У системі органів оперативного управління провідна роль належить Міністерству фінансів України. Міністерство фінансів України:
- центральний орган виконавчої влади, підпорядкований Кабінету Міністрів України;
- юридична особа, має самостійний баланс, рахунки в установах банків.
Правова регламентація діяльності Міністерства фінансів України
Регламентація діяльності Міністерства фінансів України до 1993 року здійснювалася:
- постановою Ради Міністрів УРСР від 22 листопада 1971 р. № 514 "Про затвердження Положення про Міністерство фінансів УРСР";
- постановою Ради Міністрів УРСР від 22 червня 1977 р. № 328 "Про порядок затвердження Правил складання і виконання Державного бюджету УРСР";
- постановою Ради Міністрів УРСР від 22 липня 1988 р. № 193 (193-88-п) "Про перебудову діяльності й організаційної структури Міністерства фінансів УРСР".
Діяльність центрального органа державної виконавчої влади незалежної України була регламентована Положенням про Міністерство фінансів України, що було затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27 лютого 1993 р. № 147. В 1999 році 26 серпня Указом Президента України було затверджено Положення про Міністерство фінансів України № 1081/99, відповідно до якого Міністерство фінансів здійснює свою діяльність.
Крім вищеназваного Положення Міністерство фінансів України у своїй діяльності керується Конституцією України (254к/96-ВР); законами України; актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Основна мета діяльності Міністерства фінансів - забезпечення проведення єдиної фінансової, бюджетної, податкової політики, спрямованої на реалізацію визначених завдань економічного та соціального розвитку України, здійснення координації діяльності у цій сфері інших центральних органів виконавчої влади.
Структура Міністерства фінансів України:
1 Центральний апарат Міністерства фінансів.
2 Місцеві фінансові органи:
- Міністерство фінансів Автономної Республіки Крим;
- 24 обласних фінансових управління, Київське міське та фінансове управління Севастопольської міської державної адміністрації;
- 492 районних фінансових управління (відділів).
Рисунок 12 - Структура Міністерства фінансів України
До сфери управління Міністерства фінансів України належать:
1. Центральні органи виконавчої влади, діяльність яких відповідно до Указу Президента України від 15.12.1999 р. №1573 спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України:
- Державне казначейство України;
- Головне контрольно-ревізійне управління України.
2. Урядові органи державного управління:
- Державний департамент фінансового моніторингу;
- Державна пробірна служба.
3. Територіальні органи:
- Державного казначейства - 661 обласне, районне та міське відділення;
- Головного контрольно-ревізійного управління - 583 обласних, районних та міських контрольно-ревізійних управлінь.
4. Установи та організації, що належать до сфери управління Міністерства фінансів.
Центральний апарат Міністерства фінансів
Центральний апарат Міністерства фінансів України був сформований у 1992 році. Головні завдання, що виконує Міністерство фінансів України, доцільно згрупувати за напрямами діяльності.
Можна зазначити шість блоків завдань:
1) розроблення та проведення єдиної державної, бюджетної, податкової політики;
2) здійснення разом з іншими органами виконавчої влади аналізу сучасної фінансово-економічної ситуації в Україні, а також перспектив її розвитку;
3) розроблення стратегії щодо внутрішніх та зовнішніх запозичень держави і погашення та обслуговування державного боргу;
4) розроблення проекту Державного бюджету України та прогнозних показників зведеного бюджету України, забезпечення в установленому порядку виконання Державного бюджету України та вимог Бюджетного кодексу тощо;
5) забезпечення концентрації фінансових ресурсів на пріоритетних напрямах соціально-економічного розвитку України;
6) розроблення і проведення державної політики у сфері виробництва, використання та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння тощо.
До бюджетних повноважень Міністерства фінансів України відносяться:
- розробка проекту Державного бюджету України, прогнозних показників зведеного бюджету України;
- виконання Державного бюджету України за доходами та видатками;
- складання звіту про виконання Державного і зведеного бюджету України;
- організація методичної роботи з питань фінансово-бюджетного планування для адміністративно-територіальних одиниць;
- прогнозування і моделювання на поточний період і на перспективу податкових надходжень до бюджету, підготовка пропозиції щодо ефективного розподілу фінансових ресурсів для забезпечення державних витрат;
- здійснення контролю за цільовим використанням коштів державного та місцевих бюджетів;
- затвердження в установленому порядку планів рахунків, типових форм бухгалтерського обліку і звітності;
- удосконалення методів складання бюджету, порядку бюджетного фінансування, здійснення методичного керівництва у цій сфері;
- розробка і затвердження державного розпису Державного бюджету України;
- розробка проектів нормативів бюджетної забезпеченості в розрахунку на одну людину;
- надання відповідно до законодавства відстрочки та розстрочки за платежами Державного бюджету України;
- надання з Державного бюджету України в установленому порядку позички в разі виникнення тимчасових касових розривів під час виконання бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя;
- здійснення в межах своїх повноважень обслуговування державного внутрішнього і зовнішнього боргу;
- здійснює інші функції, необхідні для виконання покладених на нього завдань, передбачені законодавством.
