Під ритмічністю роботи торговельного підприємства розуміють виконання плану товарообороту по періодах (кварталах, місяцях, декадах). Ритмічна робота магазинів - одна із умов раціональної організації торгівлі. Забезпечення такої роботи є комплексним завданням, яке охоплює всі сторони торговельно-виробничого процесу. Ритмічність роботи залежить не тільки від зусиль торговельно-оперативного персоналу, але й допоміжних та обслуговуючих працівників. Вона вимагає належного рівня організації торговельного менеджменту, ефективної роботи всіх управлінських структур підприємства, а особливо тих, які забезпечують оперативне управління торговельно-виробничими процесами.
Ритмічність роботи характеризує організаційно-технічний рівень підприємства і в значній мірі визначає економічні показники господарської діяльності.
В процесі аналізу загального обсягу товарообороту ритмічність виконання плану вивчають як в цілому по споживчому товариству чи іншому підприємству, так і ритмічність роботи окремих магазинів, секцій, бригад.
Для оцінки ритмічності товарооборот за звітний період приймають за 100 % і визначають питому вагу кожного періоду (місяця, кварталу) за планом і фактично. На основі відхилень цих показників в окремі періоди судять про ритмічність роботи (табл. 2.8).
Так, згідно з даними табл. 2.8 у першому кварталі звітного року спостерігались негативні відхилення питомої ваги фактичного товарообороту кожного місяця в загальнорічному обороті від планових показників. Це свідчить про неритмічне виконання плану товарообороту торговельною мережею споживчого товариства в першому кварталі звітного року.
Наявність позитивних відхилень цих показників у другому кварталі - свідчення ритмічної роботи.
Більш наочно ритмічність виконання плану товарообороту торговельною мережею споживчого товариства протягом звітного року показано на рис. 2.2.
Таблиця 2.8
РИТМІЧНІСТЬ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ТОВАРООБОРОТУ ТОРГОВЕЛЬНОЮ МЕРЕЖЕЮ СПОЖИВЧОГО ТОВАРИСТВА У ЗВІТНОМУ РОЦІ
Місяці і квартали | За планом | Фактично | Відхилення від плану, % | Заліковий обсяг товарообороту, тис. грн | Недовиконання плану, тис. грн | ||
сума, тис. грн | питома вага, % | сума, тис. грн | питома вага, % | ||||
Січень | 28,8 | 6,3 | 27,2 | 5,8 | -0,5 | 27,2 | 1,6 |
Лютий | 29,8 | 6,5 | 27,7 | 5,9 | -0,6 | 27,7 | 2,1 |
Березень | 33,4 | 7,3 | 33,4 | 7,1 | -0,2 | 33,4 | - |
Разом за І квартал | 92,0 | 20,1 | 88,3 | 18,8 | -1,3 | 88,3 | 3,7 |
Квітень | 33,9 | 7,4 | 34,8 | 7,4 | - | 33,9 | - |
Травень | 34,3 | 7,5 | 37,1 | 7,9 | +0,4 | 34,3 | - |
Червень | 32,5 | 7,1 | 35,7 | 7,6 | +0,5 | 32,5 | - |
Разом за ІІ квартал | 100,7 | 22,0 | 107,6 | 22,9 | +0,9 | 100,7 | - |
І т.д. | |||||||
Всього за рік | 458,0 | 100,0 | 469,9 | 100,0 | - | 453,2 | 4,8 |
З метою оцінки ритмічності в процесі аналізу розраховують і порівнюють частки виконання в кожному місяці звітного періоду квартальних чи річних планів. Наприклад, якщо в квітні торговельне підприємство виконало 25 % від квартального плану, в травні 34 %, а в червні 41 %, то, незважаючи на виконання квартального плану на 105 %, воно працювало недостатньо ритмічно.
Для узагальненої кількісної оцінки ритмічності виконання плану товарообороту розраховують коефіцієнти ритмічності. Є декілька способів їх розрахунку. Найпростіший з них являє собою відношення кількості періодів, в яких план був виконаний, до загальної кількості періодів.
Так, згідно з даними рис. 2.2 торговельна мережа споживчого товариства виконала план товарообороту лише у восьми місяцях звітного року. Коефіцієнт ритмічності виконання плану становив: 8 : 12 = 0,667. Отже, місяці, в яких виконувався план у звітному році, становили 66,7 % від їх загальної кількості.
Очевидно, що діапазон коливання значень цього коефіцієнта може знаходитись між нулем і одиницею.
Коефіцієнт ритмічності виконання плану товарообороту (Кг) розраховують також способом менших чисел за формулою:
де Оп - плановий обсяг товарообороту на рік (квартал, місяць);
Опр - загальна сума недовиконання плану товарообороту в окремі місяці (декади, дні).
В цій формулі різниця між плановим обсягом товарообороту за звітний період (Оп) і сумою недовиконання плану (Опр) становить фактичний (заліковий) обсяг товарообороту в рамках плану. В нашому прикладі, згідно з даними табл. 1.8, він становить 453,2 тис. грн. А коефіцієнт ритмічності виконання плану буде дорівнювати: 453;2 : 458,0 = 0,989, або 98,9 %. Це означає, що виконання річного плану товарообороту було ритмічним на 98,9 %, що є свідченням достатньо високої ритмічності.
Коефіцієнт ритмічності розраховують також з допомогою показників варіації за формулою:
де V - коефіцієнт варіації.
Цей коефіцієнт варіації розраховують як відношення середньо-квадратичного відхилення процента виконання плану товарообороту в кожному окремому місяці до процента виконання плану товарообороту за звітний рік.
