З переходом до ринкових механізмів господарювання ускладнились організаційні форми бізнесу, сформувались нові підходи до управління, які потребують іншої інформації та методів її аналізу, адекватних до сучасних вимог. Це закономірно призвело до трансформації економічного аналізу діяльності підприємства як навчальної дисципліни та її теоретичних засад. Ці зміни не оминули також аналіз господарської діяльності підприємств торгівлі як один із галузевих курсів економічного аналізу.
Зростання впливу аналітичної інформації на ефективність управління підприємствами торгівлі значно розширює і поглиблює завдання аналізу їх діяльності. Відбувається перегляд деяких традиційних підходів до його методики з урахуванням вимог торгового менеджменту. Виникли нові аналітичні завдання, такі як аналіз стану зовнішнього середовища торговельного підприємства, його конкурентоспроможності та стратегічного потенціалу. Економічний аналіз стає більш тісно пов'язаний з функціями маркетингу і стратегічного менеджменту. Все це не могло не вплинути на зміст цього посібника, який призначений для студентів спеціальностей "Облік і аудит", "Економіка підприємства", "Менеджмент організацій" вищих навчальних закладів торговельного профілю.
Значний вклад у розвиток економічного аналізу господарської діяльності підприємств торгівлі впродовж останніх п'ятидесяти і більше років зробили професори М. І. Баканов, Н. Н. Ряузов, Л. І. Кравченко, І. Т. Абдукарімов, І. О. Бланк та інші зарубіжні і вітчизняні вчені-економісти.
Автор посібника вбачав своє основне завдання в тому, щоб розкрити зміни, які відбулися за останні роки у методиці економічного аналізу діяльності торгового підприємства, показати напрями її вдосконалення, грунтуючись при цьому на сучасних вимогах менеджменту.
Питання теорії економічного аналізу у посібнику всебічно не розглядаються, так як вони є спільними для аналізу діяльності підприємств всіх галузей економіки в т.ч. і торгівлі та грунтовно висвітленні у навчальній літературі.
У новій економічній ситуації, яка характеризується посиленням конкуренції і загостренням проблеми виживання, забезпечення динамічного розвитку підприємств торгівлі вимагає глибокого аналізу зовнішніх факторів формування товарообороту, роль яких зростає. У літературі з економічного аналізу діяльності підприємств торгівлі ці питання частково розкриваються. Однак у пропонованих методиках розрахунку впливу як зовнішніх, так і внутрішніх факторів на роздрібний товарооборот підприємств відсутній комплексний підхід, не враховуються в достатньому обсязі реальні взаємозв'язки між факторами та черговість їх впливу на товарооборот. Відсутня методика систематизації та узагальнення результатів факторного аналізу роздрібного товарообороту з урахуванням збалансованості основних груп факторів і відповідності їх стратегії торгового менеджменту.
Успішний розвиток товарообороту вимагає такого рівня торгового менеджменту, який забезпечив би необхідний стан збалансованості факторів, під впливом яких він формується. Від цього залежить не тільки обсяг товарообороту, але й економічна ефективність діяльності підприємств торгівлі. Однак питанням впливу збалансованості комплексу факторів формування товарообороту підприємств роздрібної торгівлі на результативність їх діяльності ще не приділяється належної уваги, що переважно пов'язано з недостатнім застосуванням в аналізі комплексного і системного підходів. З цієї ж причини у традиційному аналізі роздрібного товарообороту відсутня методика оцінки напруженості виконання завдань з цього показника, яка б враховувала реальне ресурсне забезпечення торговельних підприємств. Це не дозволяє достатньо об'єктивно оцінити результати їхньої роботи і ще невикористані можливості збільшення товарообороту. Тому не випадково один з центральних розділів посібника присвячений методиці комплексного аналізу факторів, які впливають на товарооборот торговельного підприємства.
У сучасних умовах господарювання виникають також нові аспекти в аналізі витрат обігу підприємств торгівлі, пов'язані з реформуванням бухгалтерського обліку і з деяким коригуванням завдань управління витратами. Є необхідність адаптації моделей аналізу меж беззбитковості до умов діяльності підприємств торгівлі. Значного трансформування зазнала методика аналізу і оцінки фінансового стану торговельного підприємства. На цих та інших проблемних питаннях розвитку економічного аналізу в торгівлі акцентує увагу допитливого читача автор посібника.
У посібнику зроблено спробу викласти методику комплексного економічного аналізу діяльності торговельного підприємства, яке діє в ринкових умовах. При цьому враховані зміни в інформаційній базі аналізу, пов'язані з ліквідацією обмежень командної економіки і переходом до національних Положень (стандартів) бухгалтерського обліку (П(С)БО).
Методика аналітичних розрахунків показана на конкретних прикладах, а цифрові дані для них взяті з нових форм звітності одного із споживчих товариств. При викладенні матеріалу не тільки наведені теоретичні положення, але також подані конкретні рекомендації з їх практичного використання. Особлива увага звертається на зміни традиційних підходів і методик економічного аналізу з урахуванням сучасних ринкових вимог, а також на відповідність результатів аналізу потребам прийняття управлінських рішень.
Теоретичний матеріал посібника ілюструється рисунками, таблицями та числовими прикладами, практичне виконання яких орієнтовано на використання сучасних комп'ютерних технологій. Кожен розділ посібника завершується переліком контрольних запитань та завдань для самоперевірки. У кінці посібника наведено список рекомендованої літератури.
В основу посібника покладено курс лекцій та педагогічний досвід автора, набутий під час викладання дисципліни "Аналіз господарської діяльності" у Львівській комерційній академії. Під час написання посібника були використані літературні джерела з питань економічного аналізу діяльності торговельних підприємств вітчизняних і зарубіжних авторів, а також авторські наукові розробки, методичні рекомендації з аналізу господарсько-фінансової діяльності торговельних підприємств.
Параграфи 4.2, 5.2 і 5.6 посібника написані у співавторстві з В. Б. Гринівим.
Щиру вдячність автор висловлює рецензентам, змістовні зауваження яких допомогли під час підготовки рукопису цієї книги до видання.
Автор з розумінням і вдячністю прийме усі зауваження, спрямовані на поліпшення навчального посібника.
1.1. Зміст економічного аналізу та його роль в управлінні підприємством
1.2. Організація аналітичної роботи в торгівлі
РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ ОБСЯГУ І СТРУКТУРИ ТОВАРООБОРОТУ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Завдання та інформаційна база економічного аналізу роздрібного товарообороту
2.2. Аналіз виконання плану і динаміки загального обсягу роздрібного товарообороту
2.3. Аналіз ритмічності і рівномірності виконання плану товарообороту
2.4. Аналіз напруженості виконання плану товарообороту
2.5. Аналіз товарної структури роздрібного товарообороту
2.6. Аналіз сезонності роздрібної реалізації товарів