Структура центрального апарату Міністерства фінансів України будується відповідно до функціональних напрямів діяльності. Затверджує структуру Прем'єр-міністр України, положення про його структурні підрозділи - Міністр.
Очолює Міністерство фінансів - міністр, якого, відповідно до Конституції України, призначає на посаду та звільняє з посади Президент України. Міністр має заступників, які призначаються на посаду та звільняються з посади відповідно до законодавства.
Міністр фінансів України:
- здійснює керівництво Міністерством;
- несе персональну відповідальність перед Президентом України і Кабінетом Міністрів України за виконання покладених на Міністерство завдань;
- визначає ступінь відповідальності заступників, керівників підрозділів міністерства.
- погоджує призначення на посади та звільнення з посад керівників Головного управління Державного казначейства України, Головного контрольно-ревізійного управління України.
Для погодженого вирішення найважливіших питань, обговорення напрямів діяльності у Міністерстві фінансів утворюється колегія у кількості 19 осіб у складі:
- Міністра (голова колегії);
- заступників Міністра за посадою;
- інших керівних працівників Міністерства.
З правом дорадчого голосу до складу колегії можуть входити керівники інших центральних органів виконавчої влади, а також представники відповідних громадських організацій. Членів колегії затверджує та звільняє від виконання обов'язків Кабінет Міністрів України за поданням Міністра.
Для забезпечення діяльності міністра та організації роботи апарату Міністерства до сфери управління Міністерством входить Державний секретар та його заступники. Державних секретарів призначає на посаду за поданням Прем'єр-міністра України та звільняє з посади Президент України.
Структура Міністерства фінансів України затверджена Наказом Міністерства фінансів України від 03.03. 2003 р. № 178 "Про питання структури Міністерства фінансів України та розподіл функцій і процедур у центральному апараті Міністерства" у розрізі Департаментів, Головних управлінь, самостійних управлінь та відділів.
Структура центрального апарату Міністерства фінансів України:
1. Керівництво:
- Перший Віце-прем'єр-міністр України, Міністр фінансів України;
- Державний секретар, Перший заступник Державного секретаря та 9 заступників, Державний секретар - голова Державного департаменту фінансового моніторингу.
2. Структурні підрозділи центрального апарату, які включають Департаменти та управління.
Організаційна структура Міністерства фінансів України наведена на рисунку 13.
Розглянемо місцеві фінансові органи, до яких відносяться:
1. Головні фінансові управління обласних, Київської міської та фінансове управління Севастопольської міської державної адміністрації.
2. Фінансові управління (відділи) районної, районної у м. Києві та фінансовий відділ районної у м. Севастополі державної адміністрації.
Фінансові управління у своїй діяльності керуються Конституцією України; Законами України; актами Президента України, Кабінету Міністрів України; наказами Мінфіну; розпорядженнями голови відповідної місцевої держадміністрації; Постановою КМУ від 19 серпня 2002 р. №1204 "Про затвердження типових положень про Головне фінансове управління обласної, Київської міської та фінансове управління Севастопольської міської державної адміністрації, про фінансове управління районної, районної у м. Києві та фінансовий відділ районної у м. Севастополі державної адміністрації".
Рисунок 13 - Організаційна структура Міністерства фінансів України
Перша складова місцевих фінансових органів - Головне фінансове управління обласної, Київської міської, фінансове управління Севастопольської міської держадміністрації (далі - управління) є структурним підрозділом обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації. Управління створюється головою відповідної місцевої держадміністрації, функціонує за принципом подвійного підпорядкування, сутність якого полягає в
тому, що фінансовий орган є підзвітним та підконтрольним за горизонталлю - голові місцевої держадміністрації і за вертикаллю -Міністру фінансів.
Рисунок 14 - Принцип "подвійного підпорядкування"
Наприклад, начальник обласного фінансового управління одночасно є підзвітним та підконтрольним Міністру фінансів і главі обласної державної адміністрації (рис. 14).
Фінансові правління:
- є юридичною особою, мають самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства;
- утримуються за рахунок коштів державного бюджету;
- взаємодіють з іншими структурними підрозділами відповідної місцевої держадміністрації, районними, районними у м. Києві та м. Севастополі держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, а також органами державної податкової служби, органами державної контрольно-ревізійної служби та територіальними органами Державного казначейства.
Кошторис та штатний розпис управління затверджує голова обласної держадміністрації.
Очолює управління начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою обласної держадміністрації за погодженням з Державним секретарем Міністерства фінансів.
Начальник управління має заступників, які за його поданням призначаються на посаду і звільняються з посади головою обласної держадміністрації за погодженням з Міністром фінансів.
Начальник управління:
- здійснює керівництво діяльністю управління, несе персональну відповідальність за виконання покладених на управління завдань;
- затверджує положення про структурні підрозділи управління і функціональні обов'язки працівників управління;
- розпоряджається коштами у межах затвердженого кошторису доходів і видатків на утримання управління;
- затверджує розпис доходів і видатків обласного бюджету на
рік;
- забезпечує відповідність розпису місцевого бюджету встановленим бюджетним призначенням;
- погоджує призначення на посаду та звільнення з посади начальника фінансового управління (відділу) районної, районної у Києві та Севастополі держадміністрації.
Для погодженого вирішення важливих питань в управлінні може утворюватися колегія у складі:
- начальника управління (голова колегії);
- заступників начальника управління за посадою;
- інших працівників управління, а також керівників структурних підрозділів обласної держадміністрації.
Склад колегії затверджується головою обласної держадміністрації за поданням начальника управління.
До складу фінансового управління входять:
1) Адміністрація в складі начальника і заступників.
2) Бюджетний відділ.
3) Головна бухгалтерія.
4) Відділ фінансів охорони здоров'я.
5) Відділ фінансів освіти і культури.
6) Відділ фінансів місцевого господарства.
7) Відділ фінансування соціального захисту населення.
8) Відділ доходів, цінних паперів, приватизації і фінансових ринків.
9) Відділ фінансів капітального будівництва.
10) Відділ фінансування місцевих органів влади і управління.
11) Відділ кадрів.
12) Відділ розробки і впровадження комп'ютеризації.
13) Загальний відділ.
Функції фінансового управління обласної адміністрації:
- визначає порядок і терміни розроблення бюджетних запитів головними розпорядниками бюджетних коштів, аналізує запити та приймає рішення про включення їх до проекту місцевого бюджету;
- організовує роботу, пов'язану із складанням проекту обласного бюджету і складає проект;
- організовує виконання обласного (міського) бюджету, а також разом з іншими виконавчими територіальними органами забезпечує надходження доходів до обласного бюджету та вживає заходів до ефективного витрачання бюджетних коштів;
- складає зведений бюджет області та надає Мінфіну в установлені терміни;
- складає розпис доходів і видатків обласного бюджету та забезпечує його виконання;
- аналізує економічний і фінансовий стан галузей економіки території та готує пропозиції щодо визначення додаткових джерел
доходів;
- розглядає баланси і звіти про виконання місцевих бюджетів, надані територіальними органами Державного казначейства;
- інформує керівництво обласної держадміністрації про стан виконання обласного бюджету за кожний звітний період і подає їй річний та квартальний звіт про виконання обласного бюджету;
- перевіряє правильність складання і затвердження кошторисів бюджетних установ, що фінансуються з обласного бюджету.
- готує звітність про виконання бюджету області і надає місцевій раді;
- здійснює інші функції, пов'язані з виконанням покладених на нього завдань.
Фінансові управління Києва і Севастополя виконують ці ж функції і мають таку ж структуру.
Друга складова місцевих фінансових органів - фінансові управління (відділи) районної, районної у м. Києві та фінансовий відділ районної у м. Севастополі державної адміністрації.
Фінансовий відділ:
- є структурним підрозділом районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації;
- утворюється головою відповідної місцевої держадміністрації;
- підзвітний та підконтрольний голові відповідної місцевої держадміністрації, Головному фінансовому управлінню обласної, Київської міської та фінансовому управлінню Севастопольської міської держадміністрації, тобто функціонує за принципом "подвійного підпорядкування";
- є юридичною особою, має самостійний баланс та реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства;
- утримується на рахунок коштів Державного бюджету;
- взаємодіє з іншими структурними підрозділами держадміністрації, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, відповідними органами державної податкової служби, органами державної контрольно-ревізійної служби та територіальними органами Державного казначейства.
