Акція - це цінний папір без встановленого строку, який свідчить про внесення певної пайки в капітал акціонерного товариства, дає право її власнику на придбання частини прибутку у формі дивіденду, на участь в розподілі майна при ліквідації акціонерного товариства. Акція породжена акціонерною формою підприємств (корпорацій), статутний капітал яких створюється шляхом випуску загальних акцій, що дають право голосу, і привілейованих (преференційних) неголосуючих акцій. Статутний капітал корпорації - це та кількість акцій, котру корпорація може випустити згідно зі статутом. Випущені акції являють собою продану частину статутного капіталу. Оборотні акції - це та частина випущених акцій, яка залишається в руках тримачів. Якщо корпорація не викуповує частину випущених акцій, то кількість випущених акцій дорівнює кількості оборотних.
Тримачі акцій стають акціонерами корпорації, її власниками, отримують право голосу (1 загальна акція - один голос) при вирішенні питань на річних і надзвичайних зборах акціонерів, де затверджуються рішення правління більшістю голосів - звичайних акцій (контрольний пакет акцій).
Акції можуть бути іменними і на пред'явника. Номінальна (прозивна) вартість акції встановлюється при формуванні акціонерного товариства і фіксується на її лицьовій стороні. Номінальна вартість акції не є відображенням величини реальних активів корпорації і останнім часом, як правило, не вказується. Акції безномінальної вартості випускаються за ціною, привабливою для інвесторів.
Балансова вартість акції обчислюється як частка від ділення чистої вартості активів акціонерного товариства на кількість випущених і розповсюджених акцій.
Курсова (ринкова) вартість акцій визначається співвідношенням попиту і пропозиції на них на РЦП. Це - поточна вартість на фондовій біржі або в позабіржовому обігу.
Звичайні акції - це акції, доход від яких залежить від чистих доходів корпорації та її дивідендної політики. Розподіл прибутку між власниками звичайних акцій здійснюється пропорційно вкладеному капіталу в залежності від кількості куплених акцій. Однак не весь чистий прибуток іде на виплату дивідендів на звичайні акції. Після виплати преференційних дивідендів в більшості корпорацій частина чистого прибутку йде на фінансування майбутніх інвестицій. Ризик вкладення капіталу у звичайні акції пов'язаний саме з тим, що дивіденди на звичайні акції можуть скорочуватись і навіть не виплачуватись. Інколи дивіденди виплачуються не грошима, а акціями. Якщо корпорація збанкрутує, то тримачі звичайних акцій можуть втратити всі свої інвестиції. Коли мова піде про претензії на активи і прибуток корпорації, власники звичайних акцій опиняться на останньому місці - після банків, власників облігацій і привілейованих акцій.
Джерелом ризику звичайних акцій може бути або ринок акцій, або фірма, або і перше і друге.
Привабливість звичайних акцій в тому, що вони дають право голосу, переважне право придбання акцій нових емісій, можливість нарощувати капітал (підвищення з часом ціни акцій), завдяки високій ліквідності (ринковість), тобто достатньо активній торгівлі акціями в будь-який час.
В залежності від ступеня ризику і доходності акції, які обертаються на РЦП, поділяються на акції: ♦ з "блакитними корінцями"; ❖ доходні; ♦ акції зростання; o циклічні; ♦ спекулятивні.
Акції з "блакитними корінцями" - це акції, які випускаються потужними корпораціями (в США: IBM, Dow Chemical, General Motors та ін.), котрі за всю свою історію стабільно виплачували дивіденди своїм акціонерам. Ці акції і безпечні, і доходні.
Доходні акції - це акції телефонних корпорацій, корпорацій водо -, газо - і електропостачання, а також інших компаній, дивіденди з яких перевищують середній рівень. Акції таких корпорацій, як правило, з часом зростають.
Акції зростання - це акції корпорацій, прибуток яких вищий від середнього рівня, але дивіденди недуже високі, оскільки корпорації фінансують розширення виробництва, науково-технічні розробки і т. ін. Майбутня вартість акцій таких корпорацій має велику ймовірність зростати.
Циклічні акції - це акції, ціна яких зростає і знижується синхронно зі спадами і підйомами в економіці. В основному це акції корпорацій базових галузей економіки. Інвестори прагнуть купити такі акції в період піднесення і встигнути їх продати до початку спаду.
Спекулятивні акції - це акції корпорацій, які не можуть пред'явити курс на 5-6 років. Вони звичайно продаються "з прилавка", минаючи біржу, коштують набагато менше, ніж акції відомих корпорацій, але мають великий ступінь ризику.
Поряд зі звичайними акціями корпорації випускають привілейовані (преференційні) в розмірі, що не перевищує 10 відсотків статутного фонду корпорації.
Ці акції надають їх власникам ряд переваг (преференцій), але не дають права голосу, права брати участь в управлінні корпорацією (якщо інше положення не передбачене її статутом).
