Актуальність теми. Багаторічні спостереження і дослідження довели, що природне вигодовування на 1-му році життя є основою повноцінного фізичного та розумового розвитку дитини, формування резистентності до інфекційних та соматичних захворювань, а спроби вигодовувати новонароджених та немовлят молоком інших біологічних видів необхідно розцінювати як екологічну катастрофу. Тому вивчення переваг і принципів природного вигодовування та заходів, спрямованих на його підтримку, є необхідним для поліпшення стану здоров'я дитячого населення.
Мета заняття. Вивчити основні положення про грудне вигодовування дітей, його значення для здоров'я дитини, з'ясувати сучасні погляди на дану проблему, засвоїти принципи проведення даного виду вигодовування.
Унаслідок самостійної підготовки студент повинен знати:
1. Морфофункціональні особливості органів травлення та обміну речовин у дітей у віковому аспекті.
2. Кількісний та якісний склад молозива, перехідного та зрілого жіночого молока.
3. Особливості жіночого молока, що обумовлюють його надзвичайну біологічну цінність порівняно з молоком інших видів, та його вплив на розвиток дитини.
4. Розрахунок об'єму добового раціону дитини 1-го року життя за різними методами.
5. Потребу дитини грудного віку в головних харчових нутрієнтах та калоріях.
6. Терміни введення в раціон дитини коригуючих добавок (фруктові та овочеві соки, фруктові пюре, жовток яйця), підгодовування.
7. Правила введення підгодовування та коригуючих добавок.
8. Особливості харчового раціону матері-годувальниці.
9. Приблизну схему складання раціону харчування дитини 1-го року життя, що перебуває на природному вигодовуванні.
10. Особливості харчування недоношених дітей.
11. Десять принципів успішного грудного вигодовування ВООЗ та ЮНІСЕФ.
Унаслідок вивчення теми студент повинен уміти:
1. Складати добовий раціон харчування для здорової дитини 1-го року життя, що перебуває на природному вигодовуванні.
2. Оцінювати дані анамнезу, що свідчать про якість харчування дитини, виявляти помилки в складеному раціоні та проводити їх корекцію за існуючими правилами.
3. Скласти харчовий раціон матері-годувальниці.
4. Виявляти та оцінювати клінічні ознаки, що свідчать про недоїдання дитини, усунути їх.
Основна література
Чеботарьова В.Д., Майданник В.Г. Пропедевтична педіатрія. – К.: Б. в., 1999. – С. 452-497.
Додаткова література
Мазурин A.B., Воронцов И.М. Пропедевтика детских болезней. – СПб.: "Издательство Фолиант", 2001. – С. 827-922.
Педиатрия / Под ред. Н.П. Шабалова. – СПб.: СпецЛит, 2003. – С. 199-225.
Сучасне ведення лактації та грудного вигодовування: Навчальний посібник. За сприяння Дитячого Фонду Об'єднаних націй (ЮНІСЕФ) в Україні. – К., 2002. – 152 с.
Допоміжні матеріали
1. Сучасні підходи до грудного вигодовування.
2. Добова потреба дітей 1-го року життя в головних нутрієнтах та енергії при природному вигодовуванні.
3. Приблизна схема термінів уведення підгодовування при природному вигодовуванні.
4. Формули розрахунку добового об'єму грудного молока для дітей.
5. Алгоритм складання добового меню дитини.
Сучасні підходи до грудного вигодовування
Для забезпечення повноцінного вигодовування дитини необхідно дотримуватися правил, які сприяють посиленню лактації в жінки. Наводимо ці правила.
1. Термін першого прикладання дитини до грудей має суттєве значення для становлення лактації. Найкраще це зробити в перші 30-40 хв після народження дитини. Якщо за станом здоров'я матері та дитини немає протипоказань, то після годування треба залишити дитину з матір'ю на 1 год. Потім здорових новонароджених залишають з матір'ю в одній палаті й прикладають до грудей при потребі дитини.
2. Вільне годування сприяє становленню взаємовідносин між матір'ю та дитиною. Налагоджується ритм лактації, але здоровій дитині не слід вводити обмежень у режим годування. Кількість годувань та години їх проведення повинні регулюватись за потребою дитини.
