими регіонами росту маслин є країни середземноморського басейну. В Україні маслини ростуть на півдні Криму.
В Україні збудовано потужні спеціалізовані олійно-жирові комбінати - Вінницький, Запорізький, Одеський, Слов'янський, Чернівецький; жирові - Харківський, Ніжинський; олійні заводи - в Кіровограді, Пологах, Дніпропетровську, Вовчанську, Полтаві та ін. Маргарин виробляють у Донецьку, Харкові, Києві, Львові.
В Україні з кожним роком розвивається бізнес в олійній галузі виробництва. Збільшується кількість невеликих підприємств безпосередньо в селянських спілках. Однак вихід олій з насіння в таких господарствах нижчий порівняно з спеціалізованими великими заводами і комбінатами (40 % та 45 % відповідно).
Більшість підприємств з виробництва олії (92 відсотки) одержують її екстракційним способом. Для збільшення випуску олії велике значення має підвищення коефіцієнта використання наявних потужностей підприємств та оптимізація сировинних зон і внутрішньогалузевих зв'язків.
1.3.3. Вирощування тютюну і виробництво з нього сигарет, цигарок, курильного тютюну і махорки, а також одержання нікотинових препаратів, лимонної та яблучної кислот
1.3.4. Вирощування хмелю для пивоваріння і виробництво з нього дріжджів, лікарських препаратів та косметичних засобів, лаків і фарб
1.4. РИНОК І РЕСУРСИ ПРОДУКТІВ ТВАРИННИЦТВА, РИБИ І РИБНИХ ТОВАРІВ, ПРОДУКТІВ БДЖОЛЯРСТВА
1.4.1. М'ясне скотарство, свинарство, птахівництво і вівчарство, а також м'ясні продукти з них
1.4.2. Ринок і ресурси молока і молочних товарів
1.4.3. Риба і рибні товари
1.4.4. Мед і інші продукти бджільництва (віск, пилок, прополіс, маточне молочко)
1.5. АНАЛІЗ І СТАН РОЗВИТКУ ПРОДОВОЛЬЧОГО РИНКУ
1.5.1. Механізм насичення ринку продовольства