Кошторис та штатний розпис управління (відділу) затверджує голова держадміністрації.
Фінансові відділи виконують наступні важливі завдання:
- запроваджують у життя бюджетну політику на відповідній території;
- аналізують показники розвитку економіки міста, району;
- надають пропозиції по удосконаленню методів планування бюджету та фінансування витрат;
- здійснюють загальну організацію та управління виконанням місцевого бюджету;
- координують діяльність учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджету.
Функції фінансових відділів:
- визначають порядок розроблення бюджетних запитів головними розпорядниками бюджетних коштів, аналізують їх щодо ефективності використання коштів, приймають рішення про включення бюджетного запиту до проекту місцевого бюджету;
- організовують роботу зі складання проектів районного бюджету;
- визначають порядок і терміни подання структурними підрозділами районної держадміністрації, виконавчими органами сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад матеріалів для підготовки проекту районного бюджету;
- організовують виконання районного бюджету;
- аналізують доходи відповідного місцевого бюджету, вживає заходи щодо ефективного витрачання бюджетних коштів;
- складають розпис доходів та видатків районного бюджету;
- розглядають звіти про виконання місцевих бюджетів, подані територіальними органами Державного казначейства;
- аналізують економічний і фінансовий стан підприємств, установ і організацій, розташованих на відповідній території щодо визначення додаткових надходжень в бюджет;
- фінансують підприємства, установи і організації, що знаходяться в управлінні місцевої держадміністрації, а також заходи, що пов'язані з розвитком житлово-комунального господарства, благоустроєм, дорожнім будівництвом;
- перевіряють та затверджують кошториси бюджетних установ, які фінансуються з районного бюджету.
Функціональна характеристика міського фінансового відділу
Фінансовий відділ виконкому міської Ради народних депутатів відповідно до законодавства України:
- створюється міською Радою;
- підпорядковується у своїй діяльності відповідно до принципу "подвійного підпорядкування" за горизонталлю - Раді, за вертикаллю - вищому фінансовому органу.
Основні задачі фінансового відділу:
- мобілізація грошових коштів і фінансування заходів, пов'язаних з розвитком місцевого господарства;
- планування доходів та видатків, забезпечення своєчасного надходження всіх доходів та видатків та економне використання бюджетних коштів за призначенням;
- контроль за дотриманням державної фінансової дисципліни. Відповідно до задач фінансовий міський відділ виконує наступні функції:
- забезпечує проведення в життя фінансової політики;
- організовує роботу по складанню проектів бюджетів міст;
- вносить пропозиції щодо розподілення доходів та видатків бюджету міста;
- розглядає проекти зведених кошторисів видатків виконкому;
- організовує та забезпечує виконання бюджету міста, складає розпис доходів та видатків міського бюджету; виконує бюджет;
- розглядає звіти та баланси управлінь та відділів виконкому міського Ради народних депутатів;
- перевіряє та затверджує кошториси бюджетних установ;
- контролює ефективне використання коштів бюджету;
- контролює бухгалтерську звітність та облік в бюджетних установах міського підпорядкування;
- аналізує систему оподаткування та вносить пропозиції щодо її вдосконалення.
Структура міського фінансового відділу
Очолює відділ завідуючий, який має заступників - за посадою начальників відділів. До складу керівництва відносяться також:
- головний бухгалтер та бухгалтери 1 і 2 категорії;
- ревізори-інспектори;
- головний економіст.
Міський фінансовий відділ має наступні відділи та структурні підрозділи відповідно до типового штатного розпису:
- Бюджетний відділ;
- Відділ планування та налізу доходів бюджету;
- Відділ фінансування апарату управління;
- Відділ фінансування місцевого господарства;
- Канцелярія, машбюро, водій.
Рекомендована чисельність робітників фінансового відділу -38 осіб.
Етапи створення системи Державного казначейства в Україні
Головні завдання та правовий статус діяльності Державного казначейства України
Організаційна структура Державного казначейства України
Структура центрального апарату Державного казначейства
Функції Державного казначейства
3.4 Державна контрольно-ревізійна служба України
Структура апарату Головного контрольно-ревізійного управління України
3.5. Рахункова палата України
3.6. Державна податкова служба України