3. Дослідженнями різних аспектів природного вигодовування доведено, що не можна підгодовувати новонароджену дитину замінниками грудного молока, тому що їх використання призводить до зміни процесів колонізації кишок лактобацилами, порушує становлення функції травної системи, сприяє сенсибілізації дитини до білків коров'ячого молока, дезорієнтує акт ссання через використання в цих випадках сосок.
4. Головним показником повноцінного годування дитини повинен бути її фізичний та психічний розвиток. Дані контрольного зважування є недостатнім критерієм повноцінності вигодовування. Це пов'язано зі значними змінами індивідуальної якості молока різних жінок (кількість білків у жіночому зрілому молоці коливається в широких межах: від 1 г до 2 г у 100 мл молока), а також з його змінами впродовж годування (концентрація жирів може змінюватись у 4- 5 разів від початку до кінця процесу годування).
5. Для стимуляції лактації, запобігання розвитку уражень і тріщин сосків оптимальним способом є годування дитини з обох грудних залоз за умови повного випорожнення однієї груді. Годувати треба однією груддю 5-15 хв до її повного випорожнення, а якщо немовля ще вимагає їжі – продовжити годування другою, починаючи з неї наступне годування.
6. Нині вважається недоцільним давати пораду матері зціджувати молоко до "останньої краплини", тому що з точки зору фізіології це неможливо: грудна залоза постійно виділяє молоко і тим більше, чим інтенсивніше проводиться зціджування.
7. Раціональне харчування матері, часте прикладання дитини до грудей, включаючи й нічний час, доброзичливі стосунки в сім'ї, позитивна емоційна орієнтація жінки до природного вигодовування є головними факторами покращення в неї лактації та оптимізації вигодовування дитини на 1-му році життя.
Добова потреба дітей 1-го року життя в головних нутрієнтах та енергії при природному вигодовуванні (за О.В. Мазуріним, І.В. Воронцовим, 2000)
Нутрієнти | Вік дитини (місяці) | ||
0-2 | 8-5 | 6-12 | |
Білки,г/кг | 2,2 | 2,6 | 2,9 |
Жири, г/кг | 6,5 | 6,0 | 5,5 |
Лінолева кислота, г/кг | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Вуглеводи, г/кг | 13 | 13 | 13 |
Енергоємність, ккал/кг | 115 | 115 | 110 |
Приблизна схема термінів уведення підгодовування при природному вигодовуванні
Назва продуктів і страв | Вік, місяці | Примітка | ||||||
5-й | 6-й | 7-й | 8-й | 9-й | 10- 12-й | |||
Фруктовий сік, мл | 40- 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 90- 100 | 3 5-місячного віку | |
Фруктове пюре, мл | 40- 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 90- 100 | 3 5,5-місячного віку | |
Сир, г | - | 10-30 | 40 | 40 | 40 | 50 | 3 6-місячного віку | |
Жовток | - | 1/4 | 1/2 | 1/2 | 1/2 | 1/2 | 3 6-місячного віку | |
Пюре овочеве, г | 10- 100 | 150 | 150 | 170 | 180 | 200 | 3 5-5,5-місячного віку | |
Каша молочна, г | 50- 150 | 150 | 150 | 170 | 170 | 200 | 3 6-6,5-місячноговіку | |
М'ясне пюре, г | - | - | 5- 30 | 50 | 50 | 60- 70 | 3 7-7,5-місячноговіку | |
Кефір, мл | - | - | - | 200 | 200 | 200 | 3 8-місячного віку | |
Хліб (вищого ґатунку), г | - | - | - | - | - | 5-10 | 3 11-місячного віку | |
Рослинна олія, мл | 1-3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 6 | 3 5-місячного віку | |
Коров'яче масло, г | - | 1-4 | 4 | 4 | 5 | 6 | 3 6-місячного віку | |
Формули розрахунку добового об'єму грудного молока для дітей
Алгоритм складання добового меню дитини
Змішане та штучне вигодовування
Адаптовані суміші, особливості їх складу і використання для вигодовування дітей грудного віку
Особливості формування раціону дитини, що перебуває на змішаному та штучному вигодовуванні
Схема історії хвороби
Частина II. Факультетська педіатрія
Діатези
Сучасне уявлення про діатези