Педагогіка - Пальчевський С.С. - Вплив інформації на психічний розвиток особистості.

Поряд із позитивним впливом комп'ютера на розвиток учня, відомі й негативні впливи. На думку доктора психологічних наук Пасічника І.Д., подальших досліджень потребує психологічний статус віртуальної реальності та пов'язані з нею проблеми змінених станів свідомості. Важливими залишаються дослідження негативного впливу захоплення комп'ютерними іграми (особливо рольовими груповими іграми), впливу Інтернету на марґіналізацію окремих суб'єктів і груп (хакерів, "кіберпанків").

Крім того, стверджує вчений, нервова система людини, тим паче дитини, дуже чутлива до електромагнітного випромінювання, оскільки вчені довели, що найвища ступінь чутливості до нього у живих організмів виникає при інтенсивному рості. З'ясовано, що організм дитини швидше й частіше втомлюється під час роботи з ПК, у неї швидше формується психічна неврівноваженість, порушується імунна система, оскільки "... з Інтернетом проводиться більша частина денного часу, він захоплює час, відведений на сон, кошти витрачаються на здобуття програмних засобів, на модернізацію, без комп'ютера дитина розгублюється, сумує, самооцінка визначається "комп'ютерними успіхами", настрій залежить від емоційного фону спілкування з комп'ютером. Тому, якщо не запобігти цьому і не вжити відповідних захисних заходів, можливо, що до підліткового віку в дитини збереться багато проблем, і не тільки з фізичним здоров'ям" (Пасічник І.Д. Інформатизація та психічний розвиток //Наукові записки Національного університету " Острозька академія". - Острог, 2004. - Bun. 5. - С. 10).

До не менш негативних наслідків може призвести надмірне захоплення комп'ютером у зрілому віці. В результаті проведеного у Стенфордському університеті (США) лонгітюдного дослідження отримані висновки, згідно з якими інтенсивне використання Інтернету веде до звуження соціальних зв'язків аж до одинокості, зміни у сімейному спілкуванні, розвитку депресивних станів.

Таким чином, захоплення дитини комп'ютером необхідно коригувати в рамках міри. Учневі потрібно довести, що людина створила комп'ютер для того, щоб ним керувати, а не щоб усе було навпаки. Ми приречені залишатися джерелом найглибшого розуму в світі. Ніякий найскладніший пристрій не здатний замінити нас. Стосовно цього французький філософ П.Тейяр де Шарден писав: "Інформація, що закладена в машини, за самою "формалістичною" природою своєю не здатна бути точним еквівалентом мислення як такого. Мислення людини евристичне, воно часто оперує інтуїтивними категоріями, наближеннями, аналогіями, тобто виходить за межі формальної логіки. А саме таке мислення недоступне для машини" (Тейяр де Шарден П. Феномен человека. - М., 1987. -С. 53).

Запитання та завдання для самоперевірки

1. Обґрунтуйте згідно зі стратегією підготовки вчителя до уроку логіку розгляду засобів навчання після таких компонентів дидактичної системи, як зміст освіти та її цілі.

2. Розкрийте проблему класифікації засобів навчання.

3. Охарактеризуйте підручник як навчальний засіб, який найповніше відображає зміст освіти, що піддягає засвоєнню учнем.

4. На які групи ділять прості візуальні (наочні) засоби навчання?

5. Які роль та місце в структурі уроку аудіозасобів або засобів слухової наочності?

6. Що нового у зміст та форми навчання вносять аудіовізуальні навчальні засоби?

7. У чому полягає комплексність використання технічних засобів навчання?

8. Яких проблем дозволяє уникнути паспортизація навчального кабінету?

9. Розкрийте суть стратегії комплексного використання аудіовізуальних засобів.

10. Яка роль комп'ютера та інформаційних технологій у навчальному процесі?

11. Що передбачає формування інформаційної культури учнів?

12. Розкрийте дидактичні можливості комп'ютера.

13. У чому суть дидактичного програмування?

14. Охарактеризуйте навчальні комп'ютерні програми.

15. Розкрийте суть понять "мультимедіа" та "медіатека".

16. За яких умов вплив інформації на психічний розвиток учня стає шкідливим?

Завдання для самостійної роботи

1. Ознайомтесь із думками відомого в історії педагогіки теоретика і практика педагогічної роботи В.І.Водовозова (1825-1886) щодо використання наочності у навчальному процесі. Для цього самостійно опрацюйте його матеріали "Бесіда і наочне навчання" (Див., ВодовозовВ.И. Избранные педагогические сочинения. -1958. - С. 251-256 або Водовозов В.І. Бесіди і наочне навчання // Педагогіка: Хрестоматія. - К., 2003. - С. 291-294).

2. На основі конспекту підготуйте виступ на семінарське заняття.

Рекомендована література

1. ВільямсР., Маклін К. Комп'ютери у школі: Пер. з англ.. / За ред. В.Б.Распопова.-К., 1988.

2. Волкова ИЛ. Педагогіка. - К., 2003. - С. 303-312.

3. Гороль П.К. та ін. Обчислювальна техніка і технічні засоби навчання. - Вінниця, 1999.

4. Дидактика современной школы І За ред. В.А.Онищука. - К., 1987. -С. 116-174.

5. Концепція програми інформатизаціїзагальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл / проект/ //Комп'ютер у школі та сім'ї. - 2000. - №3.

6. Мойсеюк НС. Педагогіка. - К., 2003. - С. 327-347.

7. Пальчевський С.С. Сугестопедагогіка: новітні освітні технології. - К., 2005.-С. 133-135.

8. Пасічник І.Д. Інформатизація та психічний розвиток // Наукові записки Національного університету "Острозька академія". - Острог, 2004.-Вип. 5.-С. 8-16.

9. Фіцула М.М. Педагогіка. - К., 2000. - С. 143-146.

3.6. Мотивація навчальної діяльності школярів
Поняття про стимуляційно-мотиваційний компонент процесу навчання.
Позитивні й негативні мотиви навчання.
Класифікація мотивів навчання.
Мотивація учіння та зовнішня стимуляція його.
Стратегія формування вищого рівня базової потреби учня у пізнанні.
3.7. Закони, закономірності та принципи навчання
Закони у дидактиці.
Закономірності процесу навчання.
Структура дидактичних принципів та їхня система.
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru