1. Діагностика за допомогою індивідуалізованих творчих завдань з певного предмета, запропонованих учневі у ситуаціях вибору, його внутрішньо інтенційної спрямованості.
2. Створення на основі результатів діагностики школяра зони імпресуючих чинників (цікаві моменти біографій представників певної галузі науки, факти оригінального розвитку науково-технічних проблем і т. п.).
3. Допомога учневі в досягненні первинних успіхів в розвитку сфери найближчих йому пізнавальних інтересів та в отриманні відповідного схвалення у колі первинних референтних груп.
4. Десугестування напластованих самим же учнем уявлень про межі власних навчальних можливостей.
5. Вироблення наставником у вихованця сугестивної настанови на розширення меж його інтелектуальних і фізичних можливостей.
6. Підкріплення формуючої сугестивної настанови черговими ситуаціями успіху у чергових референтних групах.
7. Вироблення на базі сугестивної настанови позиції - вихідної основи для розгортання перспективних ліній життєвого сценарію.
8. Розвиток на цій основі стимуляційно-мотиваційного компонента процесу навчання.
9. Використання імпресуючих образів для зміцнення віри у здатність до переборення труднощів на шляху розгортання перспективних ліній життєвого сценарію.
10. Підтримка у коректуванні рефлексу свободи учня на основі його навчальних захоплень та у зміцненні рефлексу цілі.
Запитання та завдання для самоперевірки
1. Визначте та обґрунтуйте місце і роль стимуляційно-мотиваційного компонента у процесі навчання.
2. Розкрийте суть поняття "мотив навчання".
3. Висвітліть роль підсвідомих чинників у формуванні мотивів навчання.
4. Яка відмінність між мотивами навчання та стимулами його?
5. Що може виступати у ролі мотивів навчання?
6. Обґрунтуйте полімотивований характер навчання.
7. Дайте визначення стимуляційно-мотиваційного компонента процесу навчання.
8. Розкрийте проблему поєднання позитивних та негативних мотивів навчання.
9. Класифікуйте мотиви навчання.
10. З чим пов'язані соціальні мотиви навчання та від чого вони залежать?
11. Висвітліть особливості комунікативних соціальних мотивів навчання.
12. Визначте кількісні та якісні характеристики пізнавальних мотивів.
13. Якою градацією відзначаються базові потреби у пізнанні?
14. Назвіть та обґрунтуйте стадії пізнавального інтересу.
15. Розкажіть про шлях стимуляції професійно-ціннісних мотивів учня згідно зі синергетичними підходами С.Курдюмова.
16. Визначте мотивацію як процес. Чому її не слід змішувати з поняттям "мотивування"?
17. На які пізнавальні процеси учня та яким чином впливає мотивація?
18. На що слід спиратися вчителю у процесі формування позитивних мотивів навчальної діяльності учня?
19. Висвітліть стратегічні напрями формування вищого рівня базової потреби учня у пізнанні.
Завдання для самостійної роботи
1. Ознайомтесь із шляхами застосування "Стратегії формування вищого рівня базової потреби учня у пізнанні" на прикладах вивчення учнями географії материків та океанів, зокрема, однієї з її тем - "Африка". Для цього самостійно опрацюйте такі матеріали з посібника С.С.Пальчевського (Пальчевський С.С. Сугестопедагогіка: новітні освітні технології. -К, 2005):
а) "Цілепокладання сугестопедичної моделі ХБТвоД у світлі завдань філософії сучасної освіти" (СІ55-163);
б) .Психолого-фізіологічні основи ХЕТвоД" (С. 164-189);
в) "Дидактико-методичні основи ХЕТвоД" (С. 190-228);
г) ,Додатки" ҐС. 291-341).
2. На основі опрацювання названих матеріалів підготуйте виступ на семінарському занятті.
Рекомендована література
1. Алексеева М.1. Мотиви навчання учнів. - К, 1974.
2. Вишневський О., Кобрій О., Чепіль М. Формування мотивації навчання // Теоретичні основи педагогіки / За ред. О.І.Вишневського. - Дрогобич, 2001. - С. 71-73.
3. Волкова Н.П. Педагогіка- К., 2003. - С. 291-293.
4. Дидактика современной школы І За ред. В.А.Онищука. - К., 1987. - С. 54-60.
5. Мойсеюк КС. Педагогіка - К., 2003. - С 190-195.
Закони у дидактиці.
Закономірності процесу навчання.
Структура дидактичних принципів та їхня система.
Дидактичний принцип природовідповідності.
Дидактичний принцип науковості.
Дидактичний принцип свідомості та активності учнів в навчанні.
Дидактичний принцип наочності.
Дидактичний принцип емоційності.
Дидактичний принцип художності.