Поряд з ритмічністю значний вплив на якісні показники торговельної діяльності споживчого товариства має рівномірність виконання плану товарообороту. Під рівномірністю виконання плану товарообороту розуміють його виконання окремими магазинами і іншими структурними підрозділами підприємств.
Для кількісної оцінки рівномірності виконання плану товарообороту торговельною мережею розраховують коефіцієнти рівномірності, як і коефіцієнти ритмічності. Однак якщо останні розраховують як по торговельному підприємству чи об'єднанню загалом, так і по окремих магазинах, то коефіцієнти рівномірності визначають в основному тільки по торговельному підприємству (об'єднанню).
Рівномірність виконання плану товарообороту характеризує коефіцієнт, який виражає відношення кількості магазинів, які виконали план у звітному періоді, до загальної їх кількості. Так, згідно з даними табл. 2.4 із 28 магазинів споживчого товариства з планом справились 15. В нашому прикладі коефіцієнт рівномірності виконання плану буде становити: 15 : 28 = 0,536. Він показує, що 53,6 % магазинів споживчого товариства справились з плановим завданням у звітному році.
Однак цей показник не враховує обсяги діяльності окремих магазинів. Тоді як вагомість впливу невиконання плану товарообороту дрібного і великого магазинів на показники діяльності споживчого товариства різна. Тому для розрахунку коефіцієнта рівномірності виконання плану товарообороту торговельною мережею використовується спосіб менших чисел, як і в розрахунку коефіцієнта ритмічності (табл. 2.8). Відмінність полягає в тому, що загальний обсяг залікового обороту (в межах плану) визначається по кожному магазину за звітний період.
Для оцінки рівномірності виконання плану використовують також показники варіації. Вони відображають коливання рівнів виконання плану товарообороту в розрізі магазинів від середнього рівня по торговельній організації. Вихідні дані для розрахунку цього коефіцієнта наведені у табл. 2.9.
Використовуючи дані табл. 2.9, розрахуємо середнє квадратичне відхилення (§) і коефіцієнт варіації (V)
Середнє квадратичне відхилення /+18 %/ характеризує середній розмір коливань у виконанні плану по магазинах від середнього процента виконання плану (102,6 %). Коефіцієнт варіації (+17,5 %) показує відносний розмір відхилення.
Коефіцієнт рівномірності виконання плану товарообороту торговельною мережею споживчого товариства у звітному році становить: 100 - 17,5 = 82,5 %.
Цей коефіцієнт характеризує рівномірність виконання плану товарообороту відносно середнього рівня цього показника по торговельній мережі споживчого товариства. Він враховує як негативні (недовиконання плану), так і позитивні (перевиконання) відхилення, оцінка яких різна. Тоді як коефіцієнт рівномірності, розрахований способом менших чисел, відображає рівномірність виконання плану відносно планових обсягів товарообороту торговельної мережі і враховує тільки негативні відхилення.
Таблиця 2.9
РІВНОМІРНІСТЬ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ РОЗДРІБНОГО
ТОВАРООБОРОТУ МАГАЗИНАМИ СПОЖИВЧОГО ТОВАРИСТВА У ЗВІТНОМУ РОЦІ
Подібні відмінності мають також коефіцієнти ритмічності виконання плану товарообороту, розраховані цими способами. Це слід враховувати у процесі їх використання для оцінки ритмічності і рівномірності виконання плану товарообороту.
В ході аналізу ці коефіцієнти вивчають у динаміці, порівнюючи із значеннями за попередні періоди. їх доцільно також порівнювати з відповідними показниками інших споживчих товариств та підприємств системи райспоживспілки (районного споживчого товариства).
Результати проведеного аналізу свідчать про наявність у звітному році значної нерівномірності виконання планів товарообороту торговельною мережею споживчого товариства. Щоб розкрити причини цього явища, необхідно провести аналіз напруженості виконання планів товарообороту магазинами, враховуючи реальні умови їх торговельно-виробничої діяльності, а також оцінити рівень планування. Говорячи про планування, слід зауважити, що наявні в даний час інформаційна база і методи планування товарообороту не дозволяють досягнути необхідної відповідності між купівельними фондами і планом роздрібного товарообороту. А це є однією з причин недостатньої відповідності планів реальним умовам діяльності торговельних підприємств, що негативно впливає на показники ритмічності і рівномірності їх виконання.
Основними причинами зниження обсягів реалізації товарів і недовиконання планів можуть бути: дії конкурентів; застарілий асортимент, який не відповідає попиту споживачів; вузькість і недостатня глибина асортименту; незадовільний рівень обслуговування; неефективна робота комерційних служб; запізнення в надходженні товарів і невідповідність обсягів цих надходжень потребам розвитку товарообороту.
2.5. Аналіз товарної структури роздрібного товарообороту
2.6. Аналіз сезонності роздрібної реалізації товарів
2.7. Оперативний аналіз роздрібного товарообороту
2.8. Особливості аналізу товарообороту оптового торговельного підприємства
РОЗДІЛ 3. КОМПЛЕКСНИЙ АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ФАКТОРІВ, ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА ТОВАРООБОРОТ ПІДПРИЄМСТВА РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ
3.1. Система факторів формування роздрібного товарообороту
3.2. Аналіз впливу комплексу зовнішніх факторів на формування товарообороту підприємства роздрібної торгівлі
3.3. Аналіз впливу забезпеченості товарами та їх використання на роздрібний товарооборот
3.4. Аналіз стану товарних запасів