До привілеїв відносяться:
1) право отримувати фіксований доход або у вигляді відсотка від вартості акцій, або певної суми грошей, виплачуваних незалежно від результатів діяльності корпорацій;
2) переважне право: а) на першочергове отримання дивідендів; 6) на пріоритетну участь (після задоволення кредиторів - банків тримачів облігацій) в розподілі майна корпорації при її ліквідації; в) якщо розмір дивідендів, виплачуваних за звичайними акціями, перевищує розмір дивідендів з привілейованими акціями, тримачам останніх може проводитись доплата.
Привілейовані акції бувають таких видів:
❖ кумулятивні, які мають право накопичення невиплачених дивідендів, нарахування їх і виплати в наступному за пропущеним періодом;
❖ некумулятивні, за якими невиплачені дивіденди не приєднуються до дивідендів наступних років;
❖ конвертовані, які обмінюються на встановлену кількість звичайних акцій або облігацій даної корпорації;
❖ неконвертовані, які не можуть змінювати свій статус;
o з долею участі, які дають право тримачам цих акцій на отримання додаткових дивідендів понад передбачених, якщо дивіденди за звичайними акціями більші.
Різноманітність пільг робить привілейовані акції привабливими для інвесторів. Емітент зацікавлений в їх випуску, оскільки останній не призводить до розводження капіталу і дозволяє зберегти контрольний пакет акцій. Тримачі привілейованих акцій посідають проміжне становище між тримачами облігацій, що є кредиторами корпорацій, і тримачами звичайних акцій, які є співвласниками, що мають право брати участь в управлінні корпорацією. Привілейовану акцію можна розглядати як компенсацію за відсутність права голосу.
Інвестиційні якості привілейованих акцій визначаються:
1) ступенем забезпеченості виплати всіх преференційних дивідендів за рахунок чистого прибутку.
Вважається, що для адекватності такого покриття річне перевищення чистого доходу над преференційними дивідендами повинно бути як мінімум:
❖ для державних компаній комунального господарства у 2 рази;
❖ для промислових компаній у 3 рази;
2) безперервністю виплати преференційних дивідендів;
3) адекватністю забезпечення префакцій акціонерним капіталом компанії:
❖ мінімальний акціонерний капітал в розрахунку на одну префакцію в кожному з останніх п'яти років повинен бути в 2 рази більшим від тієї величини активів, котру одержить тримач на кожну префакцію у випадку ліквідації компанії;
❖ річний приріст акціонерного капіталу в розрахунку на одну префакцію повинен бути порівняно стабільним або мати тенденцію до зростання за останні п'ять років;
4) рейтингом префакцій. Він визначається незалежними службами рейтингу цінних паперів приблизно за такими градаціями:
Р+ - "супер". Префакція прямо захищена третьою стороною (наприклад, материнською компанією) або забезпечена високоліквідними цінними паперами (банківські акцепти).
Р1 - вища якість. Відмінний захист з боку активів і більша здатність до виплати дивідендів.
Р2 - дуже добра якість. Надійність активів і прибутку.
Р3 - добра якість. П рефакції добре захищені, але здатні піддаватися спадам в якості в період економічних труднощів.
Р4 - помірна якість. Захист адекватний, але існують чинники, які за несприятливих умов можуть послабити здатність компанії до своєчасної виплати дивідендів.
Р5 - спекулятивні. Нема впевненості, що компанія зможе захистити п рефакції.
При визначенні рейтингу префакції аналізуються сама компанія, галузь, управління компанією, фінансовий стан та інші параметри її діяльності.
Деякі ТНК емітують свої акції для розповсюдження в різних країнах. Щоб попасти на ринок будь-якої країни, вони повинні внести свої акції в курсові бюлетені цієї країни. Для цього потрібно:
а) витратити великі кошти за вміщення інформації в бюлетені;
б) надати достатній обсяг інформації, котра повинна пройти незалежну аудиторську перевірку і сертифікацію достовірності;
в) сповістити зарубіжну пресу, брокерів і потенційних інвесторів про перспективи розвитку корпорації.
Євроакції - це акції, які продаються за межами країни, в якій знаходиться компанія, що випустила їх. Багато корпорацій-випускають акції одночасно в двох і більше країнах.
1.4.30. В чому суть облігацій?
1.4.31. Яким є сучасний світовий ринок боргових цінних паперів?
1.4.32. Що таке фінансовий дериватив ?
1.4.33. Яким в сучасний світовий ринок деривативів ?
1.4.34. Що слід розуміти під первинним ринком цінних паперів?
1.4.35. Що слід розуміти під вторинним ринком цінних паперів?
1.4.36. Які нові тенденції в організації діяльності світових фондових бірж?
1.4.37. В чому полягає суть позабіржового ринку цінних паперів?
1.4.38. Якими б принципи формування портфеля акцій інвестора?